• Leni

P-spruta eller p-stav?

Hej!
    Skulle vilja hör andras synpunkter och erfarenheter kring dessa preventivmedel.
    Jag hartidigare ätit p-piller men kan ej göra det längre... bytta då till minipiller som inte alls funkade för mig... alternativet nu är kondom, p-spruta eller p-stav...

Vad är era erfarenheter krin p-spruta och p-stav?

• Svar på tråden P-spruta eller p-stav?
  • snuttepuffan

Jag vet inte om p-spruta och p-stav är att rekommendera om minipiller inte fungerar för dig. Står valet mellan dessa två skulle jag utan tvekan råda dig till att ta p-stav, eftersom dessa går att plocka ut...

• Leni

Tänkte lite som du när barnmorskan föreslog dessa alternativ då de som jag har förstått det innehåller samma slags hormoner... känns som om de inte borde vara ngn större skillnad mot minipiller... eller?

• Ostbågen

Om jag får bryta in med en fråga här, hur fungerar det med p-spruta? Hur ofta tar man den? Vad kostar den?

• Lill Anna

P-spurtan tas var tredje månad och kostar ca 80 kr.

• ancan

Jag har haft P-stav i lite över ett år nu, och den fungerar prima. Mindre mens än med p-piller, (dock oregelbunden, men då den dyker upp så sällan är det värt det), mindre humörsvängningar och det känns bättre psykiskt än med p-piller, och det känns mer säkert, den sitter ju där den sitter. Det är inte kul att stoppa i sig piller varje dag. Flera av mina vänner har p-stav och ingen av dem har klagat:)

• Sweetpea

Jag hade p-stav i ungefär två år men bestämde mig slutligen för att ta ut den. Visserligen var det bekvämt att inte behöva ta piller, men efter ett första mensfritt halvår fick jag mens som aldrig slutade. Jag vet flera som har haft samma problem. Nu har jag NuvaRing som funkar jättebra, med låg hormondos och regelbundna blödningar - och inga piller. Är dock kanske för likt p-piller i hormonerna för att passa dig.

• Sinikka

Vill du kunna få barn utan en massa strul och problem avråder jag helt från P-sprutan!!! Jag har själv tagit den i 3,5 år, tog senaste i juli -04 och trots att jag idag äter p-piller är mensen fortfarande knäpp- om den ens behagar visa sig.

Det finns MÅÅÅNGA på BTs syskonsite Familjeliv som vittnar om samma sak. Många av dem har, trots att det var flera år sen sista sprutan, inte fått tillbaka sin ägglossning och har kämpat i flera år för att få barn utan att lyckas.

Det är allmänt känt att det kan ta upp till 18 månader innan ägglossningen kommer igång igen efter sprutorna, men för gansak många tar det längre tid än så. (en bra barnmorska SKA informera om detta, men långt ifrån alla gör det så för många kommer detta som en chock). För att inte tala om alla hemska biverkningar... Jag gick upp över 10kg, hemska finnar över hela kroppen (på gränsen till varbölder som skulle behövt antibiotika), mjölk i ena bröstet under hela tiden jag tog sprutor m.m. m.m.

Jag, och många med mig, avråder alla som vill ha barn i framtiden från att ta p-sprutor!

• Leni

Nääe... usch vilka hemska biverkningar... vill inte ha P-spruta nu... är bara 23 år och barn blir väl aktuellt inom en fem års period och då vill jag veta att jag inte ställt till det för mig... och biverkningar som viktuppgång och finnar är jag hellre utan...
    Ngn som har bra eller dåliga erfarenheter från p-stav så jag vet om detta är ngt bättre alternativ eller om vi ska hålla oss till kondom...

• NokGroda

jag hade p-stav i tre år och i början var jag glad och lycklig och njöt av att slippa mensen flera månader i sträck, men så började problemen: ständiga mellanblödningar utan förvarning. det var inte mycket blod, men det kom ständigt..

jag gick till gynekologen när det var dags att byta stav och han informerade mig om att p-stavar (och andra högdos-medel) ger cystor på äggstockarna som orsakar mellanblödningarna. cystorna är oftast helt ofarliga, men kan bli elakartade eller bli så stora att de inte försvinner av sig själva utan måste opereras ut.

det här får man inte veta om man inte blir informerad - det står ingenting om det.. !

så p-stav skulle jag aldrig rekommendera till någon. speciellt inte som jag dessutom blivit tydligt trevligare att ha att göra med sedan jag tog ut den. mitt morgonhumör förbättrades hur mycket som helst och mina humörsvängningar går något trögare när de kommer. =)

• lena sn

jag använde p-spruta i ett år ungefär. det var ju skönt att mensen försvan (efter ca tre månaders småblödningar) men denna preventivmedelsmetod är tydligen bannlyst här och var och jag förstår varför.

det är skyhöga hormonmängder och alla jag känner som har haft p-spruta (5-6 stycken) har också slutat med det för att kroppen slutar fungera. för min del har jag inte kunnat ha normalt sex på två år.

• Mily

Jag hade en P-stav inne i ett halvår ungefär.. Och hade mens KONSTANT under den perioden.. kanske ett uppehåll på två-tre dagar, sen satte jag igång att blöda igen, det var hemskt! Förstörde både sexlivet och man kände sig ofräsch och äcklig. Så det var bara att ta ut den ige.. Däremot gick det bättre för en tjej jag känner som inte fick mens en enda gång under alla år, och inga andra biverkningar heller. så det är jätteindividuellt..

• Texas

Det är ju samma typ av hormon (gulkroppshormon) i minipiller som i både p-stav och p-spruta tyvärr. Har du fundert på spiral kanske?

Svar på tråden P-spruta eller p-stav?