• Bröllopstokiig

    Solisten vill ha eget ackompanjemang!

    En kompis ställer upp och sjunger i kyrkan och eftersom vi umgås privat så tar hon inte betalt för det (hon är alltså INTE sångerska till yrket).

    Nu propsar hon på att ha med sig en person som ackompanjerar i kyrkan, en man som är musiker och alltså kommer att ta detta som ett jobb han ska ta betalt för. Vi har redan en kantor som "ingår i priset för vigseln" (vi gifter oss inte i hemförsamlingen), men hon vill alltså inte låta kantorn spela till sången.

    Dels menar hon att det blir svårare att öva och dels är hon rädd att det inte ska låta bra med någon hon inte är van vid. Jag köper hennes argument men tycker ändå att det inte borde vara något problem - kantorn är ju i allsindar proffs! Dessutom kommer det att bli en kostnad vi inte har budgeterat för och inte heller har lust att lägga ut för, om hon ska få sin vilja fram.

    Vad kan man säga utan att hon tar illa upp? Vi vill ju också att det ska låta bra men det är ändå vi som betalar och då borde valet väl vara vårt?

  • Svar på tråden Solisten vill ha eget ackompanjemang!
  • Bröllopstokiig

    Varning: Kantorer tar ocksa betalt for alla musikstycken utover ingangs-utgangs + psalmer fick jag veta av vart pastorat.

  • Bröllopstokiig

    Vår kantor tog inget extra betalt! Det ingår väl i deras jobb att spela under vigseln, oavsett hur många sånger?!?!

  • Bröllopstokiig

    Jag tycker att du får godta hennes "krav". Jag brukar sjunga på bröllop och begravningar och är heller inte "proffs" och jag tycker att det är mycket tryggare att sjunga med nån jag har övat med/känner.

    För att få det bästa resultatet (och det vill man ju) så ska du nog lita på din väninna och betala "kompet".

  • Bröllopstokiig

    Går det inte att hon träffar kantorn någon dag innan och övar? De brukar inte behöva så lång tid på sig. Vet kantorn vilken musik som ska spelas så kan han/hon ju öva innan och så behöver de bara öva tillsammans så att hastigheten stämmer och så. Det borde ju inte vara så svårt. Så tänker i alla fall vår solist och kantor göra.

  • Bröllopstokiig

    Håller med marianne och tycker också att ni får tillmötesgå hennes önskan. Det kommer att låta bäst och vackrast på det sättet. Det rör sig säkert inte om mer än en tusenlapp högst, men fråga självklart för säkerhets skull.

    kram och lycka till; det kommer att gå jättebra!

  • Bröllopstokiig

    Jag tycker du skall lyssna på din kompis. Jag sjunger själv mycket och har sjungit på vigslar och barndop o s v många gånger och jag har flera "sångvänner" som också gjort det. Tyvärr upllever vi det som att duktiga, allsidiga kantorer en bristvara. De är utbildade och jätteduktiga på sakral ("kyrklig") musik men inte alltid lika vana att kompa till sådana visor/låtar som vanligtvis förekommer på vigslar, d v s lite modernare låtar. Ett ovant, trevande komp kan förstöra hela musikupplevelsen tycker jag. Det kanske kan vara värt att betala sångerskans kompis en slant för att få en trygg sångerska och ett snyggt komp? Lycka till!

  • Bröllopstokiig

    Låt henne ABSOLUT ta med kompmusiker! Eftersom hon själv inte tar betalt kommer ni ju ändå billigt undan. Jag sjunger väldigt mycket på vigslar och håller tyvärr med föregående talare; duktiga kantorer inom populärmusik växer inte på träd! Sjöng senast i helgen på ett bröllop där jag möttes av kantor i 80-års åldern utan ackord vana! VARNING! Repetitioner finns oftast inte tid för i förväg och hjälper inte alltid heller. Många kantorer är jätteduktiga, men var säker på att ni får en sådan innan ni tackar nej till din vänninas krav.

  • Bröllopstokiig

    Jag har också en kompis som ställer upp gratis som solist, men jag har också sett till att hon har en duktig pianist (också en kompis som ställer upp gratis) som kompar henne eftersom att jag av erfarenhet vet att kantorn inte är någon hejare på piano. Han är en "gud" på orgel, men piano och komp till visor och pop är inte hans grej.

    Det finns heller ingen tid till samövning mer än lite just innan, eftersom att solisten kommer med flyg på morgonen.

    M.a.o vill du att din kompis solosånger vara vackra så låt henne välja en akompanjetör som hon trivs med.

  • Bröllopstokiig

    Håller med... låt henne ta med musiker! Även om det kan hända att er kantor är jätteduktigt så är risken nog att det inte blir så bra...

  • Bröllopstokiig

    Min svägerska sjöng på ett dop men kantorn spelade inte alls som hon ville trots att hon hade förklarat för honom. Hon var jättemissnöjd över sitt framträdande. Jag tycker nog att du ska kosta på dej rätt sällskap till henne!

Svar på tråden Solisten vill ha eget ackompanjemang!