Jag har nog liknande problem som din flickvän. Innan jag började med hormoner blödde jag enormt mycket, hade fruktansvärt ont och blödningarna varade omkring 10 dagar. Med regelbundna, ganska så korta cykler upplevde jag att jag hade mens jämt, och svimmade gjorde jag av blodtrycksfall och anemi.
Jag började då med kombinerade p-piller, livet blev underbart. Efter 5 år med dessa hade jag fortfarande behaglig mens och sexlusten bevarad, däremot ständiga svampinfektioner.
Jag ledsnade på att ha svamp 25 av 30 dagar per månad och gick därför över till minipiller. Min mens försvann då helt, väldigt skönt, svampinfektionerna avtog något men dessvärre försvann även sexlusten.
Jag har alltid upplevt mig som en väldigt sexuell person, helt plötsligt ville jag inte ha sex alls, totalt ointressant kändes det som. Under det halvår jag åt minipillrena kände jag mig väldigt osexig, okvinnlig och deppig, till slut ledsnade jag.
Efter att ha konsulterat gynekologen ser vi följande alternativ:
1. Kopparspiral. Bort med hormonerna för att få tillbaka sexlust och få bort svampinfektionerna för gott. Förhoppningen är att den rikliga mensen givit med sig, det brukar ju oftast bli bättre med åren. Det finns även läkemedel att komplettera med om blödningarna är för kraftiga, förutom receptfria CykloF finns även receptbelagda preparat.
2. Hormonspiral. Skillnaden mellan hormonspiral och andra hormonella preparat är att hormonet verkar lokalt i livmodern och inte i blodet. Det gör att blödningarna ofta blir mycket små och att man inte känner av hormonerna i kroppen. När spiralen tas ut blir man hormonfri inom 40 timmar.
3. Pessar eller kondom. Bort med hormonerna, ger inga ökade blödningar som kopparspiralen ger och eventuellt komplettera med läkemedel om blödningarna bli för stora.
4. Minipiller med ännu lägre hormondos. Inte lika säkra och måste tas oftare men kanske ett alternativ.
Jag ska nu pröva ut ett pessar och vara hormonfri ett tag. Min hälsa kommer i första hand och det underlättare ett bra sexliv. jag hoppas att det här ska fungera för mig.
Be att få följa med din flickvän till gynekologen, visa att du också är intresserad. det är inte bara hennes sak att ha ett preventivmedel utan bådas. Förhoppningsvis hittar ni något som hjälper både hälsa och sexliv på traven och som ni båda kan trivas med. Lycka till!