• Lucyinthesky

Någon som varit i Nessebar?

Vi ska åka till Nessebar i Bulgarien på bröllopsresa. Fick tipset av någon här på BT.

Någon mer som varit där?

• Svar på tråden Någon som varit i Nessebar?
  • Anna-Lena

jag har varit i sunny beach och tog en liten utflykt till nesse bar.
    Det va en mycket "gullig" plats, restauranger högt uppe på klippor och OTROLIG utsikt. Är nog en typisk "gamla stan" känsla.

• Hjortrongull

Jag vet inte om jag skulle vilja spendera min bröllopsresa där, Nessebar är inte stort så vad ska man hitta på hela tiden om man inte gillar att gå i samma butiker flera gånger eller ligga på stranden hela dagarna...?! Vi var där bara över en dag och det räckte tyckte vi. Resten av veckan bodde vi i Sunny Beach. Men det är en riktig turistfälla. Hotell och krimskramsaffärer överallt.

Men Nessebar är väldigt vackert och mysig liten stad. Billigt jämfört med Sverige. Prisvärt att köpa keramik och inhemskt hantverk.

Det låter som jag är jättenegativ, men det är jag inte. Vi hade en bra semester i Bulgarien, billigt och fina stränder.

• Saturn

Jag har varit i Sunny Beach och tillbringade ett par dagar i Nessebar. Det ligger jättenära, billigt att ta taxi och näst intill gratis att åka buss.

Jag tycker att Nessebar är jättemysigt, påminner om Gamla stan som nån skrev. Gamla fina hus och ruiner, inte som i Sunny Beach där det bara är stora hotellkomplex och stånd med krims-krams.

Det är en perfekt stad för att strosa omkring och äta långa middagar, men finns inte så mycket mer att göra. Jag tror inte att stränderna är någon höjdare, men ni kan ju alltid åka till Sunny Beach där det är fina stränder.

Om ni blir nöjd eller inte beror på vad ni förväntar er. Bulgarien har inte varit turistland så länge så du kan inte förvänta dig samma standard som kring medelhavet. Den stora fördelen är att allt är billigt, du kan leva lyxliv och verkligen känna att du kan unna dig allt du vill ha.

Ett tips! Se upp med växling, många blir lurade. En i min familj blev blåst på flera tusen trots att de växlade i en riktig växlingsbutik (de har små kurer överallt). Fråga innan du lämnar över pengarna vad du får för ex. 1000 kr, de lägger på en massa avgifter så trots att de annonserar om en bra kurs blir det inte bra i slutändan. Vi växlade på bank och på hotellet.

Hoppas att ni får en bra resa! Fråga mer om du vill!

• Lucyinthesky

Tack för tipsen!
    Vi hade mer tänkt att leva lyxigt! Sen kan man ju åka till andra ställen ju! Fanns nån utflykt till istanbul med charterbolaget vi ska åka med. Hade ju varit kul!

• Hjortrongull

Istanbul är också jätteläckert. Så helt annorlunda jämfört med medelhavet. Vi tågluffade dit för många, många år sedan och tänkte bara stanna ett par dagar, men vi blev där en vecka! Det finns så himla mycket att se och göra i Istanbul. DÅ (80-talet) var del löjligt billigt i Turkiet, och jag tror det är billigt där fortfarande. Iaf om man jämför med medelhavet förstås...

Svar på tråden Någon som varit i Nessebar?