• 18 juni 2005

    Vad kostar er brudbukett?

    Jag har precis beställt min brudbukett och tyckte att 2000 kr var mycket, för en traditionell rund bukett med rosor och lite grönt. Det verkar variera väldigt med priser på brudbuketter. Två av mina kompisar beställde ungefär samma bukett, samma sommar, i samma affär, men den ena fick betala dubbelt så mycket!

  • Svar på tråden Vad kostar er brudbukett?
  • 18 juni 2005

    Jag har funderat mycket på brudbuketten i helgen, och funderar nu på att kolla lite i andra blomsteraffärer, eller höra där jag beställt om de kan göra den på ett enklare, billigare sätt. Jag får panik över hur pengarna rinner iväg. Det är ju en oerhört viktig dag, men samtidigt ska man ju inte bli helt ruinerad. Vi har redan fått ställa in bröllopsresan:(

  • Marre05

    Har varit och beställt mina blommor nu, hos Nettans blommor på Hammarö.
    Brudbukett med coolwaterrosor, vendelarosor och hjärtan på tråd : ca 1300
    2 tärnbuketter: 200 kr st
    2 näbbuketter: 150 kr st
    2 crosage: 75 kr st.
    Floristen sa att priserna kan variera lite. Men max 2300 kr för hela kalaset. Helt ok tycker jag.

  • Marre05

    Kanske ska tillägga att brudbuketten är ganska stor, symetrisk droppformad.

  • gwenabee

    Min brudbukett med lila rosor, vita kallor, silverpärlor osv kostar 1000:-

    Min blivandes knapphålsblomma kostar 150:-

    Näbbarnas blommor kostar ca 75:- /st (x 3)

    Bordsdekorationerna kostar 75:- / st

  • brudimaj

    Min kostade 800:- Jag hade med två sorters rosor och luktärt mm.
    Beställde den en vecka innan bröllopet på torghandeln på Norrmalmstorg i Stockholm.
    tipsar återigen om dom!

  • 6aug

    Min kostar 500-600 kr. Kommer att innehålla "jumbo" rosor och murgröna...

  • Ejlis

    1500:-
    100st bluebells i oasisklot, 12cm i diameter. Importerade från England, förresten.
    Floristen gav mig ett kompispris.

  • uppsalabo

    1700 kr för en droppformad bukett med rosor, kallor, murgröna som utfyllnad och texasgräs i hjärtform som inramning. 500 kr för tärnbuketten, 200 kr för näbbuketten och 120 kr för kvistrosorna till håret.

  • 18 juni 2005

    Jag har fått för mig att en rund bukett är billigare/mindre än en droppformad bukett, stämmer det?

    Nu har jag kollat upp exakt innehåll i min runda bukett som alltså kommer att kosta ca 2000 kr:

    krämfärgade och ljuslila rosor (ca 35 kr/st), någon trachelium (ca 20 kr/st) för att bryta av i färg, några texasgrässtån (kostar väl bara några kronor/st) samt hjärta-på-tråd som hänger ner lite.

    Jag är absolut ingen expert på sådant här, men jag tycker att materialkostnaden borde ligga på max 850 kr? "Decorist", du som är florist, vad säger du?

  • Decorist

    18 juni 2005:

    Svårt för mig att veta hur de räknar, men lite mer än 850 kr blir det nog för material... Ska den vara i hållare? Då kostar den. Sen använder man grönt som manchett, och sen vet ju inte jag vad de tar för sina hjärtan på tråd som de tar rankor av osv...
    Arbetskostnaden kan variera väldigt mycket från butik till butik...men det är iaf inte så att man lägger på en summa tagen ur luften för att det ska vara en brudbukett som många tror... De kanske har rätt höga priser på allt i affären, man får inte glömma det.
    I min affär skulle din bukett inte kosta 2000 kr, men å andra sidan så har vi knappt nån arbetskostnad alls eftersom brudbinderi är en så liten del i vår verksamhet. De som istället lever på det i sin affär, har oftast högre arbetskostnad pga tid och rykte...
    Lycka till!

  • Roni

    Nyfiken i en strut bara Decorist men i vilken blomsteraffär arbetar du? Och vilken skulle du rekomedera i Linköpingsområdet! Bor själv i Stockholm men ska gifta oss i Linköping! Känns långt att frakta en brudbukett från Stockholm! :)

  • Annican

    Jag betalar bara runt 400 kronor. Ska ha hortensia med rosor och hjärtan på tråd.

  • Foleflickan

    Min som bara är liten och rund kostar ca 1500, så den ska avbokas snarast!
    Då är det alltså bara min bukett, inte corsage eller tärnbukett.
    Tycker det är för dyrt så jag gör min egen i stället, blir säkert kanon!

  • 18 juni 2005

    Idag har jag ringt och avbokat min bukett! Bad tusen gånger om ursäkt, kände mig jättedum. Men säljaren sa själv, att jag säkert kunde få en bukett billigare i en annan affär, att de har som regel att tjäna rejält på brudbuketter. Ringde en annan affär i samma stad och räknade upp exakt vad blombuketten skulle innehålla. Hon gav mig ett pris på 700-750 kr och 50 kr för corsage. Hon höll på att dö när hon hörde vad de andra skulle ha. Så nu känner jag mig lugn och kan kosta på att ha rosor som bordsdekoration också:)

  • Decorist

    Foleflickan:

    Vad ska du ha för blommor i buketten och ska den vara i hållare? 1.500 kr är nog inget hutlöst dyrt pris för en rund bukett i hållare.... Ville bara tillägga det. =) Men den blir säkert jättefin ändå!

  • Moloko

    Var hos en florist för några dagar sedan. Hon berättade att ett billigare allternativ var att köpa en bukett som är gjord i en sån där hållare. Nackdelen med den är att den blir mycket tyngre eftersom det är oasis i den, som är full med vatten. Sen tyckte floristen att en sådan bukett var alldeles stel.

    Det dyra alternativet var en bukett där hon trädde ståltråd i blomsterskaften, och på det sättet såg till att buketten vilade över handen (en viss lutning på buketten). Dyrare, men mer levandes.

    I mitt fall skulle det sistnämda alternativet gå på mellan 800-1000 kr och det var med kallor, roser, murgröna mm. Ingen rund, utan lite dropp-formad.

    Satt och pratade med henne i säkert en halvtimme, hon ville se klänning på bild för att få en idé om vad för sorts bukett som skulle passa till, och där kostade det ingen konsultation.

Svar på tråden Vad kostar er brudbukett?