• The guy

Hmm... knasiga frågor

Hur många är det som har p-spruta och ett fungerande sexliv? Kan det ta lång tid innan kroppen vänjer sig med detta?

Om man som tjej blöder väldigt mycket, finns det egentligen något annat alternativ? Min tjej får ju en extra vecka i månaden som hon kan leva riktigt jämfört med ppiller.

• Svar på tråden Hmm... knasiga frågor
  • The guy

NokGroda!

Tackar för stödet! :)

Jag tror dom flesta innerst inne vet svaret på sinda frågor här men behöver ventilera dom lite för o se om man missat något.

Jag är en seg rackare som försöker se positivt på livet och ger inte upp i första taget...

O ja vet att om hon skärper till sig så kommer hon att få en hyvelns snubbe vid sin sida som gör hennes liv till en lycklig saga! :D

• _koko_

Jag försöker tala om det för honom, men det är svårt att göra det på ett sätt som han förstår, det är ju såhär han funkar!
    I vissa avseenden har jag en riktig neandertalare, men han försöker, och har lärt sig väldans mycket hittills under våra 4 år tillsammans. Så det finns hopp om livet. ;)

Vill också önska dig lycka till med vad du än bestämmer dig för. Det verkar som att din tjej borde vara glad att hon har dig och värdesätta din kärlek högre. Samtidigt har vi ju inte hört hennes sida av historien, hon kanske uppfattar alltihop annorlunda.

• The guy

Jojo... klart att det finns två sidor i allt.

Jag är minsann inte lätt att tas med jämt. Jag är morgontrött, seg o svara på frågor = ska jämt tänka igenom saker för o svara på bästa sätt, glömmer saker ganska lätt, kan inte låta bli att kommentera och säga att saker inte är på bara ett sätt... osv osv... :)

ex. vilken snygg tröja, säger hon! Helt grym, säger jag... synd på den lite breda mudden, fyller jag i med...

Jag vet om dom och jag jobbar på det!

• blivande fru J

Jag har nog liknande problem som din flickvän. Innan jag började med hormoner blödde jag enormt mycket, hade fruktansvärt ont och blödningarna varade omkring 10 dagar. Med regelbundna, ganska så korta cykler upplevde jag att jag hade mens jämt, och svimmade gjorde jag av blodtrycksfall och anemi.

Jag började då med kombinerade p-piller, livet blev underbart. Efter 5 år med dessa hade jag fortfarande behaglig mens och sexlusten bevarad, däremot ständiga svampinfektioner.

Jag ledsnade på att ha svamp 25 av 30 dagar per månad och gick därför över till minipiller. Min mens försvann då helt, väldigt skönt, svampinfektionerna avtog något men dessvärre försvann även sexlusten.

Jag har alltid upplevt mig som en väldigt sexuell person, helt plötsligt ville jag inte ha sex alls, totalt ointressant kändes det som. Under det halvår jag åt minipillrena kände jag mig väldigt osexig, okvinnlig och deppig, till slut ledsnade jag.

Efter att ha konsulterat gynekologen ser vi följande alternativ:

1. Kopparspiral. Bort med hormonerna för att få tillbaka sexlust och få bort svampinfektionerna för gott. Förhoppningen är att den rikliga mensen givit med sig, det brukar ju oftast bli bättre med åren. Det finns även läkemedel att komplettera med om blödningarna är för kraftiga, förutom receptfria CykloF finns även receptbelagda preparat.

2. Hormonspiral. Skillnaden mellan hormonspiral och andra hormonella preparat är att hormonet verkar lokalt i livmodern och inte i blodet. Det gör att blödningarna ofta blir mycket små och att man inte känner av hormonerna i kroppen. När spiralen tas ut blir man hormonfri inom 40 timmar.

3. Pessar eller kondom. Bort med hormonerna, ger inga ökade blödningar som kopparspiralen ger och eventuellt komplettera med läkemedel om blödningarna bli för stora.

4. Minipiller med ännu lägre hormondos. Inte lika säkra och måste tas oftare men kanske ett alternativ.

Jag ska nu pröva ut ett pessar och vara hormonfri ett tag. Min hälsa kommer i första hand och det underlättare ett bra sexliv. jag hoppas att det här ska fungera för mig.

Be att få följa med din flickvän till gynekologen, visa att du också är intresserad. det är inte bara hennes sak att ha ett preventivmedel utan bådas. Förhoppningsvis hittar ni något som hjälper både hälsa och sexliv på traven och som ni båda kan trivas med. Lycka till!

• The guy

Tack för svaret Blivande fru J!

Jag skulle mer än gärna gå med min tjej men där uppstår nog problemet som kan härröras Lycklig?s kommentarer om att bry sig för mycket. Men jag kan ju alltid fråga. Jag gissar att många tjejer känner det som en privat grej det där med gynbesöket även fast de har en kille. Är väl troligen ute o cyklar men ändå..

tack för svaret igen fru J, min tjejs problem är ju att hon blöder väldigt mycket så hon anser sig ju ha fåt en dryg vecka extra/mån så nu vet ja lite mer...

• blivande fru J

Det borde vara möjligt att boka en extra lång tid. Ni kan ju först diskutera tillsammans och så kan du ju avlägsna dig från rummet under själva gynundersökningen om det känns lite genant att övervara :)

Ett annat alernativ kan ju vara att läsa på mycket om olika alternativ. Broschyrer finns hos barnmorskorna och på internet finns en massa fakta. Är du påläst känns det bättre och det är lättare att stödja och komma med idéer.

Rikliga blödningar är jobbigt. Jag vaknade ofta upp och upptäckte (och kände) att det såg ut som att det gjorts en illegal abort i sängen.

• The guy

Hejsan hoppsan!

Tänkte bara avlägga en rapport om läget.

..går inge vidare! :(

Har varit ledsen en tid och kommer ställa henne mot väggen i helgen (går inte nu då hon är bissy me annat. Hmmm...)

Har faktiskt varit o tittat på lägenhet, en liten etta till mig för o vara lite förberedd. Även kompisar har ställt upp och tittar efter lyor. Ev en som jag komemr få hyra i andrahand. Känns skönt att ha förstående kompisar, både tjejer o killar.

O precis som ni har hjälp till med så sägger de att jag har iaf inte gett upp utan o kämpa (om det nu blir så)

O flytt blir det om hon inte vill gå till barnmorskan el till en relationsrådgivare med mig. Går hon inte med på dessa krav så säger det sig själv att det inte är intressant längre.

Borde finnas nån annan isf som vill bli bjuden på hemmalagad hummer, få städhjälp, bli ompysslad, bli överraskad, få blommor och få sex när dom vill ;)

• The guy

Då var man singel igen...

Inte helt oväntat men det är ju tungt iaf då jag fortfarande tycker att hon är en supertjej.

life goes on...

• Nightingale

Åååhhhh...

Jag lider med dig och är ledsen för din skull, har inte skrivit något tidigare men jag tycker du verkar vara en toppenkille som förtjänar något bättre än ditt ex!

Lycka till och ta hand om dig själv nu, gör saker som DU tycker är roligt och strunta i alla andra!

Kram!

• Nightingale

Måste tillägga att utan ett fungerande s*xliv så är det nästan omöjligt att få ett förhållande att fungera, jag har själv (när jag var 18) gjort slut med en kille för att han aldrig ville ha s*x. Låter ruttet jag vet, men man går sönder inuti av att alltid få nobben.

• blivande fru J

Åhh, alltid lika jobbigt med uppbrott. Hoppas du snabbt orkar komma över det!
    Kram

• The guy

hon sa att gnistan försvann när vi flyttade ihop.. hon har aldrig bott ihop med någon kille tidigare så jag gissar att hon har lite för höga förhoppningar på hur det ska kännas. Livet är inte en dans på rosor om man inte jobbar på att det ska bli så. Hon nämnde att vi kanske hade flyttat ihop lite snabbt!? Jisses.. vi har känt varandra i 6år först, tillsammans 1, sen bott ihop i 1.. Tycker det ser mer ut som skynda långsamt...

Inget o hetsa upp sig över och jag tycker det inte är någon mening med att ta upp tråkigheter eller älta skit nu. Det är som det är o ja får bo kvar till jag hittar något nytt iaf.

Letar lyor för fulla muggar nu! Någon som har en etta över i sthlm? :)

• EhjärtaK = sant

Det är alltid tråkigt när det tar slut (blir så definitivt). Men att döma av det du skrivit i den här, och andra, trådar så låter det ju absolut som att du på sikt kan få ett bättre liv utan henne.

Hoppas att allt ordnar sig och att du hittar en ny lägenhet,,,,och på sikt även en ny flicka .

• The guy

Nu är det dax att ta sig ut och se vad som erbjuds ;)

Jag har alltid varit skitdålig på att stöta på tjejer o nu var det ju dessutom ett tag sedan...

Nu är det inte så att jag ska ha en ny flickvän direkt men flörta är ju bra för självförtroendet! :)

Svar på tråden Hmm... knasiga frågor