• Piloten

Kvällsmat

Har läst bland alla bantningstips och kostråd och alla verkar ju vara inne på samma linje: ät inte 2 timmar innan du går och lägger dig! Hur klarar folk det? Jag jobbar till 21, kommer hem 2105 och är alltid hungrig, och lägger mig mätt o trött ca 23. Och då hjälper inte ett äpple utan jag måste ha mackor eller fil eller gröt. Är det därför jag sakta men säkert får tajtare jeans? Hur gör man för att sluta? Tips någon??? Kan ni sova hungriga?

• Svar på tråden Kvällsmat
  • EhjärtaK = sant

När äter du middag?

• Ellte

För viktminskningens skull spelar det ingen roll när du äter...däremot kan sömnen bli lidande när man äter så sent. Själv äter jag ofta sent och har gått ner nästan tjugo kilo ;)

Försök att inte äta så mycket kolhydrater på kvällen eftersom de inte alls behövs på nätterna. Ät fruktsallad och keso eller wokade grönsaker & kyckling eller fil med bär kanske :)

Se också till att du äter var tredje timma även när du jobbar. (Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-mellanmål-middag ) så att du inte är vrålhungrig när du kommer hem. :)

• Ei saa peitää

Kan du inte äta lite havregrynsgröt eller liknande under nån paus på jobbet lite tidigare på kvällen och bara ta nån smörgås eller så när du kommer hem?

Fast jag kan hålla med dig. Jag äter också ofta efter nio eftersom jag brukar träna och det är ju inte bra att gå och lägga sig hungrig för då kan det vara svårt att somna. Fast nån jättemåltid kanske man inte ska äta så sent på kvällen. Man behöver ju inte äta så man blir proppmätt.

• lij

Det där att man inte ska äta strax innan man går och lägger sig beror nog på några olika saker:
    * Man sover oftast inte så bra med en arbetande mage.
    * Kroppen behöver inte så mycket energi under natten.
    * Många som äter sent på kvällen äter alldeles för mycket och för onyttiga saker.

Men det är heller inte så lätt att sova med en skrikande mage. Så om du äter för att du verkligen är hungrig, inte pga sug eller vana, så är det nog ingen fara. Men om du har ätit bra tidigare under dagen borde du inte bli hungrig strax innan läggdags. De extra kilona beror dock inte på när man äter utan hur mycket man äter..

• Piloten

Jag äter middag ca 15.30-16.30. Det kanske kan vara en idé att äta något stadigare 19-20 också. Det har säkert mycket med vana att göra. Som nu till exempel, här sitter man och är småsugen :o/
    Fast egentligen vet jag inte om det påverkar vikten speciellt mycket? Oftast blir det ju lättare mat som sagt, fil o flingor eller ett par mackor.

• Ei saa peitää

Men är du verkligen sugen på middag halv fyra om du äter lunch vid tolv? Jag tycker det låter som du äter middagen lite väl tidigt. Det kanske är bättre du äter något mellanmål då vid halv fyra och sen väntar till sju med kvällsmaten.

• Ellte

Jag äter en normal dag:

Frukost 7.30
    Mellanmål runt 11
    Lunch runt två, halv tre
    Mellanmål när jag slutar jobbet fem, halv sex
    Middag runt åtta
    Kanske kvällsmat (nåt litet) vid halv elva
    Somnar runt tolv halv ett

...bara som riktmärke...

Det är jättesvårt att komma in i att faktiskt äta var tredje timme när man är van vid att bara äta när man är vrålhungrig...men man lär sig och det funkar :)

• lij

Om du äter ett par mackor om dagen utöver vad du gör av med så blir det ett par kilo så småningom..

Jag vet att jag blir hungrig och/eller sugen på kvällen när jag ätit för lite på morgonen och lunchen. Det verkar som att det inte går att kompensera för det genom att äta mer vid middagen. När jag ätit bra tidigare på dagen kan jag äta middag vid sextiden och sedan inte behöva äta mer den dagen. Jag går också och lägger mig vid 23-tiden.

• EhjärtaK = sant

15:30-16:30 tycker jag låter som lite tidig middag - då förstår jag att du blir hungrig igen (eftersom det är ganska många timmar kvar av det vakna dygnet). Kan du inte försöka äta middag lite senare, och sedan ta en frukt (banan eller något som är mättande) när du kommer hem...

• melie

Jag tillskillnad från alla andra känns det som äter mycket på kvällen. Middag kl 19.00 (oftast wok + ris) och klockan 21.00-21-30 en stor tallrik broccoli, 150g nötter och frön, avokado och russin och aprikoser. (Är vegan...) Jag sover bäst om jag är mätt och jag kan tillägga att det inte påverkar min vikt.

Svar på tråden Kvällsmat