• Lily75

Kan jag vara gravid?

Tog i en annan tråd upp möjligheten att vara gravid trots att man fått mens. Nu fortsätter jag den här.

Förra månaden hade jag mens som vanligt efter att ha haft samlag med min sambo x antal gånger. Vi använder kondom, dessutom brukar han avbryta och komma i kondomen utanför, för att vara extra säkra. Måste poängtera att vi använder kondom under hela samlaget. Vi kontrollerar alltid att den är hel också.

Den här månaden har vi inte haft samlag eftersom min sambo jobbar borta. Nu är det dags för min mens igen, men den vill inte komma. Finns det någon risk för att jag är gravid, trots hela kondomer, trots avbrutet samlag med kondom och trots att jag fick mens som vanligt förra månaden?

Vill inte slösa pengar på ett test om risken inte finns.

• Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • Jenny+Thomas

Mensen kan ju utebliva om man har det stressigt eller så. Om man har gått ner eller upp endel i vikt kan det också rubba mensen.
    Eftersom kondomerna varit hela o s v så låter det ju inte helt troligt att du är gravid. Det skulle ju vara ifall det varit ett litet hål i kondomen och det slank igenom en rackare.

Om jag vore du skulle jag vänta och se om mensen kommr nästa månad.
    Annars är inte priset så högt på ett test med tanke på att du sedan vet!

• StinaS

Har man sex finns det en risk att bli gravid. Oavsett vilka skydd man använder. Dock låter det för mig mera som att du går runt och oroar dig så mycket för att vara gravid att din mens krånglar. Men säger som ovanstående, så dyrt är inte ett test. Bättre att få det avklarat än att gå runt och oroa sig som du håller på med nu.

• Lily75

Jag har varit väldigt stressad på sista tiden och har inte mått riktigt bra. Äter Zoloft mot panikångest och stressar upp mig för minsta lilla. Min mens har uteblivit en gång tidigare när jag var stressad, så det kanske är dags igen. Ska avvakta några dagar till och sedan göra ett test för att vara lugn. Jag tycker det verkar osannorlikt att jag skulle vara gravid när jag skyddat mig så pass bra + att jag fick mensen som vanligt förra månaden.

• f.d. Svart brud

Risken finns ju alltid. Men den låter rätt så osannolik faktiskt.
    Mensen kan försenas av olika själv, bara en sån sak som att man stressar eller oroar sig för att den "borde kommit vid det här laget". Om du inte tycker att det är värt att göra ett test, så är det bara att vänta lite och se. Om jag varit i din situation, hade jag väntat ett par veckor och sedan gjort ett test om mensen fortfarande inte kommit.

• melie

Mensen kan vara riktigt jävlig den. :) Många gånger kommer den inte bara för att man väntar på den. Jag tror inte du behöver oroa dig. Min uteblir också när jag mår dåligt...
    Jag såg även att du äter Zoloft, jag kommer antagligen också börja med zoloft innom en snar framtid. Men en sak bekymrar mig. Jag har just fått tillbaka min sexlust efter en ganska lång tid psykisk ohälsa. Saken är den att jag just träffat en kille och vill inte att sexlusten ska minska eller försvinna p.g.a. medicinen. Så om du skulle vilja berätta hur din lust påverkades av Zoloft vore jag mycket tacksam. Hoppas allt löser sig för dig. Mvh Lie

• Lily75

melie: jag har inte märkt någon skillnad på sexlusten med just Zoloft, det är snarare situationen jag befinner mig i. Att jag mår dåligt och på grund av det har minskad sexlust + att jag inte vill bli med barn just nu. I bland har jag mer lust, i bland mindre. Jag tror att det är olika från person till person hur man påverkas av medicinen.

Såg på bipacksedeln att en biverkning kan vara oregelbunden mens. Där kanske orsaken till min uteblivna mens finns. Ska göra ett test i mitten på veckan så att jag kan lugna ner mig. Det borde ju visa hur det ligger till, eftersom jag inte har haft samlag sedan jag hade mens förra månaden.

• amris

Det låter inte som om du behöver oroa dig tycker jag. Har ni inte haft sex den senaste tiden och du alltid använt kondom och den har varit hel så låter det inte som om det finns nån möjlighet alls. Som jag skrev i förra tråden så kan jag oxå vara lite nojjig ibland, men här kan jag säga att jag absolut inte tror det. Som du skrev så var ju en av biverkningarna oregelbunden mens, så du behöver nog inte oroa dig.

• Lily75

Nu har jag gjort graviditetstestet. Det visade negativt, är inte gravid. Det borde vara tillförlitligt eftersom jag inte har haft samlag den här månaden sedan förra mensen. Nu är det bara att vänta och se om mensen kommer senare eller om det hoppar över den här månaden.

Svar på tråden Kan jag vara gravid?