• Xena

Färga fransar hemma

Hur går man tillväga när man färgar fransar själv hemma? Har färg hemma, men bara använt den till brynen. Kan man använda en mascaraborste? Det går ju att köpa lösa sådana. Funkar det sedan att bara borsta på och låta sitta på och sedan torka bort?

//Xena

• Svar på tråden Färga fransar hemma
  • okt2006?

I min förpackning med brynfärg följde det med en lös mascaraborste och den funkar bra att använda. Jag har dock aldrig lyckats färga underfransarna, det liksom fastnar inte på dem. Var försiktigt också så du inte får i ögat - det gör asont...

• studentan

Använd en gammal mascaraborste och lägg på. Jag färgar med ögonen öppna (på förpackningen står det att man ska lägga bobull under ögat och stänga dem) det är mycket lättare så! Jag har klarat på över och undermed jätte bra resultat

Jag skulle inte bara torka bort utan jag sköljer med massor av ljumet vatten. Använder en bomullstuss. Var noga med att få bort all färg!

Lycka till

• melie

Jag färgade mina igår så det går jätte bra att färga dom hemma. Lättast är att be någon annan lägga på färgen när man blundar.

• StinaGerman

Jag färgar ofta mina själv, både bryn, fransar o underfransar. Övning ger färdighet.. Brukar främst använda mig av en topz, men tar bort bomullen så att bara stickan är kvar. Lägger sedan på rikligt uppepå fransarna, men inte alltför nära så det svider!

• S a r a h

Tips så att man slipper färg utanför och svidande: Smörj in området unt ögonen med vaselin (eller annan fet salva). Då fastnar inte färgen där, se bara till att inte få på själva fransarna. Dessutom sätter sig skyddspappret enkelt då så att det inte halkar av. Om pappret i förpackningen tar slut går det bra med ansiktsservetter eller liknande som man klipper till i "ögonform". Sedan är det enklast om man ber någon lägga på färgen när man blundar, passa på att slappna av och njuta under tiden! Såhär har jag o min mamma gjort på varandra i flera år och det fungerar kanonbra. Lycka till! :)

Svar på tråden Färga fransar hemma