• IronGirl

Mattider - Vikt

Jag är inte så mycket för att äta, jag hatar att vara mätt och känner ingen hungerkänsla. Därför äter jag ungefär 1 eller 2 gånger per dag. Många som äter såhär går ner i vikt, varför inte jag? Jag promenerar och cyklar varje dag. Bättre än ingenting! Vad kan man göra för att gå ner i vikt?

• Svar på tråden Mattider - Vikt
  • LisaML

Vet du vad! Äter man sällan och lite så krymper magsäcken, då blir det lätt så att man äter mindre än man behöver. Precis som när man varit magsjuk, då kan man knappt äta någonting för att magen krympt medan man varit dålig. Det är lätt att öka storleken på magsäcken genom att äta lite oftare, dricka ordentligt osv.

Om du behöver ett exempel på vad som kan vara lämpligt att äta så kan jag skriva vad jag äter en vanlig dag (jag kan dock inte garantera att det är helt korrekt ur näringssynpunkt, men jag mår bra och är normalviktig 66kg, 173 cm):
    Frukost; två grova mackor, en med skinka, en med leverpastej och gurka. Vatten, juice och en frukt.
    mellanmål: två frukter eller en macka/knäckebröd och vatten.
    Lunch: Pasta med köttfärssås och hela råa morötter (eller någon annan liknande rätt). Vatten. Knäckebröd om jag är mer hungrig.
    mellanmål: Frukt, vatten
    Kvällsmat: ibland samma som frukost men i så fall ost till pålägg eller stekt ägg/makrill i tomatsås. Annars kanske potatismos med korv/någon grönsakssoppa med ostmackor. Vatten
    På kvällen äter jag oftast en eller två frukter. Ibland godis eller en kaka om jag har något gott hemma!

• IronGirl

Så promenad och att cykla räknas inte som träning.... nähä..

• IronGirl

LisaML
    Oj så mycket mat..... på en hel dag, hur hinner du att äta allt det där? Bra tips iallafall! Kram

• LisaML

Lätt! Dessutom hinner jag oftast bli riktigt hungrig mellan måltiderna. Jag äter som en häst, du ska vara glad att jag inte har srivit upp hur mycket jag tar till varje portion, då hade du nog svimmat!

• Ei saa peitää

Ojsan, nu ser jag ju att du tränar för fullt. Läste väl mellan raderna eller nåt. Promenader och cykling räcker ju gott och väl.

• IronGirl

Det låter iof. väldigt gott, men orka äta allt det där... *skakar på huvudet*

Exempelvis till lunch, kan man äta typ kycklingsallad eller något istället då?

• LisaML

Ät sallad om du vill, se bara till att du äter oftare än vad du gör nu. Om jag äter sallad brukar jag alltid äta bröd också, annars blir jag inte mätt.

• IronGirl

Ei saa peitää: Det är mycket skönt att gå långa promenader, bara tänka på dig själv lite :)

• Ei saa peitää

Japp, det håller jag med om. Särskilt nu som solen skiner så väldigt.

• f.d. Svart brud

Du måste oftare. Hellre mindre portioner och oftare än bara äta 1-2 gånger om dagen. Jag har en massagraviditetskilon att få bort och med hjälp av en dietist och medicinen reductil har jag fått en riktigt bra start.

Några tips som hjälpt mig, jag gärna delar med mig:
    Sluta med vitt bröd, vit pasta, dra ner på fett och socker i största allmänhet.
    Se till att äta 5 mindre mål mat om dagen. Min fälla var att inte äta ett ordentligt mellanmål på eftermiddagen (t ex frukt och grov macka med magert pålägg). Dicka bra med vatten. Det som jag har svårast med är nog ändå att sluta ha honung i teet, men jag hoppas att jag vänjer mig vid det.

Reductilen har gjort att jag i princip har tappat matlusten och hungerkänslorna. För att jag inte ska börja slarva med maten av det skälet, så äter jag på regelbundna tider (8, 10, 12.30, 15.30, 19) och har redan kvällen innan ordnat maten som jag ska äta på jobbet dagen därpå.

• IronGirl

okej. Låter bra... många bra tips, får väl helt enkelt börja försöka....

Svar på tråden Mattider - Vikt