• Anna_girre

Engångskameror?

Hej!

underar på att ha engångskameror på vårat bröllop utställt på borden. Har hört att måna har det och det verkar vara en bra idé.
    Men hur blir skärpan på korten??

Ni som har haft det tidigare, är ni nöjda med korten eller blev de suddiga och konstiga?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Engångskameror?
  • Marie06

Min blivandes syster hade det på deras bröllop och jag tyckte dem blev suddiga och jättemörka. Såg nästan ut som att vi inte hade något ljus. :) Så tyvärr kan inte jag rekomendera det men det finns kanske någon som varit med om sammma fast positivt.

• Nikita14

Vi ska ha engångskameror, med blixt...jag har sett andra som har haft det och det har blivit toppen bilder av det :D

• Skogsstjärna

Vi hade det på vårt bröllop. Huvudsakligen var det närbilder (inom 5 m) som blev bra. Bilder tvärs över rummet blev mörka och korniga.

• Jenca

Vi hade oxå engångskameror på vårt bröllop, och som tidigare nämnts så funkar det bäst att ta närbilder med dem eftersom det ofta är lite dämpad belysning i festlokalen när de används.

När folk som satt en bit ifrån oss tog kort på oss räckte blixten i allmänhet inte till, men de som togs på folk runtkomkring bordet blev bra och det var kul för oss att få lite mer bilder av alla som var där under middagen eftersom vi inte hade en separat fotograf som gick runt och tog kort på alla. Och även om det var många som hade digitalkameror med sig så är det bara från en del som vi fått bilder av, och bland dem finns inte alla gäster med på kort.

• Gable

Vi har funderat på det, men vi lutar åt att strunta i engångskameror. De flesta vi känner har digitalkameror och kommer nog att ta med sig dom och fota med.

Det kostar ju en hel del att framkalla och man är inte säker på att bilderna blir bra så det kan ju vara en bra post att plocka bort från budgeten.

• Miastra

Vi funderar oxå på att ha engångskamerorÄr det någon som vet vad det kostar att framkalla? Är det samma kostnad som att framkalla en valig filmrulle?

• Anna_girre

Tack för svaren!
    Det är bra att veta att om man ska ha dem så kanske man ska upplysa om att det blir bäst att ta närbild, som ni skrivit.

Var köper man engångskamerorna då? Finns det butiker som säljer sådana? Färgen/utseendet på dem är inte så noga.
    Vad kostar de per styck?
    Och hur många hade ni på erat bröllop?

• fruhedberg

Hej! Vi kommer att köpa engångskameror med blixt. Finns billiga på både Rusta, coop forum, clas olsson, mm. Sedan kommer vi även att ha en s.k I-Zone, polariodkamera, som tar små minipolaroidbilder. Vi har en bok där gästerna får skriva en hälsning till oss, då får de fota sig samtidigt och klistra in bilden på sig själva! Jag hoppas bara de fotar flitigt!!!

• biancablanca

tänk på att köpa kameror med högt ASA tal, gärna 400-800, annars är det inte värt det...

• Buffy79

fruhedberg:
    Var fick ni tag i I-Zone kameran? Har letat som en tok efter den, men de verkar vara helt slutsålda överallt.
    Vore jättetacksam för tips!

• fruhedberg

I-zones kan man köpa på de flesta fotobutiker. Jag skall själv låna min kompis I-zone och köpa film till. Ev ska vi köpa en extra, men det beror på hur många gäster vi blir!

• Buffy79

Då får jag ge mig ut och titta igen! Jag kollade i första hand på Clas Ohlsson och Teknikmagasinet och fick svaret att Polaroid slutat tillverka kameran.
    Försökte till o med köpa den via deras hemsida, men där tog den också slut innan jag hann beställa.

• Marie06

Man kan köpa på Rusta också.

Priset är det samma som vanliga rullar.

• 22 maj

Jag tyckte det var jättebra med engångskameror på borden, en del kort blev självklart suddiga och dåliga men vi fick många bra, och det bästa är att man då får bilder på festen i lite "action" man ser vilka som pratade och liknande. Andra kort som folk tar blir ju lite mer "uppstyltade och arrangerade" Folk vågar nog ta lite mer kort med engångskamerorna också.
    Tror vi köpte våra på Claes Ohlsson.
    /Ia

Svar på tråden Engångskameror?