Mörk kostym på augustibröllop?
Vad ska ni ha för klädkod för ert sommarbröllop?
Vi gifter oss i augusti.
Vi funderade på mörk kostym, kan man ha det på sommaren me?
Vad ska ni ha för klädkod för ert sommarbröllop?
Vi gifter oss i augusti.
Vi funderade på mörk kostym, kan man ha det på sommaren me?
Vi gifter oss den 20 aug och har klädkod: Sommarfin
Är det kanonfint väder kanske man hellre har en snygg linnekostym eller lite ljusare kläder. Men vill man ha mörk kostym så funkar ju det också. Vi har fått mycket positiv "feedback" av de inbjudna gästerna (80 st).
Ha det så bra
/Rackarn
Vi gifter oss i mitten av juli och ska ha ett litet bröllop. Vår "klädkod" är "Enkel, men sommarfin" dvs gästerna får ta på sig vad de vill och trivs i. Vi tar för givet att ingen kommer i bikini, framsiga shorts etc Jag ska ha en beige klänning (ingen bröllopsklänning) och min man ska ha en ljus kostym på sig. Varför ska folk behöva tvinga in sig i en mörk kostym mitt i sommaren - augusti kan ju också vara väldigt varm?
Om man har en klädkod som inte är en av de vedertagna bör man kanske vara beredd att svara på frågor om vad man egentligen tänkt sig. Bara som ett tips, alltså!
De vedertagna koderna vet de flesta (eller kan lätt ta reda på) vad som förväntas, medan en "egen" kan skapa förvirring. Därmed inte sagt att det inte kan vara minst lika trevligt ändå, men det kan kräva lite mer förklaring inför en del gäster.
Jag tycker också att ljusa kostymer låter mycket mer sommarfräscht (vi kommer ha vigesl utomhus i högsommarvärme) och ser ingen anledning att kräva en viss nivå "bara för att" - men vissa har svårt att förstå vad man menar med det när det inte är en given klädnivå utan försöker beskriva vad man tror de kan känna sig bekväma men fina i. *talar av erfarenhet*
nu är jag ingen expert, men "mörk kostym" är lite mer fancy än bara "kostym" även för tjejerna, va? Är det så ni vill ha det så kör på, tycker jag.
Självklart kan man ha mörk kostym på sommaren...
Rackarn
Så har vi också skrivit i våra inbjudningar . Kul att höra någon annan som också skrivit så. Vi har också bara fått höra positiv kommentarer om det.
Vi har skrivit Mörk Kostym då vi verkligen inte vill ha gäster som dyker upp i vanligare långbyxor, sommarklänningar eller annat än mörkblå/mörkgrå eller svart kostym.
Vi tycker att det blir festligare än de ljusa alternativen. Sedan rekomenderas damer att till mörk kostym ha långklänning, finare kortklänning eller eleganta finbyxor... vilket vi tycker känns passande. :)
Hade gärna haft frackbröllop om inte min m2b inte hade varit emot det. ;) Så då tog vi steget under frack.
/Emilia
Kanske ska nämnas att vi gifter oss 3 september, så ganska sommrigt hoppas vi!
Om man menar att gästerna ska ha kostym så skriver man egentligen "kavaj" som klädkod.
Vi struntade i klädkod helt och hållet, ville inte att gästerna skulle känna sig så styrda utan ta på sig något de själva tyckte var fint. De hade allt från mörka kostymer till jeans och finskjorta utan slips och ingen verkar ha känt sig obekväm pga kläderna. Detta funkade nog pga att vi bara hade gäster som vi känner väl och umgås regelbundet med, bjuder man mer okända människor är man nog så illa tvungen att vara tydligare - för gästens skull. Själv struntar jag totalt i gästernas kläder, det var helt upp till dem själva vad de trivdes i!
Om ni tycker att även en ljusare kostym är okej så skriv klädsel "kavaj". damerna förväntas då vara festfina med knä- eller vadlång kjol eller klänning, ingen uringning eller bara axlar egntligen. Ju mer uringat och längre klänning desto mer uppklätt.
Vi ska gifta oss den 27e augusti och har valt klädkoden mörk kostym!