• brud 2005?

Torkade blomblad?

Hej alla glada!
    Jag vet att den här frågan har varit uppe förut, men sökfunktionen ligger ju fortfarande nere.
    Jag skulle väldigt gärna vilja använda blomblad tillsammmans med riset. Min mamma har massor med rosbuskar som jag tänkte "låna" blommor från . Hur ska jag göra för att få dem fina? Kan man lägga bladen på tex en bricka och frysa in dom? Eller är det bättre att ta färska blad, alltså vänta till dagen före dagen D? Har hört att bladen kan färga av sig, gäller detta både torkade och färska?
    Många frågor, jag vet, men man har ju aldrig gjort det här förut.

• Svar på tråden Torkade blomblad?
  • brud 2005?

Ingen som kan hjälpa mig?

• johansson

Tror det bästa är att torka dem i ugnen på typ 50-75 grader.

Om du googlar kan du få träffar från bröllopstorget.

• f.d. Svart brud

Ingen hit att kasta torkade rosblad. De landar bara på ens egna fötter. Var gäst på ett bröllop, där bruden samlat och torkat rosenblad hela sommaren och det kom inget på dem när man kastade på dem...
    Till slut tog brudens far korgen och hällde rosenbladen över dem.

Satsa hellre på färska. Det är mer tyngd i dem. Bladen behöver inte vara dyra. Ett par 10-pack från en matvarubutik räcker och det går jättefort att knäcka loss kronbladen.
    Annars kan man be en florist om hjälp att samla rosor som inte går att sälja längre för att kasta. Billigt eller till och med gratis.

• f.d. Svart brud

PS! Rosenblad brukar inte färga av sig, men KAN göra det (Gäller mörka färger, t ex rött samt blått). Å andra sidan ska ju brudklänningen tvättas efter användning.
    Torkade rosenbla som blir krossade och blöta av t ex regn kan också färga av sig.
    Är du superrädd för att det färgar av sig, satsa på ljusa rosor.

• brud 2005?

Tack för hjälpen. Har visst inte varit så duktig på att kolla min egen fråga, bara alla andras .
    Kanske man ska blanda färska rosenblad med ris. Har även fuderingar på att använda lavendeln som mamma har i sina rabatter, vad tror ni om det?

Svar på tråden Torkade blomblad?