• lundabrud

hjälp - ringen i olika länder!

Hej!

Jag har bett min M2Bs syster att prata lite om ringens symbolik på vår vigsel. Det har funnits trådar där folk har berättat om vilken hand man har ringen på i olika länder, men jag hittar inte dem. Supertacksam om ni skriver här vad ni själva vet!

Alltså: I Sverige har man ju både förlovningsring och vigselring på vänster ringfinger. Vad gäller för de båda ringarna i andra länder? Kan det ha med religion att göra också?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden hjälp - ringen i olika länder!
  • lundabrud

Jag kan förresten lägga till det jag ännu tycker mig veta:

Finland: som i Sverige, alltså vänster hand (för båda ringer?)

Danmark, Norge: Ring på vänster ringfinger som flyttas till höger när man gifter sig.

Polen: När man är gift har man en ring på höger ringfinger.

• Ellaz

Ja som ovan i Polen har man på höger, så vi kommer ha svenska förlovningsringar på vänster, polsk förlovnings och vigselring på höger.

• lundabrud

Wow Ellaz, det blir många ringar! Tack för info!

• Ellaz

Ja det blir ju det hehe, men man har inget val!

• lundabrud

fler tips? Jag vill verkligen väldigt gärna veta!

• mañana

När man disputerar i sverige så sätter man doktorsringen på vänsterhanden och för över vigselringen till högerhanden. Man gifter sig s.a.s. med vetenskapen.

Vad bör gå först ens man eller ens vetenskap - vad tycker ni?

• Teddan1

...att vara gift är ju bara det en vetenskap i sig...:)

tycker att det är en lite fânig regel att man skall ha doktorsringen pâ vänsterhanden.

• Boo

Bor just nu i Grekland och här verkar det som om man har vigsel ringen på höger hand. Först har man även förlovnings ringen där men den flyttas över till vänster under vigseln... Men sen har jag sett de som endast bär vigsel ring och det är alltid på höger hand...

• Andreas_flicka

Hej alla, ringde till min mamma alldeles nyss och frågade om på vilken hand man bär ringarna i Grekland, hon blev så nyfiken att hon höll på att spricka... I Grekland bär man förlovningsringen på vänster hand sen byter man till höger under vigseln. Ganska fint, att man byter hand tycker jag.

• Tulip

En kompis till mig är danska och gifte sig således i Danmark. Hon hade ingen aning om vilken hand hon skulle ha vigselringen på (hon och hennes man har inga förlovningsringar) utan dom satte ringarna på höger hand för det kändes bäst...

• Jenny i England

Jag är förlovad med en engelsman så jag fick en diamantring när vi förlovade oss (han har ingen) och när vi gifter oss ska jag få en slät ring och han en ring då med. Helt tvärtom mot svenskt alltså. Men vi har den på samma finger som i Sverige dvs vänster ringfinger.

Fast jag vill nog ha en liten sten på min vigselring också... det bästa av två världar

• augusti2005

apropå ringar och seder, en kompis berättade att i australien så har tärnan brudens fölovningsring på sig under vigseln och sen kan bruden ta på den utanpå vigselringen efteråt. Vi har också gjort som Jenny i England, men min blivande cille också ha en förlovningsring så han fick en silverring som han byter ut mot en guldring vid vigseln.

Svar på tråden hjälp - ringen i olika länder!