• sweden

kallad svart skalle` (av sambo)

Hej
    Min bästa vännina är tillsammans med en svensk kille, hon ringde mig igår helt förtvivlad eftersom under en diskussion hade han kalla henne "svart skalle".
    Hon jobbar, tar hand om barnen, handlar, städar etc etc, han påstår att utan honom är hon ingen, att hon ska vara tacksam att någon i huvudtaget blir vara ihop med henne.
    Han nedvardera hennes sätt att tala svenska, pratar illa om landet hon kommer ifrån etc.
    Jag har sagt åt henne att be honom att dra åt .......
    Finns det fler som har råkat illa för samma idioter??? Jag menar i ett förhållande med någon från ett annat land

• Svar på tråden kallad svart skalle` (av sambo)
  • K.C

nej, inte jag. mer än vanliga idioter. hon måste dra, han är ju RASIST!

• Kräsen

jaa herregud.. vad har han för respekt eller kärlek till henne om han kallar henne för svartskalle?!

• Stjärna

Fint med respekt och ömhet i förhållandet...*jätte ironisk*

• drömfia

Ärligt talat!
    Vad är det för respekt han visar henne? Han utsätter henne för psykisk terror och får henne att känna sig mindre värd genom att tala illa om hennes bakgrund. Detta är också en form av misshandel när man blir terroriserad, som många misshandlade kvinnor kanske hon inte är medveten om det och tänker att det var en en gångs företéelse. Hoppas at hon inser att hon är värd något bättre. Lycka till!

• Kürbis

Är det verkligen sa att han psykar henne i vardagen lite titt som tätt...ja da är han verkligen inte mycket att ha :(

Vill verkligen inte försvara ett förkastligt beteende, men ibland, när man blir arg, frusterad eller liknande kommer man i obalans och häver ur sig elakheter (i alla fall jag ;)).

Kom att tänka pa när jag blir arg pa min sambo. Da kan jag (och även han) vräka ur mig hemskheter (som jag givetvis inte menar, angrar och senare tar tillbaka). Eftersom jag bor och lever i min sambos "kultur" handlar da ofta mina elakheter om honom, hans konstiga (mindervärdiga ) kultur...och inte minst hans gud. Som tur är, är inget av det sant...jag gillar att bo här och vill verkligen göra det i framtiden oxa, älskar honom och har en stor respekt för hans religionsutövelse, och vi brakar nästan aldrig...men ibland rinner dessa elakheter ända ur munnen.

• Kürbis

För att förtydliga mig:

jag tycker aldrig att det är ok att nervärdera en annan människa, rasistiska uttal är aldrig ok! Men ibland säger man nagot man inte menar...och det var det jag ville pavisa med mitt inlägg...inte försvara nagons uppträdande.

• 11 juni 2005

Säga elakheter tycker inte jag är ok - inte ens i stridens hetta. Det är ALDRIG ALDRIG ok!!!

Jag är den i vårt förhållande som har hetsigare temperament - ändå KAN jag faktiskt hålla tyst, säger ingenting istället just då - min blivande ser då jag blir arg - jag blir "ryckigare i mina rörelser" enligt honom. Men då låter han mig få gå undan - så blir det aldrig någott mer än så. Det där att man inte kan behärska sig är bara skitsnack - det är fråga om vilja och dåliga ursäkter.

• 11 juni 2005

...det har också att göra med respekt och empati....

• sweden

Hej och tack för eran svar!!!
    Jag kan också vräka ur mig en massa när jag blir arg, men att gå på personlig angrepp, säga illa saker om ens barn, nationalitet, tycker jag att det är lågt. Han har inte heller bet henne om ursäkt, utan han förvänta sig att hon ska göra det eftersom hon sa "fel saker" till honom.
    Hon skulle minsann "krypa" som en mask om hon ber honom om ursäkt (hade han sagt)
    Tycker synd om henne, detta är psykisk misshandel

• Kürbis

11 juni 2005:

"Det där att man inte kan behärska sig är bara skitsnack - det är fråga om vilja och dåliga ursäkter."

...och jag köper inte hela ditt resonemang om att det skulle vara sa enkelt i alla lägen.

Men jag besitter ju inte lika mycket respekt och empati som du, för jag kan ju inte en gang i halvaret lata bli att bli (verbalt)arg pa min sambo ;)

• Kürbis

Sweden,

i "ditt" fall verkar det ju vara klart mer än ett vanligt familjegräl. Självklart har din vän förtjänat nagot bättre.

• 11 juni 2005

Kürbis - jag vet inte det MEN jag vet att jag har en halv släkt (pappas sida) som ÄR mkt hetlevrade och STOLTA över det. Två av mina fastrar kan vräka ur sig det mest groteska saker - en har kallat mig lappjävel tex och tyckt att det var märkligt då jag inte tycker att det är ok eftersom hon ju var ARG vid detta tillfälle...ursäkta mig men...

Av detta har jag lärt mig vad tror Du....

Tro mig det går faktiskt bra att behärska sig...

• Kürbis

Ledsen "11 juni 2005", men det är ju just det som jag inte tror, alltsa att alla bara kan behärska sig (sa där enkelt som du). Det pavisar ju även exemplet med din faster. Men, visst vore det ju toppen, manga problem (pa bade mikro- och makroniva) skulle vara lösta om bara alla kunde behärska sig. Manga kan säkert lära sig att behärska sig pa ett bättre sätt och da är det ju till fördel om man känner till sina brister, (vilket manga säkert inte gör...din faster tex, ok - hobbyspekulation, jag känner ju inte henne!)

Gör man bort sig, far man sta för det och be om ursäkt!

Har en känsla av att vi i det stora hela är inne pa samma linje. Jag tycker ju inte heller att det är ok att vräka ur sig saker till höger och vänster, vilket även framgar i mina inlägg. Pa intet sätt har jag ju menat att jag är stollt över att jag inte alltid fixar att tala till min sambo pa det sätt han förtjänar eller att det är ok att förolämpa andra människor.

Jag har ju bara vänt mig emot att det skulle vara enkelt att behärska sig.

För min del känns varan diskusion ganska avslutat...hoppas att du haller med :)

• Kürbis

Jag har ju bara vänt mig emot att det skulle vara enkelt att behärska sig...men inte sagt att det inte gar ;)

• 11 juni 2005

Kurbis - jag tror också att vi är inne på samma linje, meddenna lilla slutskillnad då - att jag anser att det bör gå... ...men jag vill på inga sätt påstå att det är enkelt....

Men som Du säger - vi får helt enkelt gilla läget att vi har olika synsätt om just detta...

• NokGroda

Jo, man kan visst behärska sig.. men alla VILL inte.

En gång i tiden sade jag hemska saker när jag var arg, men eftersom det bara sårade andra långt efter att diskussionen var över, insåg jag att jag måste ändra mig. Så jag jobbade på det och idag håller jag tyst och går hellre därifrån tills jag kan argumentera vettigt istället.. Någon gång ibland misslyckas jag fortfarande, men det GÅR i alla fall..

Jag köper INTE att han kan säga sånt där i ett gräl och komma undan med det. Om han inte ber om ursäkt eller säger det igen ska han UT.

Svar på tråden kallad svart skalle` (av sambo)