• Anna_A

Juristprogrammet?

Jag har sökt juristprogrammet till hösten och nu tycker jag att det skulle vara väldigt intressant att höra "allt" om den utbildningen från er som går/har gått den.

Jag har förstått att det är en ganska tuff och krävande utbildning där det nästan är ett måste att gå ut med mycket bra betyg om man vill få jobb efteråt.

• Svar på tråden Juristprogrammet?
  • malin81

Juristutbildningen (jur kand programmet) ser väldigt olika ut beroende på vart man läser. Själv läser jag mitt sista år på juristutbildningen i Uppsala. Här i Uppsala, liksom i Lund och Umeå, praktiseras PBI, problembaserad inlärning. Allt arbete sker utifrån riktigt/fiktiva fall som vi studenter förväntas kunna lösa utifrån angivet material till varje seminarium. I Stockholm är det mer traditionell undervisning, föreläsningar, inte så mycket göra själv utan mest lyssna alltså.

Jag tycker att Uppsala är toppen, jag märker verkligen att jag kan mycket eftersom man hela tiden arbetat så som juristerna arbetar, dvs. lösa problemen själv från grunden.

I uppsala har man de första tre åren bara tenta en gång per termin, alltså 20 p i taget. Detta har lett till att det är lättare att få bra betyg i t ex Sthlm, där man "bara" har 5 och 10 poängs tentor.

Betygen är viktiga, men inte allt. Skaffa dig bra sidomeriter, t ex jobba som amanuens, var med i kårens juristgrupp, vittnesstöd m.m. Åk utomlands ett halvår eller år, det tycker arbetsgivarna är mycket meriterande!

Nu blev det ganska långt det här... Hör av dig om du har mer frågor!

• Heroine

Jag läste också juristlinjen i Uppsala och mina erfarenheter plus det jag hört från andra är att det är mycket trevligare än iaf Sthlm och Lund. Sen är det naturligtvis individuellt vart man trivs och vilka vänner man skaffar sig osv.

Annars har du helt rätt i att man måste ha mycket bra betyg (räcker inte med ganska) för att vara "säker" på att få ett jobb efteråt, om du inte har kontakter. Naturligtvis kan ju detta ha förändrats tills du tar examen, men så set det ut i dagsläget.

Jag tycker inte att utbildningen var tuff, läste kanske 20 timmar/vecka inkl föreläsningar och seminarier, men jag vet många som pluggade massor. Den är lite vad man gör den till kan man säga. Så här i efterhand kan jag önska att jag hade pluggat mer.

• plainol

Jag läste statsvetenskap i Uppsala och våra föreläsningssalar ligger våningen under juristernas. Jag tyckte det var skitjobbigt när vår kaffeautomat gick sönder och man var tvungen att gå upp till juristernas, för de var så himla snygga jämt! Vi statsvetare är lite lufsigare... ;)

Ja, du sa ju att du ville veta "allt", så där fick du en mycket osaklig synpunkt också.

• marie 06

Jag läste i Lund, och måste ju elda på den gamla fejden med Uppsala och säga att jag ahr hört att Lund är bäst, både socialt och utbildnignsmässigt
    Tja, det är en lång utbildning med omfattande material. Kurserna skiljer sig vida åt, vissa mer intressanta och lättillgängliga än andra. Jag tycker nog inte att utbildningen är så "svår" bara man lägger ner tid på att läsa under terminen och inte bara i tentaperioderna, som en annan gjorde.
    Betygshetsen är jobbig, och som det ser ut i dagsläget är det mer eller mindre kört att få jobb om du inte har toppbetyg, sidoreferenser, extra språk mm mm mm
    Jag är nog lite väl subjektiv eftersom jag sitter och ska leta nytt jobb. Jag har mycket bra betyg, men har även ett par riktiga bottenskrap vilket gör att jag är borträknad från ting. Därmed även utesluten från de flesta stora byråer...
    Bitter? Inte alls

Har du ett genuint intresse av juridiken och det speciella tankesättet och är beredd på att plugga seriöst i 5 år så kör på och lycka till.

• Santa Fe

Det där med att juristutbildningen skulle vara svår tycker jag är en myt, däremot är det MYCKET att läsa och lära. Men därmed inte sagt det är särskilt svårt.

Just nu är ju arbetsmarknaden för nyexaminerade jurister mycket dyster, vilket även färgar av sig på stämningen (mycket snack och oro bland studenterna som är på slutrakan på utbildningen och börjat inse hur det ser ut "där ute").

Själv är jag student från Stockholm, har även läst fördjupningskurser i Uppsala så anser mig ha rätt bra koll på de två lärosätena.

Fördelarna med Stockholm:
    + extremt bra och kompetenta lärare (många av de "kända" professorer du t.ex. ser som kommentatorer i nyhetssändingarna är från SU)
    + mycket självständiga studier (kan också vara ett minus)som kräver att du har disciplin och studerar på egen hand.
    + bra kontaktnät via lärarna till t.ex. praktikplatser
    + rätt bra utbud för utlandsstudier om du vill läsa utomlands någon gång under utbidlningen

Nackdelarna:
    - som nyinflyttad (om du inte är från Sthlm alltså) kan Sthlm känns anonymt och ensamt och stort innan du kommit in i livet här. Mår du dåligt social trivs du sannolikt inte med studierna heller.
    - Dåligt studentliv (inga nationer som i t.ex. Uppsala). Förvisso har just Juridicum en hel del aktiviteter, men då är det bara för juriststudenter och det kan lätt bli lite "klubben för inbördes beundran" på de festerna.
    - Studenterna är "snobbigare" på j-linjen i Sthlm och verkar oftare komma från "överklassen" (om man får säga så...)än i Uppsala. I Uppsala hörde jag en massa blandade dialekter på undervisningen och upplevde en "varmare" atmosfär än här, inte lika vanligt här (klart det finns men inte i samma utsträckning).

• Heroine

Det Santa Fe skriver om Sthlm kontra Uppsala stämmer helt överens med det jag upplevt. Jag har även pluggat lite vid universitetet i Sthlm (ej juridik) och känner ett par jurister därifrån så därför har jag även lite inblick där. Jag tror lärarna är lite mer kompetenta i Sthlm men att sammanhållningen är bättre i U-a, det är lättare att trivas som inflyttad.

Jag vet egentligen inte så mkt om Lund, mer än att det är en bra studentstad. Känner egentligen bara ett par personer som läst juristlinjen där och de tyckte att konkurrensen studenterna emellan förstörde stämningen en del. Man gömde böcker i biblioteket osv. Detta förändras säkert fr år till år, så om marie 06 har en annan beskrivning stämmer den säkert bättre än den jag har.

• drömmare

Hej!

Jag läser jurist i Lund, och vi har inte problembaserat som Malin81 skrev. De första åren är det mest storföreläsningar, dvs 150 pers i en stor aula och en lärare längst fram. Man har ca 2 timmar föreläsning per dag och resten är självstudier. Det ligger alltså mycket ansvar hos studenterna själva.

De första 3 åren är et i stort sett bara 20 poängstentor. Precis som Marie 06 skrev så är inte själva jurdikämnet svårt. Det kan nog upplevas som grått, byråkratiskt och tråkigt av många, men det tycker inte jag . Juridik är nästan ett hantverk - en metod. Man fostras in i ett speciellt tänkande och det handlar inte så jättemycket om absoluta kunskaper.

Det som är jobbigt med utbildningen är just betygshetsen. Det är svårt att föreställa sig hur det är innan man har upplevt det själv. Men jag har kompisar som har fått ta lugnande och sk beta-blockare före tentor för att de har haft ångest. Juridicum kallas av vissa här i Lund för Anorekticum, och det stämmer faktiskt att det finns mycket sådant på programmet.

Jag kan ju avsluta med att säga något positivt. Lund är en väldigt trevlig stad! En tredjedel av befolkningen är studenter! Här finns mycket traditioner. Det är bal typ varannan vecka. Man kan engagera sig i studentlivet, och du kommer garanterat inte att avsluta dina studier utan att ha fått en hel hög av vänner. Våren kommer först här nere också. Bara en så'n sak!

• Guldfisken

Jag läser i Göteborg jag! Har kanske inte riktigt samma status som de klassiska utbildningarna i Uppsala och Lund, men högst intagningspoäng i landet har vi i alla fall!
    Har just kommit hem efter ett besök på Juridicum i Lund och jag kan ju säga som så att om jag inte hade varit ganska bunden här i Gbg då jag sökte hade jag sökt Lund. Verkar vara en helt annan sak att plugga där. Men så gillar jag allt studentikost och är väldigt engagerad i kåren och sådär. Här i Gbg finns dock alltid ett alternativ om man skulle tröttna på studentlivet (vilket inte jag har gjort ännu).

Vår utbildning är mer inriktad mot affärsjuridik än övriga jur kand-utbildningar, eftersom Juridiska institutionen här ligger på Handelshögskolan. Vi läser också mer ekonomi än vad man gör på övriga utbildningar (åtminstone Lund och Stockholm, enligt de jag har pratat med).

Jag håller med de som säger att det inte är speciellt svåra saker man lär sig (med en del undantag, en del ekonomi vi läser är riktigt klurig och vår senaste kurs var en mardröm). Det är dock mycket omfattande litteratur.
    Jag har läst ett år på en civilingenjörsutbildning och jämfört med den är kunskaperna på juristprogrammet pieces of cookies.

Det där med betyg har dock inneburit en stor press, ja. Jag vill bli åklagare och måste därför sitta ting. En kurs utan AB kan innebära slutet för de drömmarna så jag har fått slita ganska mycket för att vara säker på att få AB på tentorna och stundom mått ganska kasst. Jag har dock som sagt engagerat mig mycket vid sidan om studierna och alltså inte bara suttit och pluggat. Det går alltså att skaffa sig betyg som räcker för notarietjänst och samtidigt ha ett liv!

Lite inside information är för övrigt att prefekterna på de olika utbildningarna så sent som i förra veckan vid ett möte ställde sig positiva till att avskaffa betygen helt (således endast G och U), liksom man har på läkarlinjen. Kan alltså bli verklighet!

Vår utbildning går för övrigt mot PBI, som nämndes tidigare.

Kan ju nämna att jämfört med ekonomerna här på Handels i Gbg är juristerna ganska sunkiga. Mycket vanliga människor här.

• drömmare

Guldfisken:

Jag har hört att AB-procenten ligger på 78% i Gbg, kan det stämma? Det går så mycket rykten...

• Santa Fe

Det där med ekonomikursernas olika omfattning på olika lärosäten är jag nyfiken på.
    I Stockholm läser vi (vad gäller rena ekonomikurser) företagsekonomi 3 poäng och nationalekonomi 4.

Hur är det på andra ställen?

//Guldfisken
    Roligt att höra att du vet vad du vill och har siktet inställt på åklagare. Var glad att du har det målet
    Själv tvivlar jag på om jag valt rätt och funderar mycket på var min plats är och var jag hör hemma (yrkesmässigt alltså)
    Känns en aning jobbigt ha de funderingarna när man nästan är klar...

• Anna_A

Tack snälla allihopa för svaren jag har fått - jättekul!

Jag kommer läsa (om jag kommer in vill säga, söker på högskoleprov + arbetslivserfarenhet och skrev 1,5 på provet nu i april) i Göteborg eftersom jag bor i Borås och inte är flyttbar.

Verkar ju vara lite olika inriktningar beroende på var man läser någonstans och tyvärr får man väl säga lite då att det är mer "ekonomiinriktat" i Göteborg, blev alldeles kallsvettig när jag läste det där "Guldfisken" skrev om en klurig ekonomikurs... Ekonomi är inte ett ämne som intresserar mig men man får väl anstränga sig och hålla ihop sig om det bara gäller någon kurs då...

Jag har bestämt mig för att OM jag kommer in på utbildningen och jag väljer att påbörja den till hösten så kommer jag satsa till 110% för jag är väldigt målinriktad när jag sätter den sidan till och jag tänker inte studera i fem år och sedan bli arbetslös.

Usch, vad det är jobbigt att behöva göra sådana här "livsavgörande" val...

• Heroine

I Uppsala läste vi inte så mkt ekonomi. Det var ngn halvdan hemtenta i externredovisning och sen ingick det kanske lite ekonomi i skatte- och bolagsrätten. Däremot har jag läst grundkursen i företagsekonomi vid Sthlms universitet och har svårt att tänka mig att ekonomin på juristlinjen skulle vara något svårt hinder. Det är nog inget att oroa sig för Anna_A.

Jag tror ingen tänker läsa 5 år för att sedan bli arbetslös. Det tänkte inte jag heller, men nu sitter jag här utan jobb...

• drömmare

Vi i Lund har typ två föreläsningar i företagsekonomi, där de går igenom superbasics som T-konton, debet och credit. Detta är under Skatterätts-terminen. Vill man ha mer ekonomi kan man välja in det under specialkursterminerna (t7-t9) som är helt valfria.

• Guldfisken

drömmare: Nej, det stämmer inte, oavsett hur man räknar (har fått svara massa gånger på den frågan ). Vi har legat något högre än övriga orter men betygsstatistiken ligger inte alls så högt som du skriver (och å andra sidan har vi ju högst intagningspoäng i landet också ). Det är framförallt två kurser som har höjt upp betygsstatistiken för Gbg något(arbetsrätt 10 p och rättsvetenskap 14 p) där ungefär 70-80 procent hade AB. En omläggning av programmet har dock skett och nu är båda dessa kurser borta och ingår som delmoment i andra kurser. Dessa kurser har nu gått för första gången och där var betygsnivån extremt mycket lägre.

Santa Fe: Tack! (vi har ju pratat juridik innan). Ja, det känns väldigt bra att veta vad jag vill göra, men som sagt, det går ju att klanta bort den där tingsplatsen över en natt, känns det som.

Anna_A: VAD KUL!!! Då måste du vara med på nollningen!!! Garanterar att det blir en kanonbra sådan... är nämligen huvudansvarig för den.
    Vi har ingen renodlad ekonomikurs, utan ekonomin är inbakad i resten. Många tycker inte att den är så svår, Eftersom jag dock inte har läst någon ekonomi överhuvudtaget (läste natur på gymnasiet och högstadiets samhällskunskap var ju inte på den nivån) har jag inga som helst grundkunskaper, och därför tycker jag att det är lite klurigt. Men det är nog inget att oroa sig för!

• drömmare

Tack för upplysningen Guldfisken! Trodde knappt på det där ryktet, men det var skönt att få bekräftat att det inte var sant.

• Anna_A

Guldfisken: Får jag fortsätta att fråga lite om utbildningen just i Göteborg utan att verka alltför tjatig?

Hur mycket tid på ett ungefär (förstår ju att det är omöjligt att säga exakt)är schemalagt under utbildningen? Är det föreläsningar/träffar i princip varje dag? (undrar pga min fasa för pendlingen...)

En annan sak som jag oroar mig lite för är medelåldern på utbildningen... Jag har nämligen nått den otroligt höga åldern (lätt ironi men faktiskt har jag för första gången i mitt liv fått åldersnojja) av 32 år och det känns som om jag kommer vara stenåldersgammal när jag påbörjar en såpass lång utbildning... Synd att jag inte kom på för säg fem år sedan att jag skulle plugga vidare men inte mycket man kan ändra på nu...

• Jurca

Är precis klar och fått min jur kand efter att ha pluggat i Göteborg. Jag började också då jag var 32 år och ser det bara som en fördel faktiskt! Man har gjort något annat innan och trots allt jag hört om utbildningen tycker jag inte att det varit jobbigare än att arbeta heltid. Vad gäller medelåldern så hade jag samma farhåga, men vi var ganska många som var över 30 då vi började så vi har varit ett gôtt gäng! Hur föreläsningarna är upplagda beror väldigt mycket på vilken kurs det är. Men för det mesta är det inte så många timmar per dag som är bundet. Jag har själv pendlat ca 1 timme enkel väg till Göteborg och det har funkat bra! Jag har även barn och det finns oftast en stor förståelse för oss med barn/pendlare så ofta kan man få t ex byta grupp om det inte stämmer med tiderna. Ekonomikurserna har det också talats mycket om. Jag har läst redovisning och nationalekonomi som separata kurser, men utbildningen i Göteborg har lagts om så jag tror inte att det är egna kurser längre utan att det ingår i andra juridikkurser. Kolla på hemsidan www.law.gu.se. Sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag sa upp mig från en fast tjänst och började plugga och jag har inte ångrat mig en dag! Jag är visserligen arbetslös men har en del på gång och är säker på att det ordnar sig snart! (Väntar på notarietillsättningarna idag!!!!)Jag tycker att åren på juristlinjen har varit oerhört stimulerande och utvecklande. Jag hade även hört innan att studenterna inte hjälpte varandra med anteckningar osv om man missat någon föreläsning. Det stämmer inte! I vart fall inte i vår klass, alla har varit väldigt generösa med att hjälpa varandra både med anteckningar, låna ut gamla tentor osv osv. Hoppas att det framgår hur BRA jag tycker att det har varit!!! Hoppas att du kommer in och lycka till!

• Guldfisken

Anna_A: Ingen fara, fråga på du bara, jag är glad om jag kan hjälpa till!

Det är inte jättemycket schemalagt per dag, i genomsnitt 2-3 timmar. Nackdelen är ju dock att det i princip är någonting varje dag (även om det som Jurca skriver varierar lite från kurs till kurs).
    Jag tycker också att det är jättedumt, skulle gärna vilja jobba lite extra (lärarvikarie, dagtid, vardagar) men eftersom man i princip är upptagen varje dag blir det svårt.

Och det här med ålder... Jag är visserligen ganska ung själv (23 och läser sjätte terminen) men det finns gott om personer som är äldre än jag. Och de flesta verkar hänga kvar (även om det dock överlag verkar vara sämre studieresultat hos de äldre studenterna, varför har jag ingen aning om). Detta kan jämföras med min förra utbildning där alla över 28 av någon anledning hoppade av efter en termin. Så du kommer inte att vara exceptionellt gammal på något sätt!

Jurca: Grattis till examen! Ser man dig på diplomeringen den 21 maj då, månne.

• Jurca

Jajamänsan Guldfisken! Diplomering blir det, det ska bli jättekul. Du oxå eller?! Vilket år började du?

• Jurca

Såg just att du skrivit att du läser termin sex, alltså inte diplomering ännu då... Men det är inte långt kvar, tiden går verkligen fort. Måste bero på att det är så kul ;)

Svar på tråden Juristprogrammet?