Juristutbildningen (jur kand programmet) ser väldigt olika ut beroende på vart man läser. Själv läser jag mitt sista år på juristutbildningen i Uppsala. Här i Uppsala, liksom i Lund och Umeå, praktiseras PBI, problembaserad inlärning. Allt arbete sker utifrån riktigt/fiktiva fall som vi studenter förväntas kunna lösa utifrån angivet material till varje seminarium. I Stockholm är det mer traditionell undervisning, föreläsningar, inte så mycket göra själv utan mest lyssna alltså.
Jag tycker att Uppsala är toppen, jag märker verkligen att jag kan mycket eftersom man hela tiden arbetat så som juristerna arbetar, dvs. lösa problemen själv från grunden.
I uppsala har man de första tre åren bara tenta en gång per termin, alltså 20 p i taget. Detta har lett till att det är lättare att få bra betyg i t ex Sthlm, där man "bara" har 5 och 10 poängs tentor.
Betygen är viktiga, men inte allt. Skaffa dig bra sidomeriter, t ex jobba som amanuens, var med i kårens juristgrupp, vittnesstöd m.m. Åk utomlands ett halvår eller år, det tycker arbetsgivarna är mycket meriterande!
Nu blev det ganska långt det här... Hör av dig om du har mer frågor!