• Lisa1982

Raka sig i underlivet

Är det någon som vet om det är vanligt att raka sig i underlivet inför bröllopsnatten. Pratade med kompis och hon säger att bland dagens tonåringar rakar sig nästan alla (?) och att en stor del av de yngre kvinnor som ska gifta sig gör detta i någon utsträckning (alltså mer än det vanliga "trimma bikinlinjen")inför bröllopsnatten.

Hade inte haft en tanke på detta men det kanske är något jag ska fundera på?

• Svar på tråden Raka sig i underlivet
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • EhjärtaK = sant

Har aldrig hört snippa - men det låter ju jätte fint . Måste meddela min sambo på en gång .

Jag tycker absolut inte att det är något fel på de ord som finns på kvinnans könsorgan (vag*na, sl*da), men det låter så kliniskt. F*tta tycker jag låter otrevligt, men det är ju en smaksak.

Jag tycker sn*pp är ett bra ord för mannens könsorgan, så det är väl bra att man kommer på någon motsvarighet för kvinnans vackra kroppsdel .
    Den främsta anledningen till att jag tycker att det behövs ett nytt namn är att kvinnor knappt vågar använda de namn som finns, utan istället säger: "framstjärten", "där nere" eller "mellan benen". Det tycker jag är felaktigt om något (nästan som att man skulle skämmas för sin snippa ).

• blivande fru J

Ord som v*gina och sl*da beskriver ju bara just den delen, alltså hålrummet in mot livmodern. Jag skulle hellre vilja ha ett mer vardagligt ord för underliv som även inkluderar kl*toris och blygdläpparna, även de delarna spelar ju stor roll för kvinnors sexualitet. Snippa får mig att tänka på pi*pa, och det känns inte särskilt mycket som mitt underliv. Känns flickigt, inte kvinnligt. Jag eftersöker något som funkar på alla av kvinnligt kön oavsett om man är 3 år eller 90 år.

• EhjärtaK = sant

Tja, lite flickigt kanske det låter. Men jag tänker inte alls på p*ppa, utan snarare på en snipa (även om det varken rimmar eller stavas likadant). Och vad kan tänkas finare än en träsnipa som glider fram på en stilla insjö i Sverige .

• blivande fru J

jag tänker mer på gräddsnipa än träsnipa, vad är det? Snippa känns lite som snorre, alltså mer dagisspråk än något jag säger till gynekologen eller vännerna.

• EhjärtaK = sant

Träsnipa är en båt!

Håller inte alls med om att snippa låter som typ "sn*rre". Däremot tycker jag att det ligger på ungefär samma nivå (rent barnslighetsmässigt) som snopp. Men man är ju olika - kanske borde ha en folkomröstning om det nya namnet på kvinnans könsorgan .

• Pöjk

Snippa kör de med i barnböckerna, man just nu tror jag det blir "springan". Funkar okej, har lite svårt för "lanserade" ord.

Hade en flickvän som använde "kissen". Nja...

• magnusfästmö

jag säger "kanoten". Det var en kusin till ett ex som använde det ordet, och jag tyckte att det kändes bra... Det framkommer ofta av samtalet vad man menar, ingen hittills har missförstått och trott att jag pratar om "vanliga" kanoter...

• EhjärtaK = sant

"Springan" är ju inte på något sätt fult - men jag tycker att det ger fel signaler om vad ett kvinnligt könsorgan är för något. Ordet springa syftar ju till att det är just en springa, glipa (eller ett hålrum). Ett kvinnligt könsorgan är ju inte ett hål - utan många andra delar! Jag efterlyser ett ord som beskriver hela könet - inte öppningen (precis som blivande fru j har skrivit om tidigare).

Om det saknas bra ord för viktiga saker så tycker jag att det är en självklarhet att man lanserar nya ord (språket är ju liksom samhället i ständig utveckling). Jag tror inte att så många killar skulle bli glada om någon började kalla deras könsorgan för "pinnen" (vilket jag har full förståelse för!), och på samma sätt tar jag lite illa upp om någon tror att mitt kön är en springa. Lite viktigare än så är ju snippan .
    Och för att föregå eventuella ifrågasättningar så är jag självklart medveten om att "snippa" inte beskriver vad ett kvinnligt könsorgan är för något (ännu) - men det har INTE en dubbel betydelse som "springa" har. Därför tycker jag att det är bättre att välja ett helt nytt ord (som efter ett tag blir inarbetat, och faktiskt får betydelsen: "hela kvinnliga könsorganet").

magnusfästmö:
    Jo, det var ju lite roligt uttryck. Fungerar nog bäst i skämtsamma situationer, inget jag skulle kunna säga .

Förresten; har lanserat ordet "snippa" för min sambo. Han tyckte det var toppen bra .

Svar på tråden Raka sig i underlivet