• Anakin

Någon som har varit på Malta

Efter att ha insett att planeringshorisonten var för kort för att få plats på safari i Masai Mara ändrade vi oss och bokade bröllopsresa till Malta istället.

Vi ska bo på Hilton Malta.
    www.hiltonmalta.com.mt/

Någon som har varit där och har tips till oss?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som har varit på Malta
  • Pupa

Kattis72, jag har varit i Grekland men inte Turkiet. Vad jag skulle valja beror pa vad jag ville ha ut av semestern, bara sol o bad, eller titta pa en del saker oxa. Malta ar inte gjort for den som bara vill sola o bada, men det finns som sagt en hel del att gora. Vad galler vadret i september ar det fortfarande sommar. De utflyttade malterserna kommer alltid tillbaka i slutet pa semptember, o oktober for innan dess ar det for varmt! Hor av dig om du har fler fragor.

• Callimillae

Pupa - jag är en sol och bad människa så det är säkert därför jag skulle välja Grekland före Malta. :)

Dock måste jag säga att Valetta var en otroligt vacker stad, så det är ett tips att åka dit om man ska till Malta!

• AnnLee

Lånar tråden eftersom vi också ska till Malta i mitten av augusti. Jag undrar hur det är med restauranger... Läste nånstans på nätet att man måste boka bord innan? Stämmer det? Det kan ju vara bra att vara lite förberedd.

• Pupa

AnnLee, det beror på vilken tid och dag det gäller, samt hur många man är. Är man två och vill äta före 8 tiden så brukar det inte vara några problem (möjligtvis om det är fredag, lördag eller söndag och en väldigt populär restaurang) så det beror alltså på...15 augusti är en röd dag och det kommer vara mycket folk i rörelse om ni är här då alltså. Om du vill ha råd om restauranger, hör av dig och berätta vad ni gillar att äta, vart ni kommer bo samt om ni kommer ha hyrbil.

• Snuffsan

Wow, Pupa! Vad du vet.

Vi ska ner den 14/8, och stannar en vecka. Jag är lite semivegetarian, finns det några bra vegetariska alternativ på restauranterna? Är det ngn ssk krog du rek i St Juliens?

• Pupa

Snuffsan, *rodnar* jag har ju ändå bott här i 4 år, så jag borde väl veta...hursomhelst, mig veteligen finns det ingen vegaetarisk restaurang, men däremot finns det vegetariska alternativ på de flesta ställena (kanske inte argentinian steak house där allt går ut på att äta kött :)) På vissa ställen markerar de med ett V i menyn för de vegetariska rätterna (tex, Mirabelle och Luzzu, båda i bugibba) Annars är det inga problem alls att som sagt hitta något som passar från menyn och man kan ju alltid ta bort någon ingridiens på pizzan tex. Malteserna är ju mkt duktiga på engelska så det är inga problem att göra sig förstådd när man vill "krångla" med sin matbeställning. En av mina favorit restauranger ligger i St Julians och heter The Avenue (det kan vara så att de markerar på sin meny vad som är veg, men jag är inte säker) På Avenue lagar de mkt god mat och är speciellt kända för sin kyckling (kanske äter du det?) och sina jätte pasta portioner. Avenue är ett sånt ställe där man måste boka iförväg på helgerna....Det finns oxå ett Mongolian barbeque i St Julians, det är en buffe där man tar vad man vill ha och de steker det när du väntar, här kan man alltså enkelt välja bort kött. Runt Spinola Bay (ligger oxå i St Julians) finns många andra restauranger, det är bara att kolla deras menyer och se om något lockar. En annan topp restaurang är Mamma Mia, men den ligger i Ta' Xbiex/Msida vilket är mellan Sliema och Valletta, enkelt att ta sig dit med buss (62, 63, 64 & 68 från St Julians) och inte så långt att ta sig tillbaka med taxi till St Julians senare på kvällen. (Boka gärna taxi hos Wembleys, är mkt billigare än de vitmålade taxibilarna som finns runt ön, hotellet kan säkert hjälpa med det.) Vilket hotell ska ni bo på? Hör av dig om du har några fler frågor.

• BrideLene

Nyfiken på vart ni alla ska bo i Malta?? Jag o sambon (då min make ska bo i Bugibba, åker ner den 13 augusti med kidsen! Stannar en vecka.

• Sofia Scarpia

Vi bor en vecka på Corinthia San Georg i augusti. Ska bli sååå underbart! Fast nu är det nästan för varmt här hemma, också. Vi har haft 25-28 grader de senaste dagarna....

• Pupa

Sofia Scarpia, mycket bra val, Corinthia San Gorg är ett utav de bästa hotellen på malta enligt mitt tycke, väldigt bra läge utanför (men ändå gångavstånd) från "nöjes centrum". Här har vi det oxå varmt...just idag 28 grader, men häromdagen hade vi 37...*pust* Hoppas ni får det riktigt bra!

• Sofia Scarpia

Pupa, vad kul att du bor på Malta! Hur hamnade du där? Kärlek? Jobb?

Har köpt två böker om Malta, finns ju hur mycket som helst att göra, verkar det som.

En bekant sa att Malterserna inte gärna pratar engelska. Är det så?

• Pupa

Sofia Scarpia, att jag hamnade här berodde på kärleken ja....Vi träffades när jag kom ner på semester för snart 5 år sen och jag blev liksom kvar :)

När man kommer som turist finns det en hel del att göra ja, men det blir lätt lite litet när man bor här..Tur att man har bott på landet och är van vid att alla känner alla ;)

Så vitt jag vet så är det ingen som kan prata engelska som inte gör det, men så finns det förståss lågutbildade och mycket gamla människor som aldrig lärt sig prata engelska, och dom är det naturligtvis svårt att få att prata engelska...Busschaufförer tex kan vara svåra...om man vill av på något speciellt ställe rekomenderar jag att fråga någon passagerare på bussen, de brukar gärna hjälpa till. Ytterligare en viktig sak som gäller för alla som vill åka lokalbuss är att se till att man har små mynt, har man sedlar eller tom 1 punds mynt kan det hända att chauffören vägrar er att åka med! Beroende på vart man vill åka kostar det mellan 20c (alltså 0,2 pund) och 50c (detta när man åker "direktbuss" upp till stranden)

Om du vill ha några tips och råd är det bara att hojta till!

• Anakin

Vi har nu (2 v sen) kommit hem från Malta och är jättenöjda med resan och val av resmål. Malta är en ö som har allt som en traditionell medelhavsö ska ha - varmt klimat, emeraldblått vatten, god och medelhavsinspirerad mat, massor av resorts osv, samtidigt som det faktiskt finns en hel del av historiskt intresse att se.

Vi låg nog lite mer vid poolen och läste än vad vi hade trott innan, men man behöver faktiskt ett par dagar i starten bara för att smälta alla intryck.

Av restauranger i St Julians måste jag rekommendera La Ghallena som ligger i bakgården på Palazzo Spinola, samma hus som turistkontoret. Fantastiskt god och lokal mat och god service samt tokromatisk stämning med upplysta fontäner som borden står placerade runt. Man får också mycket mer för pengarna än på många av de andra ställena vi var.

Svar på tråden Någon som har varit på Malta