• agrols­y
    Äldre 14 May 23:15
    12605 visningar
    11 svar
    11
    12605

    I går blev vi utsatta för björkdraging!

    Är bara tvungen att berätta om något väldigt skoj som hände oss igår.

    Igår kom vi intet ont anande hem till mina föräldrar ute i smålandsskogarna och satt i godan ro i soffan och pratade när det helt plötsligt knackade på dörren. När vi öppnade dörren stod hela byn där tillsammans med en stor björk. Vi lovade dem självklart mat mot att de inte la björken mitt framför dörren utan istället gjorde något av den. En stund senare hade det tillverkats en kavel, början till en barnvagn (iaf fyra hjul) och några vispar. Då det var avklarat, och värmen hade försvunnit, gick vi in för att äta. Vi hade tidigare hjälpt till att göra två pajer, men nu visade det sig att mamma hade lagat massor med mat och dukade upp en härlig vårbuffé. Helt klart en lyckad kväll, och vi blev väldigt överraskade!

  • Svar på tråden I går blev vi utsatta för björkdraging!
  • Kåär
    Äldre 14 May 23:20
    #0

    Nej men gud så trevligt!

    Jag har aldrig hört talas om att man gör något liknande men det låter roligt. Vad snällt av era släktingar att stäla upp så också.

  • agrols­y
    Äldre 14 May 23:42
    #0

    ja, det var verkligen skoj, och vi blev väldigt överraskade! Vi trodde inte vi skulle få någon björkdragning eftersom det inte är många i vår generation som känner till den traditionen.

    det var inte släkten... det var byn (som iofs är som en familj, men inga blodsband eller så jag är uppvuxen i en liten by, 12 hus cirk 30 invånare, så alla känner alla...

  • Ettolr­ach
    Äldre 15 May 01:18
    #0

    Vad glad jag blir av att läsa att den traditionen finns kvar! Min mamma, född och uppvuxen i smålande berättade för mig att det var en vanlig sed när hon växte upp (hon var född 1925).

    Nesa om man inte bjöd på käk och fick ha stocken liggande okvistad och ouphuggen framför dörren!

  • Emilia
    Äldre 15 May 05:06
    #0

    Ohh... spänannde sed.
    Har släkt från Småland, eller i alla fall en kvarboende släkting i Tomelillatraketen (dock mycket gammal nu). Men farfar är född och uppvuxen där...

    Ska kolla med honom. Kanske något han kan berätta mer om. :)

    //Emilia

  • Majlo
    Äldre 15 May 07:03
    #0

    Vad kul med traditioner! Jag antar att ni kände er uppskattade?

  • Jonnes brud
    Äldre 15 May 08:29
    #0

    Nostalgi!!! Jag är småländska i förskingringen! Vad roligt att traditionen finns kvar, den är så trevlig. Har själv varit med att dra björk, men lär inte få uppleva att några gör det för oss där jag bor nu. Snyft! Fast vi får förstås skylla oss själva också, eftersom vi inte berättar för någon att vi ska gifta oss.

  • Fresan
    Äldre 16 May 15:13
    #0

    Emilia.

    Jag bara måste påpeka för dig att Tomelilla ligger i sydöstra Skåne, inte i Småland.

    agrolsy, vilken härlig sed. Själv råkar jag ut för möhippa om en månad. Min mamma kan inte vara tyst så jag vet vad som är i görningen. *S*

  • agrols­y
    Äldre 16 May 15:55
    #0

    ja, det var verkligen skoj att de ville göra det här för oss, och det är ju alltid spännande att de gamla traditionerna lever kvar!

    fresan, vad som händer med möhippa har jag ingen aning om, jag vet bara att det konspireras friskt... så det blir ju något att se fram emot!

  • Ejlis
    Äldre 16 May 16:04
    #0

    Åh, vad härligt!! Grattis och lycka till på bröllopet!

  • Olga77
    Äldre 17 May 10:14
    #0

    Tycker också att det är jättekul att björkdragningstraditionen lever kvar. Hemma (i Småland) är det rätt vanligt - i alla fall i de mer frikyrkliga kretsarna, med björkdragning på lysningen före bröllopet. Har varit med på flera såna tillställningar. På min brorsas lysning, exempelvis, kom det två eller tre gäng med björkar, så de fick ägna halva kvällen åt att såga björk med rostiga gamla sågar...

  • Äldre 15 Mar 20:30
    #11

    Vi ska dra björk till våra rara grannar i Maj. Har gjort detta ett flertal gånger. Men ska ka inte de som ska gifta sig hugga upp björken och göra något av den? Inte ved väl?

Svar på tråden I går blev vi utsatta för björkdraging!