chokladdoppade jordgubbar...
Använder man mörk eller ljus choklad??
Använder man mörk eller ljus choklad??
man kan även använda ljus eller till och med vit choklad. Testa vad du gillar bäst. Mörk choklad är ju mindre söt och därför föredrar jag den, men många tycker tvärtom. Beror även lite på jordgubbarnas sötma.
Min favoritdessert är när man lägger skivade jordgubbar och kiwi på en plåt och strör riven vit choklad över. in i ugnen tills det smält och sen njuta. I den versioner är vit choklad oemotstånldig...
Man kan ha först vit och sedan mörk, så att det blir en vit rand. Det är jättegott och jättesnyggt.
Jag föredrar mörk men min man gillar inte mörk choklad så vi tog ljus istället men det blev väldigt sliskigt och mäktigt kan jag säga så vi åt inte upp allt.
Då tror jag att det får bli mörk.
Blivande fru J: Har du provat med banan tillsammans med jordgubbarna och kiwin? Det är SÅ gott! Vi gör den efterrätten ibland, men jag hade inte en tanke på den när jag funderade på de chokladdoppade jordgubbarna jag ska göra nu. I själva verket var det en sån efterrätt jag skulle gjort med jordgubbarna från början, men sen passade det inte.
Hallon är gott till den oxå, Gino kallas den. Mums!
Hej! Jag vill också ha chokladdoppade jordgubbar. Men, en dum fråga, hur gör man rent praktiskt? Smälter man bara choklad och sen ställer in de doppade bären i kylen eller? Hur långt innan servering kan man göra gubbarna?
hallon och banan låter inte dumt alls att använda tillsammans med jordgubbarna och kiwin. Mums.. Tack för tipsen!
Här är en till som älskar desserten Gino! Måste alltid ta den om man är på restaurang och det finns på menyn... :)
Vi ska oxå ha chokladdoppade jordgubbar på kvällen efter vi gift oss i Italien. Tänkte sitta på vår terass med havsutsikt och njuta av solnedgången och samtidigt som vi gottar oss med chokladjordgubbarna och skölja ner dem med en god Asti (Italiens version av mousserande vin).
Åhh, vad jag längtar!
Jag tycker det är godast med mörk choklad.
Tobidoo
Vill man göra det enkelt så är det bara att doppa jordgubbarna i smält choklad och låta dem stelna på bakplåtspapper (tycker iaf jag funkar bäst) i kylen. Ska man göra enligt konstens alla regler ska chokladen tempereras också, men det tycker jag inte behövs. Man bör doppa jordgubbarna samma dag som man ska äta dem (gamla jordgubbar är inte så fräscha) men några timmar innan går jättebra.
Bröllopsindustrin i Sverige tycks inte ha hunnit dit ännu men på många andra håll, bl.a. på FIlippinerna där jag har mina rötter, så är den verkliga innegrejen som man "måste" ha på bröllop en chokladfontän ! Det är alltså en fontän med rinnande smält (varm) choklad som rinner hela tiden. Intill den finns olika "dips" som t.ex. jordgubbar som gästerna då doppar i chokladen för att sedan äta.. En sådan fontän blir ju ett blickfång, nackdelen är att det dels kostar rätt mycket, dels kan bli rätt söligt med mycket chokladfläckar på kläder och golv.
mmm låter supergott...
Mmmm det ska ja me prova!
Har suttit o funderat på nåt att ha istället för sju sorters kakor eftersom man ju ska ha tårta.
Detta lät helt klart läckert!! ;)