• Kaffemoster

Sill recept - Rädda min midsommar!

Upptäckte till min fasa att affären här i USA som normalt har ett flertal Abba produkter, har omorganiserat sin affär och får inte in någon sill etc. förrän i höst ...
    Inlagd sill finns att få tag på, men inläggningen är inget vidare. Tänkte då lägga in den i min egen sill inläggning.
    Skulle vilja ha era bästa sill recept!

• Svar på tråden Sill recept - Rädda min midsommar!
  • Johanna = en lat kock

är den färdiginlagd så är det lätt att göra egen senapssill
    om du har ett recept på gravlaxsås eller hovmästarsås så kan du använda det och bara lägga till lite mer senap

sen kan du göra en egen inläggningslag med tex en massa rödlök, kryddpeppar etc

återkommer med recept på lag och såser

• Johanna = en lat kock

3 st rödlök
    1 dl ättikssprit 12% (om det finns ngn annan sort så ändra mängden i receptet ex om det bara finns 24% - ta hälften om det finns svagare ta mindre vatten oxå)
    1,5 dl socker
    10-15 st kryddpeppar, hel
    2 dl vatten

• Johanna = en lat kock

det där var då en inläggningslag

och man ska blanda allt utom löken och låta det koka upp

låta svalna och lägga i löken och sillen

det är fint att servera med nyskuren rödlök (tunnt skivad)

• Röd-brud

Blanda gräddfil och majonäs med lite gräslök och kryddor, och mycket vitlök. Blanda sen ner den färdig inlagda sillen. Låt det stå ett par dagar så sillen hinner dra åt sig det goda.
    Utan några större svårigheter så har du en jättegod vitlökssill.
    Jag hittade jättemånga goda sillrecept på svt.se/mat till i julas när jag skulle lägga in sill, titta där om de fortfarande finns kvar, så kanske du kan få några nya tips.
    Lycka till, hoppas du får någon sill till midsommar, annars blir det ju ingen riktig sommar :)

• Julibrud 40+

Ica.se har massor av sillrescept! Klicka dig fram till midsommar och sill, lycka till!

• Skrutthumlan

En jättegod sillröra som vi brukar göra är med:

1 stor burk senapssill,
    1 finhackad rödlök
    3-4 hårdkokta ägg, hackade
    1/2-1 burk lätt creme fraiche

dela gärna sillbitarna i lite mindre bitar och ta inte med all senapssås när du blandar.

/Skrutt

• Kaffemoster

Tack så jättemycket för recepten och för länkarna!

• Kanadensisk brud

o, o ,o jag maste komma med mina tips, ivrig!
    Jag bor i Kanada och har hittar man ocksa bara "konstiga" inlaggningar till sillen. Men da plockar jag ur fileerna och lagger dem i en sas som heter Akvavitsill som finns pa Arla.se
    Den ar med creme fraiche, dill, citron, kummin och nagot mer som jag inte kommer pa just nu. Jo just det snaps! (men det kan man skippa om man inte har...)

Detta receptet har omvant manga sillhatare faktiskt :)

• Kaffemoster

Sillen blev en succé! Jag gjorde Johannas inlagda sill och Röd-bruds vitlöks sill. Jättegott. Hittade också ett recept på senaps sill, som också blev bra.

Än en gång, Tack så mycket!

Svar på tråden Sill recept - Rädda min midsommar!