• Bröllopstokiig

Fina dikter om kärlek?

Hej!

Jag gifter mig den 29:e juni och är på jakt efter någon fin dikt som kan läsas av mina systrar i kyrkan. Vad hade ni för dikter i kyrkan vid vigseln? Vet inte riktigt var jag ska leta och jag bor dessutom utomlands vilket gör det svart att hitta bra dikter. Tack!

• Svar på tråden Fina dikter om kärlek?
  • Bröllopstokiig

Vi skall inte ha en dikt i kyrkan men om vi skulle haft en skulle jag valt en dikt av Maria Wine. Jag har den inte framför mig men vet att någon annan har skrivit den här på BT (kolla gamla inlägg).

/Helena

• Bröllopstokiig

Våra mödrar ska läsa i kyrkan. Bens mamma läser på engelska och min mamma på svenska.

1 Corinther 13:4-7,13:

Love is patient and kind; love is not jealous or boastful; it is not arrogant or rude. Love does not insist on its own way; it is not irritable or resentful; it does not rejoice at wrong, but rejoices in the right. Love bears all things, believes all things, hopes all things, endures all things. So faith, hope, love abide, these three; but the greatest of these is love.

Ur boken Livstecken av UllaBritt Berglund:

Kärlekens symbol är vigselringen.
    Cirkeln är solens och månens form.
    Cirkeln har varken början eller slut.
    Cirkeln är helhet i tiden och rummet.

Cirkeln visar himlen, Gud, det andliga.
    Allt inom cirkeln inramas och inringas.
    Guldet i vigselringen skapades i stjärnor
    som förintades innan vår sol började lysa.

Petra

• Bröllopstokiig

Karin Boyes dikt "Morgon" är helt underbar och mycket passande på ett bröllop.

Morgon
    När morgonens sol genom rutan smyger,
    glad och försiktig,
    lik ett barn, som vill överraska
    tidigt, tidigt en festlig dag --
    då sträcker jag full av växlande jubel
    öppna famnen mot stundande dag --
    ty dagen är du,
    och ljuset är du,
    solen är du,
    och våren är du,
    och hela det vackra, vackra,
    väntande livet är du!

• Bröllopstokiig

Emma, jag har några stycken som kanske kan passa. Det blir så mycket text att lägga ut här så om du mailar till mig therese.m.westin@telia.se så kan jag skicka det. Det finns också en hel del här på BT om du söker i innehållet!

Svar på tråden Fina dikter om kärlek?