• Buffy79

Livmodersinfektion?

Var hos gynekologen idag då jag de senaste halvåret har haft en del mellanblödningar, vilket jag inte har haft tidigare. Gynekologen konstaterade att jag har en "liten livmodersinfektion" och att jag ska avstå från samlag i tre veckor och ta en medicin (vilken vet jag inte för jag kan inte tyda hennes handstil) för att se om det går över. Hon tog en massa andra prover bl a cellprov och klamydia och jag ska på återbesök hos henne igen om 3 veckor.

Under tiden jag var där kände jag mig inte alls orolig och hon sa att det inte var något allvarligt. Men när jag kom hem sökte jag på livmoder och infektioner på Vårdguiden.se och hittade en massa om livmodercancer. Det låter ju väldigt likt de symtomen jag har haft och hypokondriker som jag är fick jag lite panik. Och nu känner jag mig jätteorolig... :( Därför undrar jag om någon här har haft livmodersinfektion? Man måste väl kunna ha någon irritation eller infektion utan att det ska vara cancer?

Hoppas att någon kan lugna mig.

• Svar på tråden Livmodersinfektion?
  • Texas

Det kan säkert vara frågan om en infektion utan att det behöver vara cancer. Allt behöver inte vara cancer. Själv har jag inte haft livmodersinfektion men du har ju varit hos läkare och de har bedömt att du har en infektion och inte cancer. Försök ta det lungt. Du kan ju alltid ringa och höra hur det går med cellprovet om du är jätteorolig.

• Grönöga

Oroa dig inte!
    Jag har haft livmodersinfektion men en allvarlig sådan då jag var tvungen att vara sängliggande i en vecka + massa medicin! Detta berodde i och för sig på en spiral som ändrade läge o typ täppte till så att mensblod hade trängre för att rinna ut. Obehagligt är bara förnamnet!
    Så vi har kanske inte samma ursprung till infektionen men ändå.

Efter vila och medicin mådde jag bra och har ultraljudat mig och allt ser ut som det gjorde i början vilket jag var orolig att det inte skulle göra.

Det är "bättre" med infektion i livmodern än i äggledarna som kan leda till ökad risk för sterilitet. Livmodern kan bättre och lättare läka ut en infektion var vad de sa till mig.

Så än en gång, oroa dig inte, det blir bra!
    He de gott!

• Buffy79

Tack för era svar. Jag har lugnat mig något sen jag var hos gynekologen. Hon är ju trots allt överläkare på Sös och hon skulle väl inte bara skicka hem mig om hon trodde att det kunde vara något allvarligare än en infektion?

Vad infektionen berodde på kunde hon iofs inte svara på, men förhoppningsvis försvinner den med antibiotikan jag fick.

Väldigt skönt att höra att det gick bra för dig, Grönöga. Jag hade nog blivit superskärrad om hon hade sagt att jag skulle vara sängliggandes ett tag. Måste ha känts väldigt obehagligt. Känner att jag kanske inte behöver vara så oroad.

Tror att jag blev mest skärrad för att man får så otroligt mycket information på Internet idag. På bara några sekunder hade jag målat upp "worst case scenario" för mig själv och satt och tänkte att nu blir det aldrig några barn eller nåt... :(
    Ska hålla mig undan från såna siter i framtiden. :)

• Nightingale

Du kan vara lugn! Det är inget farligt med livmoderinfektioner så länge de behandlas på rätt sätt!

Jag har själv haft cervicit som gav de symtomen du säger, med mellanblödningar och jag hade även kraftiga flytningar, som luktade väldigt illa.

/Nightingale (sjuksköterska på en gynavdelning)

Svar på tråden Livmodersinfektion?