Hej Nina,
Ett ballonghav är aldrig fel. Jag har varit med och fixat ett sånt (till just en möhippa!) och jag ska väl försöka att sammanfatta mina erfarenheter.
Vi hade rätt så små runda ballonger, typ vanliga 'barnkalasballonger'. Det är ingen idé att ha snyggare, och därmed dyrare, ballonger då det just är den stora mängden som gör ett sånt här arrangemang häftigt.
Med våra ballonger fick vi in lite knappt 200 stycken per kubikmeter. Och om du tänker dig ett djup i ditt ballonghav på cirka en meter (vilket är rätt så djupt faktiskt) så får du in uppemot 2000 stycken på din yta.
Vi hade ett lite större rum plus en hall som vi fyllde, så vi fick in lite drygt 3500 stycken (rätt många, jag lovar
Att blåsa upp dem var förvånansvärt enkelt, vi var tre personer och hade hyrt två elektriska ballongpumpar (du kan hyra såna på festtillbehörsbutiker typ Buttericks). Jag kommer inte ihåg exakt tid det tog med fyllandet men vi höll väl på en förmiddag med hela arrangemanget.
Att knyta dem var dock det jobbigaste, ballonggummit skaver rätt ordentligt mot huden i fingarna
Så att hitta nån form av ballongtillslutare att knyta dem med är ett bra tips.
Ett annat, lite oväntat, problem var att hålla ballongerna kvar där vi ville att de skulle vara. Ballongerna ville gärna sprida sig överallt i huset när det började att bli lite höjd på ballonghavet. Så fixa nät eller fläkar för att hålla dem på plats.
Ett sista tips är att det rum ni ska ha ert ballonghav i bör vara tomt förutom ballongerna, efter som det inte går att se vad som gömmer sig under 'ytan'. Dessutom blir det lättare att städa undan alla trasiga ballonger efteråt ...
Tjejerna trampade sönder ballongerna (barfota!!!) på femton tjugo minuter. Men med nålar att sticka hål med borde den tiden gå att slå rätt rejält ...
Lycka till!!!
Hälsningar,
Peter