• Brud -september

Ångest inför bröllopet!

Håller som bäst på att planerar vårat bröllop. Tyvärr har jag och min sambo olika åsikter om hur vi ska gift oss. Han tycker kyrka, brudklänning m.m...
    Medans jag bara vill ha en vanlig klänning, kanske borglig vigsel, litet bröllop. Varför? Jag kan inte tänka mig att gå igenom kyrkgången medans alla tittar på mig och samma gäller festen. Är otroligt blyg av mig. Men samtidigt så skulle jag vilja ha ett kyrkbröllop!
    Är det någon annan som har samma problem? och hur har ni löst det???

• Svar på tråden Ångest inför bröllopet!
  • Stjärna

Min sambo och jag började med att lista "stora ord".

Typ
    Han:
    trollskt
    stämmningsfullt
    lättsamt

Jag:
    stämningsfullt
    högtidligt
    romantiskt
    osv.

Sedan jämförde vi våra listor. De ord som var gemensamma behöll vi, de andra pratade vi om. Båda var tvugna att vara överens för att vi skulle behålla ordet.

Samma sak med färgtemat.
    Han ville ha grönt, vitt o rött
    jag ville ha grönt, vitt o bått.

Ett riktigt dödläge alltså. Tills jag kom på att vi tittade på olika dukningar, buketter mm. där färgtemat syns. Sedan listade vi andra färgteman o förslag som vi kunde tänka oss, på samma sätt som ovan strök vi sedan alla förslag som båda skrivit ner. Så nu är färgtemat: grönt(2nyanser), vitt och gammelrosa(i flera nyanser).

Denna metod kommer vi att använda oss av genom resten av planeringen. Hittills har vi nämligen helt undvikit tråkiga diskussioner och gräl.

Lycka till, berätta gärna hur det går för er!

• Brud -september

Nu har vi ringt och bokat kyrkan, den 3 september blir det.

• Stjärna

grattis! Så ni har kommit överens? Hur gjorde ni?

• Brud -september

Jag tog "tjuren vid hornen" och ringde till kyrkan, så nu är det ordnat. Nu är det bara allt annat . Klänningen måste jag åka till veckan och kolla på. Få se om jag hittar nån fin och billig!

• Stjärna

Ni har inte diskuterat på något sätt o kommit "överens" ?

• Brud -september

nej, jag har funderat och funderat. Så till slut kom jag fram till att det blir nog bäst och vackrast i kyrkan. Det ska bli spännande!

Svar på tråden Ångest inför bröllopet!