• socrates

färgning/permanent av ögonfransar

är det någon som vet nåt om ögonfransfärgning och permanent. Har jätte känsliga ögon, får ögonexem av fel smink tex. Alltså är det antagligen ingen bra ide att färga, MEN - jag har så jäkla korta och raka ögonfransar, och man vill ju ibland se lite fräsh ut på morgonen oxå. SÅ - hur går det hela till, och hur ansträngande är det för ögonen? Nån som provat som oxå e känslig?

• Svar på tråden färgning/permanent av ögonfransar
  • Ellte

Fransarna blir varken längre eller mer böjda av att du färgar dem...Det är det enda som är trist ;) Själv har jag ganska långa fransar och det syns bara när jag har färg på så jag brukar permanenta dem...MEN om jag ska ut eller göra nåt speciellt åker mascaran fram ändå :)

Jag har också jättekänsliga ögon...brukar färga hos frissan och oftast går det bra men ibland (om det råkar komma för nära själva ögat) får jag skrika så hon får tvätta bort annars har jag röda ögon i dagar. Aldrig fått någon allergi dock :)

• liten ior

jag är oxå intresserad av att färga fransar/bryn men tvekar pga allergi/överkänslighet...

ellte, räcker det att h*n tvättar bort färgen om den kommer för nära, känner du inget av det då?

kostnad?

• SagaTova

Jag har färgat och permanentat ögonfransarna många gånger och tycker att det är super bra. Särskilt under sommaren då det är mycket sol och bad.

På salongen jag går hos så lägger man på en "permanentvätska" av ngt slag och klirstrar sedan en rulle längst ned på ögonlocket och böjer upp dem mot rullen.

Jag har inte särskilt känsliga ögon men nog kan det svida en del kring ögonen effteråt en lite stund så jag vet inte om jag ska rekomendera det till de som är känsliga. Men prata med ngn salong som gör så kan de nog göra en bedömmning.

färgning, plockning av bryn och permanent kostar ca 600 här.

• lillkickan

Jag har färgat ögonfransarna själv hemma några gånger. Det har blivit lyckat varje gång, ocg det är inte speciellt svårt. Jag har använt en färgning som man gör i två steg, först blöter man fransarna med en vätska, och efter nån minut lägger man på en gel precis som när man lägger på maskara. Sen är det bara att vänta ca 5 minuter innan man tvättar bort allt ocg fransarna är svarta och fina.

Jag tycker att det är bäst att göra det själv eftersom jag tycker att det är obehagligt när någon annan grejar med kemikalier så nära ögonen. När det gäller känslighet/allergi så kanske man kan göra som med hårfärgningsmedel: dutta lite av medlet i armvecket och vänta nån dag. Har det inte blivit nån reaktion är det då lungt. Men det brukar stå på förpackningen om man ska göra ett sånt test.

Svar på tråden färgning/permanent av ögonfransar