• Idesprutan

Vem skall ha corsage

Fråga: Vem skall ha corsage utöver brudgum och bestman?

Funderar på att ge corsage till min pappa och två bröder och se till att mamma och svärmor har blommande corsage, men hur gör man med svägerskor, morbröder, mostrar etc. Vart går gränsen? Jag tycker mycket om min morbror och vill gärna att han skall ha blomma, men hur gör vi då med hans fru...

• Svar på tråden Vem skall ha corsage
  • ELA

Jag har trott att det är brudgummen och eventuell bestman, men jag kan ha fel?

• Idesprutan

Ja, de är självklara, men förutom de, vilka kan ha??

• MissPapaya

Är det fler än de som ska ha....trodde det bara va dom två jag....
    men jag kan ha fel....

• SYL

vanligast ar val, utover brudgum o marskalkar, brudparets foraldrar samt ev syskon, eller "de som sitter pa forsta raden" i kyrkan..

• Klangling

Endast de män som tillhör brudföljet.
    I vårat fall - Min blivande givetvis, bestman, näbb (vår son) och så min far som följer mig fram till cermonin.

• MissPapaya

Jasså...det hade jag aldrig hört...bra att man få lite tips...kan behöva allt jag kan få.....har ju dock 1 år på mig...men jag kan behöva den tiden på mig att samla....

• liten ior

jag som trodde det var enbart brudgummen som hade corsage (+ bestman, marskalkar)

• MissPapaya

Det va så jag hade hört.....

• Idesprutan

Hm, är det fel att låta andra män i familjen ha corsage om de har en mindre variant?

Brudgum: Peoni, syren, liljekonvalj och texasgräs
    Marskalk: Syren, liljekonvalj och texasgräs
    Övriga män: Liljekonvalj och texasgräs

Hur vanligt är det med handledskorsage för brudtärnor och kvinnliga familjemedlemmar?

• Beachy

Idesprutan
    Det du beskriver är mer en amerikansk sed, men jag tycker verkligen du kan ha det. en fin gest till sina nära o kära.

Tycker upplägget du beskriver ovan är jättebra.

I USA har mammor och ev mor-/farmor ofta blommor; bukett, handled eller corsage. Våra mammor skall få varsin handledsblomma.

• Magga

Ja, i Sverige är det nog ovanligt att någon annan än brudgum och ev marskalk har knapphålsblomma.

Det betyder ju dock inte att det är en trevlig idé att även ge det till andra! De skulle säkert bli glada, men kanske överraskade? (Om det nu är i Sverige, men det kanske det inte är?)

Detsamma gäller väl för buketter eller handledsblommor till andra än brud och tärna, det är nog fortfarande rätt ovanligt. Tror jag i alla fall?

• Idesprutan

Ja, jag bor ju i USA och har varit på en del bröllop här och sett, fast vi gifter oss i Sverige och i England. Tyckte att det kunde vara fint och speciellt. Speciellt när jag är enda dottern och yngst och min m2b är enda barnet...

• brud0606

Brudgummen och Marsalken/bestman ska ha en corsage

Svar på tråden Vem skall ha corsage