• trolla

godaste frysta fölsetårtan?

Nån som har ett superdupergott recept på tårta som gärna går att frysa och det gör inget om den e lite "nyttig" men ej nödvändigt (man kan ju ta lite *L)
    Nån som testat chokladsajtens "cokladtårta med tryffelfyllning"?
    Blir jätteglad för recept eller om ni hänvisar till var recepten finns.
    Kram, Trolla

• Svar på tråden godaste frysta fölsetårtan?
  • sofsk

En god och jätte enkel tårta som går att frysa är marängtårta med daimgrädde.

Man köper färdiga marängbottnar, vispar grädde och har i två krossade dubbeldaim, sedan ställer man in den i frysen.
    Tårtan blir jätte smarrig, smakar som daimglass. Sen så kan man lägga på jordgubbar vi serveringen.

• trolla

Mmmmmmmmmmmmmmmmm låter jättsmarrigt!
    Tack, gärna fler recept
    Trolla

• Johanna = en lat kock

marängbottnar eller rulltårtebottnar (såna som är gjorda av potatismjöl) är suveränt att ha i frysta tårtor

glasstårta är ju super som fösdelsedagstårta

ex blanda vaniljglass (som är mjuk) med krossade kakor (tex bondkakor, brownies eller vad du känner för) minimarsmallows och chokladsås, kolasås eller ngn god fruktsås

• Johanna = en lat kock

åsså varva med marängbottnar

var lite snabb med att posta

det är supergott och mycket uppskattat

• blivande fru J

Jag menar inte att vara språkpolis men är fölsetårta detsamma som födelsedagstårta? Jag trodde först det var någon sorts tårta, som sacher tex. Men sen såg jag johannas svar och insåg att det kanske var födelsedagstårta som menades :) Ibland är jag trög.

Det finns flera goda marängtårterecept på ica.se som går jättebra att frysa. Det brukar också stå i recepten om de är frysbara eller ej.

Vill man köpa frysta tårtro tycker jag frödinges är jättegoda. Åt deras princess och schwartzwald i helgen och de är inte så farligt oinyttiga men jättegoda, mycket godare än jag mindes.

• Johanna = en lat kock

och jag har dessutom stavat som en kratta

• Hilde

I min familj så har vi ett daimtårterecept som är jättegott. Fast jag skulle nog kanske kalla det daimglass. Det innehåller vispad vaniljvisp sånt där färdigt på tetra. En krosad daim och en påse med maränger som man krossar. Sedan rör man ihop det hela försiktigt och häller i en form. Fryser. När jag tar ut den så brukar jag dekorera med skivad kiwi. Det blir kalasgott.

• mli_b

Fryst citrontårta med passionsfruktsås.
    6 port

1 citron
    1 1/2 dl vispgrädde
    2 äggulor
    1 dl strösocker
    1 1/2 dl creme fraiche
    2 äggvitor
    15 skållade och skalade sötmandlar

Sås:
    4 passionsfrukter
    1/2 dl vatten
    1/2 dl socker

Tvätta citronen. Riv skalet och pressa ur saften. Vispa grädden, vispa äggulor och socker poröst. Tillsätt citronskal, -saft, vispad grädde och creme fraiche.
    Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner i smeten tillsammans med den finhackade mandeln. Häll upp smeten i en vattensköljd pajform med löstagbar botten, ca 23 cm i diameter. Låt tårtan stå i frysen minst 2 timmar.

Gröp ur passionsfrukterna. Blanda socker och vatten och låt koka någon minut. Tillsätt fruktköttet. Lyft från värmen och låt svalna.

Servera tårtan med såsen.

• trolla

Mumsigt...............jag sitter ju här å drääääääääglar *S
    Vill ha mera om ni har.....här regnar så det står som spön i backen å då e de skönt å sitta här å planera fölsedag (jo jag vet att jag stavar fel till födelsedag, e de ett sms syndrom månnes *L). Tror jag måste provbaka lite.....
    Trolla

• trolla

Igår testade vi Hildes dajmtårta.
    Säger bara ....testa själva!
    Muuuuuummmmsigt god!
    Med färska jordgubbar ovanpå!
    Tack för recepten,
    Trolla

• Majlo

Kings glasstårtor. Oslagbart godast. Det finns bara i specialaffärer!

• Johanna = en lat kock

vi har klings glasstårtor i mataffären

Svar på tråden godaste frysta fölsetårtan?