• Bröllopstokiig

Måste man använda sitt mellannamn?

Jag vet att frågan varit uppe tidigare men jag lyckades inte få fram klart besked gällande mellannamn... om jag nu tar min killes efternamn som mitt nya efternamn, och mitt eget efternamn som mellannamn, finns det då situationer där jag måste använda alla namnen? Eller är det så att det räcker med det nya efternamnet? Skriv nu inte och säg hur ni _brukar_ göra; jag vill veta vad man _måste_
    Jag hoppas att jag måste använda även mellannamnet vid tex. underskrifter, för annars känns det lite meningslöst att ha det (vilket jag ändå vill)... Så vad gäller vid tex. ansökningar om lån, underskrifter av olika slag etc? Ska man använda hela sitt namn eller kan man hoppa över mellannamnet lite som man känner för det?

• Svar på tråden Måste man använda sitt mellannamn?
  • Bröllopstokiig

Som jag har förstått det så är ett mellannamn ungefär som ett andra förnamn, och _måste_ alltså inte då användas, men används oftast (varför tar man ett annars?)och står tex på körkort. Det bästa är väl att ringa eller mejla en fråga till rsv som är ansvariga för namntjosan.

• Bröllopstokiig

Jag har haft mellannamn i 15år. På mitt pass, id, hyreskontrakt m m stod alla namnen. Men på banken stod bara det sista. Man behöver aldrig skriva under med sitt mellannamn men jag gjorde det på pass och id, dock inte på hyreskontraktet. Mellannamnet är alltså mest för att du vill ha det. I mitt fall hade jag det för att min mamma gifte om sig och bytte efternamn, Det var då praktiskt att vi hade hennes efternamn som mellannamn det underlättar för klasslärare m m. Men jag har ytterst sällan använt det. Jag tycker att det låter som en bra ide att ta din killes efternamn som efternamn och ditt som mellannamn. Du kan använda dem som du vill men däremot kan du inte på banken bara heta mellannamnet. Jag tycker att mellannamn är onödigt men kan ju vara bra att ens namn är känt inom sitt yrke eller dyl. Du kan också ha ditt efternamn som mellannamn tills du känner dig redo att ta bort det. En del tycker att det är väldigt svårt att byta efternamn helt och att man förlorar sin identitet då. Du kan om du skiljer dig (vilket jag verkligen inte hoppas) ta tillbaka ditt flicknamn även om du väljer bort det.
    Hoppas du blev lite klokare av mitt långa svar. Som ett kort svar hade jag ju kunnat skriva; Ja ditt nya efternamn räcker, mellannamnet är "onödigt".

Helena

• Bröllopstokiig

Min mamma tog sitt flicknamn som mellannamn när de gifte sig. Mellannamnet står på hennes pass, körkort etc. men bara eftersom hon har valt att ha det så. Efterhand (de har varit gifta i 28 år) har det blivit bökigt med så många namn, hon har dubbelnamn som förnamn och två ganska långa efternamn, så då har mellannamnet mer och mer fallit bort. I officiella sammanhang använder hon dock hela klabbet, inte för att hon måste, utan för att hon vill.

Svar på tråden Måste man använda sitt mellannamn?