• Johanna

Rökrum

Måste bara fråga er om det är någon som fortfarande har rökrum på jobbet?
    På mitt jobb finns det ett som används flitigt.
    Är inte det himla "stenålder" att fortfarande år 2005 ha tillgång till ett?
    Jag skulle tro att man är passiv rökare trots bra fläktar, röken sitter i deras kläder o dyl.
    Vad tror/tycker ni?
    Ska vi ickerökare säga ifrån och stänga ner det?

• Svar på tråden Rökrum
  • Norrbottensbrud

lundabrud: Menar du att skatten på alkoholen betalar alla kostnader som alkohol medför?

Jag tycker inte heller om att lukta rök, men tycker att man får acceptera att andra röker. Det är deras val. Om det inte luktar rök när ventilationen är på, vad gör det då att folk röker i rökrummet?

• lundabrud

nej visst man blir inte full av cigaretter. Men man utsätter folk för farliga ämnen - räcker inte det? Jag vill absolut inte att man ska få röka inomhus i offentliga miljöer. Vad är det som är positivt med det?

• blivande fru J

jag arbetade för några somrar sen på en arbetsplats där samtliga 87 anställda rökte, utom en som tillfälligt gjort uppehåll under sin graviditet. Rökrummet var en fantastisk plats där alla samlades varje rast, skylten endast för rökare prydde dörren. jag var alltså inte välkommen in dit. Många rökte inte innan de började arbeta där, liknar lite ridskolefenomenet. hur många hästtjejer tar inte sitt första bloss av någon av de äldre utanför ridhuset? Jag tycker därför att omständigthet för rökare generellt får fler att vilja lägga av och färre att börja. Kanske naivt av mig att tro det, men jag tror i alla fall att det gäller för yngre människor.

• Kåär

Norrbottensbrud

Jag menar bara att även om man är rökare så kanske man inte vill gå runt och lukta som en sur fimp bara för att man sitter i ett litet rökfyllt rum.
    Jag röker själv när jag festar men tycker fortfarande att det känns jätteobehagligt att sitta på små rökiga barer osv. Jag röker heller utomhus eller i en större lokal där det inte märks så mycket.
    Jag kanske har en lite skev bild av rökrum, jag tror att jag bara har sett ett i hela mitt liv och det var på 80-talet och så riktigt ofräscht ut med gulnande väggar osv.

Johanna förresten är det du som är den lata kocken?

• K.C

LUNDABRUD:
    Jag tycker att det är skillnad på offentliga miljöer och offentliga miljöer. På ett fik ska man ju absolut inte få röka överallt, inte på en restaurang heller, men på en bar tycker jag faktiskt det måste få vara helt ok. Dels för att det är väldigt många som just feströker och pratar man om hälsa så ska man väl knappast sitta och dricka sprit i samma mening men självklart typ inne på en bio - det var ju inte längesen det var ok... man måste ju kunna värja sig. jag tycker rökavdelning inte är en dum idé - man väljer när man går ut om man vill ha rök på sig eller inte.

BLIVANDE FRU:
    tror inte att du inte var välkommen in dit... det var säkert mer en grej eftersom den enda skyltningen rökare får se är att de inte får röka.

• lundabrud

Norrbottensbrud:

Nej nej inte hävdar jag att skatten på alkohol täcker kostnaderna för allt den ställer till med. Det var inte tanken med uttalandet.

K.C.
    OK vi kanske inte tycker så förfärligt olika ändå. Men jag reagerade främst på att du skrev att rökrum som pausrum är otrevliga och att det borde finnas delar av lokaler för rökare istället. Och då trodde jag att du menade t ex arbetsplatser (alltså inte barer). Och på sådana offentliga platser, där man faktiskt måste befinna sig, tycker jag det ska vara fritt från rök.

Barer är en annan fråga, personligen slipper jag gärna röken (och hur allergiker och astmatiker gör förstår jag inte). Men det är ändå miljöer dit man inte är tvungen att gå.

• Norrbottensbrud

Kåär: Klantigt av mig att inte skriva det, men det var TS sätt att skriva att man blir passiv rökare av att rökarens kläder luktar rök...

Vi har förresten samma bild av ett rökrum, låter det som Men om ventilatonen är god, så förstår jag inte vad det gör för skada att ha rökrum på ftg. De rökare som inte vill ha kläderna inpyrda med rök går väl ut?

• K.C

LUNDABRUD:
    åh, nej jag menade absolut inte att rökare ska sitta i fikarummet och kvalma! Håller absolut med dig om att riktigt offentliga miljöer ska hållas rökfria. det jag menade - jag var nog otydlig - vad att just rökrum i regel är grymt äckliga och att man på en liten yta ska stå och röka och glo in i en vägg - mer att rökandet för folk som måste röka nog är liksom mer än bara så. Det gör ju också hela rökgrejen jäkligt äcklig för oss som inte röker till vardags...

äh, vi tycker nog lika ändå!

• K.C

nu låter jag som om jag älskar att lukta rök och sitta hos rökare, men så är det inte. tycker bara att just rökare får ta så mycket skit.

det finns ju egentligen två aspekter:
    1: man blir störd pga röklukten.
    Men det finns mycket saker som stör en, folks parfym, skrikand ungar, skrikande tonåringar, fyllegubbar som pissar på trottoaren när man går förbi etc... alla stör sig på nåt och ska man vara petnoga så kommer det alltid finnas en massa att reta sig på.

2. man blir utsatt för passiv rökning: gäller inte det typ folk som sitter i en omedelbar närhet och dessutom väldigt regelbundet? ska man se det så - vad fasen får vi i oss när vi andas utomhus med alla utsläpp och föroreningar? Om man går på krogen ett par gånger i månaden tror jag inte att man får samma farliga som det vi dagligen andas.

egentligen borde vi lägga energi på att de som kan verkligen fixar den där livsfarliga vardagsmiljön!

• lundabrud

K.C.

Dags för lite inbördes beundran: Så duktiga vi var som lyckades hålla en diskussion på en sansad nivå fast vi tyckte olika, och sedan lyckades komma fram till att vi kanske inte var så oeniga ändå! *dunk i ryggen*

Svar på tråden Rökrum