• Brudepiken

Tre-etagestårtställning-tillräcklig för 45pers?

Har köpt en treetages-ställning till bröllopstårta (enkla 3 vånings modellen från Tårtdecor www.tartdecor.com/group.asp. Skall ha ca 45 pers och undrar om mängden tårta, tre våningar a ca 20cm, 24cm och 30cm, kommer att vara tillräcklig?
    Har andra brudar här på torget brukat sig av en slik tårtställning och till hur många pers räckte den?

• Svar på tråden Tre-etagestårtställning-tillräcklig för 45pers?
  • Brudepiken

Inga som bakar själv och skall ha ställning? Har sett många inlägg om beställningstårtor, men inga om mängdberäkning på egen bakat tårta.
    Hjälp mig snälla?

• raskan

Kan säga att vi hade det till 70 pers å det blev en liten bit kvar!!
    Folk smaskar inte i sig tårta så det räcker nog
    Millan

• discodivan

har oxå en exakt sån till 50 pers o hoppas oxå det räcker

• linalus

Ska också ha en trevåningsställning till 45 pers,ungefär som din, och på bageriet sa de att det var lagom..

• Brudepiken

Millan: Låter ju bra att det räckte gott o väl till 70 pers.
    Linalus o Discodivan: Tryggande att flera tror en "trevånings" kan vara lagom. Har väldigt tårtglada personer i min omgivning nämligen... (mig inkluderat..;)Vill ju så nödigt stå utan tårtbitar till alla på den Stora Dagen!!

• discodivan

jo, inge kul. har köpt en till med 2 vån får se om det blir båda på den stora dagen

• fruhedberg

Alltså är jag helt ute o cyklar nu.. Men jag har beräknat att ha 5(!) tårtor a 16 bitar (26 cm)till 50 personer. Vi har ingen dessert utan tårtan blir det, så jag räknar med att många folk tar 2 bitar...
    Kanske är 5 tårtor för mycket? Vi skall göra dem själva nämligen..Måste kolla med min granne, som är bagare!

• Brudepiken

Oj då! Blir nyfiken på vad din bagaregranne tror om tårtmängd!! (Tänker i värste scenario ev. baka en till stor tårta (30cm) att ha vid sidan om ställningstårtan. Vi skall dock ha dessert innan tårtan, då orkar man kanske inte flera tårtbitar?.. Flera åsikter?

• Labulina

Vi ska ha en trevånings med 90 bitar, såg lagom och fint ut på bild.

• Paulina&Thomas

Jag hade 5 vånings tårta till 140 pers och det räckte och vart över till ca 15-20 pers till. Det hela beror nog på hur stora/små bitar man skär.

• thanisa

Hur många en tårta räcker till beror ju inte bara på diametern, den kan ju vara olika hög också. Vi kommer ha en 3 våningstårta men av en annan typ och då kunde det blev det minst 50 bitar då de är så höga och mastiga de är. En bit nöt och chokladtårta är mycket mäktig och en tårta av den sorten räcker till många fler bitar än motsvarande storlek av vanlig gräddtårta som dock är tjockare.

Mitt tips är att gå till ett konditori och beskriva tårttypen och höra där hur många bitar de räknar med att de olika storlekarna på bottnar ska räcka till.

Svar på tråden Tre-etagestårtställning-tillräcklig för 45pers?