• Emmis 05

Fjärilar att släppa lös

Hej,
    jag har sett i fler amerikanska tidningar att man kan köpa fjärilar som man släpper lös istället för att kasta ris på brudparet.
    Jag har försökt få tag på fjärilar i Sverige men inte lyckats och tänkte att det var kört, men så läste jag i en svensk brudtidning...kommer inte ihåg vilken om ett par i Sverige som gjort det.
    Är det någon som vet vart man kan få tag på fjärilar?

• Svar på tråden Fjärilar att släppa lös
  • Beachy

Om det är vad jag tror hon menar så är det riktiga fjärilar man släpper ut istället för såpbubblor, ris etc.

Tycker att det ser vackert ut och tror nog att det sköts på ett djurvänligt sätt, annars skulle det inte bli sådan succé i USA. Skulle tänka mig att man får puppor som kommer "kläckas" rätt dag (el ngt liknande...)

Kolla om det går att få i Sverige, varför inte! Stå på dig om det är det ni vill ha.

• Frenchi

Fy pa dig Beachy!

Vilken installning du har,Fjarilar ar inga saker som man ska ha som tillbehor till sitt brollop!!!Vilket djur plageri.

• Emmis 05

Oj oj oj...det här satte heta känslor i svallning!
    ooops...
    Var inte meningen...

Det är levande jag talar om...sorry ...
    I USA levereras de på dagen i lådor med lufthål/nät.....å så släpper man dem fria...
    Det är inte så att man kastar de stackars fjärilarna med näven mot brudparet.
    Man öppnar helt enkelt lådan så att de kan få flyga fritt.Naturligtvis måste det vara fjärilar som passar just den temperaturzon där man släpper dem och naturligtvis måste de hållas i rätt temperatur innan o.s.v.

Blir det fjärilar lovar jag att tillsätta en fjärilsskötare!
    Men var lugna...det verkar inte finnas i Sverige....

Här kan ni se en sådan här hemsk amerikansk djurplågarfirma, där kan ni bl.a. hitta en fin indiansk sägen om fjärilar som jag tycker var en fin sägen/tanke och som födde idéen hos mig:
    www. swallowtailfarms. com

• Xite

Bara som notis om fjärilar:
    Om man tar på deras vingar, så förstör man deras skydd.
    Man bör därför aldrig fånga vilda fjärilar heller. Bra att veta. (Det visste inte jag som barn när jag sprang med håven. Tyvärr)

• Majlo

Hej!
    Det finns läromedelsföretag som ger en chansen att själv "odla" fjärilar i klassrummet, men om de kläcks vid rätt tillfälle vete tusan. Du kanske kan googla efter det. Jag ser inget ont i att föda upp dem i klassrummet och sedan släppa ut dem.

• SagaTova

Hmm jag funderar på att ta ett hink från någon tjärn, kanske man kan odla upp mygg och släppa ut. Känns som det kunde vara passande här i Norrbotten

Nej jag skulle nog inte vilja ha vare sig mygg eller fjärilar, eller vita duvor för den delen heller.

• Emmis 05

Mygg vore trevligt!
    He he he
    Ja jag har också sett den där läromedelsfirman....känns som ett alltför stort projekt bara...
    Nej det här med fjärilar verkar jag även i fortsättningen få skippa.....
    Men KANSKE mygg!

• agnelia

Släpp i väg heliumfyllda ballonger istället!

• Beachy

Tänker inte skämmas för att jag tycker det är ok, speciellt inte efter förklaringen hur det går till.

Tycker fortfarande det är fint och skulle kunna tänka mig det.

Det är ingen som tar på fjärilarna, utan de släpps ut direkt och flyger dit de vill.

De här "labbfjärilarna" är väl inte bättre det i så fall. Det går också att beställa fjärils(puppor/larver..???) för att ha en fjärilsträdgård hemma (ute). Då har man dem i en liten bur el likn ute i trädgården tills de kläcks.

• Beachy

Måste bara tillägga en sak. fick precis veta att min dotters klass har beställt fjärils... (vad det nu heter) för att "föda upp" i klassrummet. De skall sedan ta med dem och släppa dem lösa när de kläckts. Det är tydligen något som skolor kan göra.

Detta är precis samma sak som att släppa lös fjärilar på sitt bröllop. Om TS vill göra det, stå på dig o gör som du/ni vill!!!

• leify

hej emmis !

nu har inte jag en aning om när du skall gifta dig men såg en annons om att man kan gifta sig i fjärilshuset haga det vore väll ett coolt alternativ om man gillar fjärilar och bor i närheten av sthlm och så vitt jag vet finns det ju nåt liknande fjärils hus i gbg .... gå in här på bt på branchregister och leta dig vidare !

• Ave Maria

Personligen tycker jag inte problemet ligger i om fjärilarna förvaras på rätt sätt, mår bra etc. Förutsätter någonstans att man är snäll mot fjärilarna.

Det jag reagerar mot är att man använder levande djur som någon slags dekoration/accessoar på sin vigsel.

Vad är det för fel på såpbubblor?? :)

• Elin1

Usch! Är det bara jag som tycker att det låter äckligt att "odla" fjärilslarver hemma? Rys, rys....

• pooh

Har kämpat för att hålla mig utanför den här diskussionen men nu går det inte längre!
    Är totalt emot uttnyttjande av djur (är själv vegetarian och aktiv i djur-rättsrörelsen) därför tänker jag så här:

Om man inte "bör" använda fjärilar som ts frågar om, se då till att inte heller ha skinn-skor på bröllopet!
    Eller slips med silketrådar (som ju producerats av djur)!
    Eller något animaliskt inslag i bröllops-middagen!
    Eller gelatin i bröllopstårtan!
    Eller djurtestat smink!
    Eller....!

• ISLA

Har helt missat denna tråden innan men jag måste bara säga att jag blev paff över att ni är så emot det! Tycker själv att det låter som ett jättefint förslag. Tråkigt att så fort någon vill göra något annorlunda så är det på en gång fruktansvärt och ses på en gång som en "Amerikansk sed". Vår präst skrattade gott åt det där när vi försiktigt nämnde ett förslag för honom som vi hade hört att "ni" absolut tyckte vara en amerikansk sed och inte trodde att det var många präster som skulle gå med på det, som han sa det så är ju faktiskt inte amerika ett land med gamla traditioner utan ett land influerat av måånga kulturer, så det här med fjärilar kan likväl vara en afrikansk som en gammal småländsk tradition .
    Och sen så håller jag helt med Beachy, det är nog ingen som har tänkt att dela ut små kuvert till gästerna och att man ska grabba tag i en näve fjärilar och kasta på brudparet.

• Beachy

Pooh
    Det var verkligen bra sagt. Är själv totalt köttätande och tycker det finns alldeles för många "hycklande" vegetarianer och "djurräddare". Är man vegetarian av etiska skäl så skall man faktiskt avhålla sig från det du nämner, men hur många gör det egentligen??? Inte många tror jag.

Go Pooh!!

Ett tillägg till debatten:
    Fick precis veta att min dotters klass skall skaffa dessa fjärilslarver för att föda upp och sedan släppa fria i Hagaparken. Anser inte att det är någon skillnad på detta och släppa dem lösa vid ett bröllop. Fjärilarna bryr sig inte om det står ett brudpar bredvid eller inte.

Hoppas det kommer funka för er med fjärilsutsläpp vid bröllopet. Lycka till!

• Emmis 05

Jag tycker det är ganska roligt att läsa alla dessa inlägg.
    Hade ingen aning om att min lilla fråga skulle väcka så mycket uppmärksamhet och känslor.
    Det inte beroende på att jag är en känslokall människa som gärna utnyttjar stackars fjärilar som vackra attiraljer på mitt bröllop utan bara för att det är som föregående talare så att barn i skolorna i åratal har fött upp och släppt lös fjärilar samt att det är väldigt vanligt i USA.
    Men fortsätt skriv det är ju bara bra att alla får komma till tals och att vi inte behöver tycka lika om allt
    Kanske tycker jag dock som Pooh sa att om man ska vara så här "djurvänlig" (OBS! Ingen som helst misskötsel eller misshandel av djur planeras på NÅGOT sätt! Inte heller ska afrikanska fjärilar släppas ut till en säker död i den svenska kalla sommarnatten) så ska man nog tänka hela vägen...
    Men men that's just me.
    Alla får tycka som de vill.
    Lycka till med era bröllop ALLIHOP iallafall.
    Bra att ni reagerar på sånt ni tycker är fel

• K.C

håller absolut med AVE.MARIA!!! kunde inte sagt det bättre själv.

Även jag jobbar aktivt för djuren och jag tycker det svåraste vi har är att människan ser djuren som sin egendom att använda som man vill. ett fel blir ju inte rätt pga att det även finns andra fel i sammanhanget.

Svar på tråden Fjärilar att släppa lös