• IronGirl

Mattider - Vikt

Jag är inte så mycket för att äta, jag hatar att vara mätt och känner ingen hungerkänsla. Därför äter jag ungefär 1 eller 2 gånger per dag. Många som äter såhär går ner i vikt, varför inte jag? Jag promenerar och cyklar varje dag. Bättre än ingenting! Vad kan man göra för att gå ner i vikt?

• Svar på tråden Mattider - Vikt
  • LisaML

Äta mer, då får du igång förbränningen. Fast det där visste du säkert redan!?

• smultronet

Jag tror att du behöver äta mer.

• Ettolrach

Man går inte ned i vikt om man inte äter mat på regelbundna tider!

Ämnesomsättningen saktar av om man inte föder den med bränsle så för att förbränna måste man föda "motorn" med energi.

Att regelbundet hoppa över måltider är aldrig bra om man vill vara frisk och hälsosam!

• Ei saa peitää

Eftersom din kropp är medveten om att den får alldeles för lite mat så försöker den lagra minsta lilla du stoppar i dig. Du måste öka din förbränning genom att äta nyttigt på regelbundna tider. Sen är det viktigt att komplettera med motion. Om du bara äter en gång per dag så förstör du din kropp och förbränning och det vill du väl inte.

När du äter så behöver du inte äta så du blir proppmätt. Lagom är bäst.

• shalimar

Förvånansvärt många blir jätteförvånade när de går med i ViktVäktarna och är "tvungna" att äta 20 points, fördelade på 3-5 mål per dag... och börjar gå NER i vikt. Det vanligaste är att nyblivna ViktVäktare tror att de har gått upp i vikt tills den första vägningen, sen visar det sig att de har gått NER, ett eller flera kg!! Nästa vecka har de fortsatt att gå ner och om de håller sina points och inte äter mer ELLER MINDRE, så går de konstant ner i vikt genom att äta ordentligt. Så visst stämmer det att man går ner i vikt genom att äta regelbundet, minst 3 ggr/dag. Följ tallriksmodellen och hoppa över den mest uppenbart onyttiga maten (pommes, pizza, samt allt som innehåller socker, vitt mjöl, vanlig pasta osv) så kommer du garanterat att börja gå ner i vikt!

• IronGirl

Men jag vill inte äta mer.... är knappt hungrig när jag "brukar" äta...

• LisaML

Om du inte vill äta mer så måste du acceptera att du inte heller kommer att gå ned i vikt och att din kropp inte kommer att må vidare bra. Det är bara att välja; ät och gå ned i vikt+må väl eller ät inte och behåll din nuvarande vikt,

• Ettolrach

Låter som annalkande ätstörningar tycker jag. Du borde kontakta någon som har kunskaper i det här innan du börjar svälta dig själv.

Ta hand om dig tjejen!

• IronGirl

Njae... jag väger 90 kg är 165 cm....

• Ei saa peitää

Klart du inte är hungrig när du förstört din ämnesomsättning. Sen är det egentligen inte bra att bli hungrig för då har man väntat för länge med att äta. Det är inte så att du äter godis och annat än mat då?

Om du inte tränar nåt så börja med det men då måste du också äta bättre. Annars kommer du till slut att bryta ner kroppen.

Svar på tråden Mattider - Vikt