• MoAm

Färgade stenar i vigselringen?

Funderar på att ha en eller flera färgade stenar i min ring, i så fall röda. Är det rubiner man har då eller finns det nån annan röd sten? Har för mig att jag har läst att rubiner inte är bra att ha i en ring man använder varje dag, stämmer det?

Är det någon av er som har eller har tänkt ha färgade stenar i era ringar? Vill gärna se bilder i så fall...

• Svar på tråden Färgade stenar i vigselringen?
  • LisaML

Jag har sett fler abilder på rubiner i vigselringar, så det funkar säkert utmärkt. Smaragder däremot är mer sköra, det är kanske de du tänker på? Jag tror att svartbrud.se har några bilder och det finns fler bilder på www.stromdahl.se klicka på stjärnringen. Fenix, cassiopeja och corona finns med rubiner.

• MoAm

Tack LisaML!

Nån mer som har nåt tips?

• Idesprutan

Har hör precis som LisaML att rubiner, smaragder och safirer är mjuka stenar som förstörs vid mycket användande, alltså dagligen. De skall helts inte komma i kontakt med rengörningsmedel etc som gör dem sköra. Bör helst undvika dem. Du kanske kan ha dem som sidostenar istället...

• magnusfästmö

har man en skörare sten, vilket rubin verkar vara som du beskriver det räcker det antagligen att ha en "bättre" fattning. Min mormor hade en ring med rubiner varje dag. Det finns en annan sten som jag inte kommer ihåg vad den heter som är mer knallröd, nästan elektriskt röd, som är ganska häftig. Vill du ha kontakt med en guldsmed som har såna, eller som vet vad de heter kan du maila mig på ha_howie@hotmail com.

• Gbg-fröken

Har hittat vackra ringar med diamanter och rubiner på Hallbergs Guld. Det finns också med safirer (tror jag det var, mörkblå stenar iaf)och diamanter. Finns både i vitt och rött guld. Det är fem stenar på ringen, diamanter ytterst och i mitten. Rubiner eller safirer däremellan. Har tyvärr inga bilder... Funderar själv på att köpa en av dessa i vitguld

• MoAm

Idésprutan: Vad menar du med sidostenar? Inte i ringen eller?

• MoAm

Gbg-fröken:
    Jag har kollat på ringarna på Hallbergs guld men deras guld har en annan färg än guldet i min förlovningsring, så det kändes inte som att det passade ihop. Lite skumt, undrar vad det beror på? Inte så kunnig på det där med guld.

• jeysilaine

Jag har en gul safir och diamanter i min förlovningsring. Har ringen varje dag, tar aldrig av den vid diskning mm. Har inte upplevt några problem med att stenen skulle bli skör.

• Alcar

Jag har färgade stenar i min förlovningsring. Det är tre mörkblå safirer och två diamanter i den (på rad, nedsänkta i ringen). Har tyvärr ingen bra bild på den, men jag tycker safirer (och rubiner) är jättefina!

Hittade detta på Vigsel.nu: "Andra lämpliga stenar som har en bra motståndskraft är Rubin (röd) och Safir (finns i flera färger) med en hårdhet på 9. En annan hård ädelsten är smaragden (grön), men den är tyvärr mycket spröd, vilket gör den känslig mot slag och stötar. Ädelstenar som har en hårdhet från 7 och därunder blir med tiden repiga."
    (diamant har ju hårdhet 10)

• Idesprutan

Ja där ser man....

MoAm: Om du har ex ett udda antal stenar, 3, 5 eller 7 så kan ju mittenstenen vara en diamant och så kan du ju ha mindre färgade stenar på vardera sidan. Alltså rubin, diamant, rubin ex...

• MoAm

Kanske någon mer som har något tips?

• agnelia

Jag har en vacker röd granat i min.
    Den ska vara mycket tåligare än rubinen.

• MoAm

Du har ingen bild på den? Nyfiken...

• agnelia

Maila mig så skickar jag över en bild!

agnelia2 @ hotmail . com

• agnelia

Glöm inte 2:an i mailadressen!!

Svar på tråden Färgade stenar i vigselringen?