• näckrosbruden

Näckrosor - hjälp!

Hej alla!

Jag hoppas ni kan ge mig några tips om näckrosor. Vi ska ha havstema på vår bröllopsfest i slutet av juli, och har näckrosor på de hemmagjorda inbjudningskorten. Vi skulle jättegärna vilja dekorera borden med vilda (eller odlade, om de inte blir allt för dyra) vita näckrosor, men har hört att det kan vara riskabelt, då de tenderar att vissna snabbt. Någon som hört något annat eller har egna erfarenheter från detta?

Vi tror i alla fall att vi hittat ett bra alternativ - en nätt vit näckros i tyg med "vattendroppar" på (silikon). Problemet är nu att vi inte kan få tag på nog många. Vi skulle behöva minst 2 till, men gärna ännu fler. Om någon har några sådana hemma som ni inte behöver, eller om ni sett dem på någon butik vore jag extremt tacksam för svar! Jag kan fixa bild om det blir aktuellt.

• Svar på tråden Näckrosor - hjälp!
  • 2/7

Utan vatten tror jag de torkar ganska snabbt. Men om ni hittar vackra låga glasskålar kan ni ju dekorera med näckrosorna flytande i dem?

Jag minns att vi brukade plocka näckrosor och ha dem flytande när jag var liten. Tror de höll sig ganska bra.

Ett tips kan ju vara att använda sjövatten om ni har möjlighet till det, det kanske passar blommorna bättre. Om ni ska plocka själva kan man ju tom gräva upp lite rot, kanske blir snyggt i skålarna?

• näckrosbruden

Tack för ditt svar 2/7. Det låter hoppfullt att du testat! Vi hade tänkt oss att ha dem i någon slags vattenskål, men sjövatten blir nog lite svårt att ordna. Med tanke på allt negativt jag hört om hur de inte brukar stå sig tror jag inte att vi vågar satsa på levande näckrosor, då kommer jag bara att gå och oroa mig för hur det ska se ut när vi kommer till lokalen. Det känns som om jag har nog av den varan ändå .

• Forsfors

Det finns en servettvikning som ser lite ut som näckrosor, jag tror att den heter näckros, ni kanske kan ha den istället?

• näckrosbruden

Tack för tipset Forsfors. Ja, det skulle också kunna vara en utväg. Jag tror till och med att jag kan vika den (har kunnat tidigare iaf). Men jag hoppas i första hand på att hitta några till av tygblomman. Vi har 12 st. nu och skulle som sagt bara behöva ett par till. Annars kanske vi kan ha någon annan typ av (levande) blomma på honnörsbordet... Mycket att fundera på, och då är ju detta bara en del av allt annat såklart .

• honeymoon

Jag tycker mig ha sett konstgjorda lotusblommor/näckrosor fast med längre skaft på Lagerhaus för inte alltför länge sedan?! Lycka till!

• näckrosbruden

Tack för tipset honeymoon! Det ska jag kolla upp.

• Rystall

Näckrosor håller ganska bra om man byter vatten på dom ofta. Som barn brukade jag plocka näckroser och de kunde hålla en tre fyra dagar om man bytte till nytt syrerikt vatten ett par gånger om dagen.

• sackston

Varför inte plocka några näckrosor innan och testa???? Ha dem hemma och se hur länge de står sig...

• augustibrud2005

Hej!

Jag vet vilken näckros i tyg som du menar... Köpte en sådan i present till en bekant, på inredningsmässan i Göteborg tidigare i år. Tror att det är SIA som tillverkar dem om jag inte minns fel.

Färska näckrosor kan ha en tendens att sluta sig när de inte befinner sig i dagsljus. Jag har testat att ha en inne men/och just det hände...

• f.d. Svart brud

Vill bara passa på att tala om att alla vilda näckrosor är fridlysta...

• näckrosbruden

Tack för alla tips! Jag ska genast kolla med min närmaste återförsäljare av Sia-produkter!

Vi har för övrigt försökt kolla upp om de är fridlysta eller inte, och en blomsterhandlare jag pratade med sa att de inte var det... Men om du säger det så, Svart brud .

• f.d. Svart brud

Sen kan man ju köpa och odla allehanda näckrosor i olika färger...

Vissa arter tris t o m i en balja på balkongen! Se senaste nr av Allt om trädgård, t ex.

• f.d. Svart brud

trivs skulle det vara... sorry! :)

Ha en skön helg!

• näckrosbruden

Tack, och trevlig helg på dig med !

• madelyn

näckrosbruden,

Jag vill oxå gärna ha näckrosor som dekoration på mitt bröllop- kan du verätta hur du gjorde? Tog du riktiga eller tygblommor?

Svar på tråden Näckrosor - hjälp!