• nenne1

Inderal/Blodtryckstabett komb alkohol??

Hej

Jag brukar ta en blodtryckstablett som heter inderal när jag ska ha stora framföringar i skolan för att jag har sådan fobi för sådant och blir supernervös. När jag nu ska gifta mig om tre veckor kommer jag att vara svinnervös för att gå in i kyrkan och prata där framme. Tänkte då ta en sådan tablett. Nu undrar jag om ngn vet ifall man kan ta alkohol när man tagit en sådan tablett. Vi kommer ju dricka både champagne och vin under dagen. Känns pinsamt att ringa en läkare och fråga.

• Svar på tråden Inderal/Blodtryckstabett komb alkohol??
  • Ellte

Oj men varför... Klart du ska ringa läkaren som skrivit ut tabletterna till dig! Sorry, men med sådana saker kan du inte fråga en massa okända människor på internet!

• Hemax

Säger som Ellte! Självklart skall denna fråga tas upp med en läkare!
    Och det finns väl absolut inget pinsamt i detta?! Tvärtom, tror jag läkarna bara bli glada och önskar att fler vore så förståndiga!

• Lillan2

Har en läkare verkligen skrivit ut blodtrycksmedicin för att du blir nervös av att hålla föredrag eller har du "lånat" medicinen från någon annan?

• guppien

Inderal åt jag för många år sen för att förebygga migränanfall?!
    Prata med din läkare om detta du

• discodivan

ring apoteket där ska du prata med en egenvårdare så hjälper dom dig med vad som går ihop med en särskild medicin 0771 450450

• yamman

Nenne1
    Ring din egen läkare då han är den som vet vilken dos osv du har.

Lillan2 och guppien
    Medicinen Inderal förskrivs både för att förebygga migränanfall och förhindra "blodrusning" vid exempelvis sociala fobier såsom att hålla föredrag och prata inför grupper m m.

• Längtansfull

I väntan på läkaren kan du ju gå in och kolla på fass.se där kan du läsa om Inderals biverkningar och hur den medicinen fungerar/inte fungerar ihop med alkohol. Men gör som de andra redna har skrivit, kolla med din läkare eller annan kunnig person!

• Lillan2

Ja men då så, om det är utskrivet är det ju bara att ringa läkaren som skrev ut det. Ber om ursäkt för min misstänksamhet, en kompis på gymnasiet brukade ta sin pappas blodtrycksmedicin innan föredrag så det var det jag associerade till....

• marie 06

Jag får också inderal i samma syfte, enligt läkaren är det mycket vanligt att de skriver ut just Inderal i sådana situationer. Tyvärr vet jag inte hur det förhåller sig med alkoholen.
    Det är märkligt, tänk att man måste ta piller för att klara av ett anförande. Jag började då jag bokstavligt svimmade efter en hyperventilering! Hmm, det stämmer ine alls med hur jag upplever mig själv. Nåja, det är ju ne helt annan diskussion.

• GbgGumsan

Hej!
    Jag är farmaceut.
    Det är inte farligt att kombinera Inderal med alkohol. Däremot kan man ju känna sig lite trött av Inderal, som bekant är ju detta också en effekt av alkohol. Så var lite försiktig med alkoholen så att inte trötthets effkterna av de båda byggs på varandra och du inte orkar parta hela kvällen :)
    (Obs att det är högst individuellt hur man reagerar på en tablett i fråga om trötthet och andra biverkningar)

Svar på tråden Inderal/Blodtryckstabett komb alkohol??