• Bröllopstokiig

Billigaste vägen till Tyskland???

Vi ska gifta oss i midsommar och planerar att åka till Tyskland och handla vin och öl. Vi är bosatta i Göteborg så det är inte så långt att åka. jag skulle bli glad om nån kan hjälpa mig med hur det är billigast att ta sig ner och gärna förslag på var man kan handla billigt förutom på bordershop.

Sara

• Svar på tråden Billigaste vägen till Tyskland???
  • Bröllopstokiig

Går Stena-färjorna från Gbg fortfarande? I sådana fall kan ni kanske åka till Kiel och handla på Citty (jättestort varuhus med stor alkoholavd.), Karstadt eller Hertie, som också är stora varuhus med helt OK vin/spritavdelsning med bra priser.

• Bröllopstokiig

Vi körde ner till Flensburg i Tyskland över dagen för ett par veckor sedan, det gick hur bra som helst. Vi tog snabbfärjan från Göteborg till Fredrikshavn, sedan är det motorväg precis hela vägen. Verkligen raka vägen!!!! Över gränsen, där Flensburg ligger, sedan lite lunch och samma väg tillbaka. Tyvärr så gick det bara långsam färja hem (tror att snabbbåten går på kvällen när det är sommartid) så den fick vi ta. Det gick hur bra som helst. Det är ca 3 timmars körväg från färjan till Tyskland.
    Ring Stena Line och kolla upp deras tider. Ofta har de ju "alla plus bilen för xxx kronor"- erbjudande.

• Bröllopstokiig

Jag tror att det blir billigare att köra ner till Helsingborg och ta färjorna Helsingborg-Helsingør och Rødby-Puttgarden. Det är Scandlines som kör där och de har endagsbiljetter (resa t.o.r samma dag) för 645.

Kolla på www.scandlines.se och www.stenaline.se

• Bröllopstokiig

Vi tar en bussresa med "63 kilosbussen" Alltså alla har plats att lasta ca 63 kilo, vilket bör räcka gott och väl. Denna resa kostar 325:- det måste väl ändå vara billigaste vägen? *ler*

Vi är 4 stycken som åker så vi kan nog ta hem tillräckligt!

• Bröllopstokiig

Vi aker alltid via Helsinborg/Helsingor och Rodby/Puttgarten, da det gar snabbast..

Handlar gor man mycket bra pa alla Citi varuhus dar endast tyska firmor och svenskar (!) far handla. Billigt och med jatteurval..tank bara pa att ta med er passet for det maste man visa vid betalning. Senast jag var dar (for 1,5 ar sedan) sa tog dom enbart EC kort men det finns en bankomat vid ingangen.

Svar på tråden Billigaste vägen till Tyskland???