• brud i advent

röd klänning på bröllop??

Jag är bjuden på bröllop i Tyskland i maj och funderar på att han en röd klänning med beiga blommor. Nu har jag hört att det i vart fall i Sverige förr i tiden inte var okej med röd klänning efterosm det symboliserade att man haft sexuellt umgänge med brudgummen. Vet någon om detta bara är en skröna eller finns traditionen?? Kan man ha röd klänning på ett katolskt bröllop i Tyskland??

• Svar på tråden röd klänning på bröllop??
  • ika (fd höst05)

Det där med röda klänningen är bara LJUG och hittepå. Läs Magdalena Ribbings svar på den frågan under vett och etikett-fliken på dn. Supersnyggt med rött! Ska själv gifta mig i rött (och jag har ju iofs haft ett föhållande med brudgummen )

• anderssonskan

jag ska ha röd lång klänning med en vit blus till när jag ska på bröllop i maj.

• brud i advent

Tack ika och Anderssonskan!!

Ika - du blir säkert jätte snygg i röd brudklänning!!

Fram för mera rött!

• okt2006?

Om klänningen är mönstrad med beige blommor så borde det ju vara helt ok! Jag ska på ett bröllop i maj där jag enligt traditionen BORDE ha röd klänning, men jag tror jag avstår. Det blir lite väl uppenbart...

• Ettolrach

Det är inte någon tradition att den som bär rött har haft ihop det med brudgummen, det är en modern myt! Det enda som är olämpligt på bröllop är helsvart (bröllop bryter sorg) och helvitt (brudens färg).

I kinesisk tradition bär bruden röd klänning - men hon å andra sidan bör ju ha ihop det med brudgummen om hon inte redan haft det. :)

• ika (fd höst05)

Men - det är ju bara en skröna? Typisk såndär snipig tant-kommentar i kyrkan kan man tänka att det kommer sig av: "se bara, där kommer hon i sin röda klänning, hon vill bara synas - och hon har tillråga på allt haft ihop det med brudgummen!" Eller så är det bara att kvinnor som har rött syns mer och det är dåligt? Mycket skeptisk till den där idén iallafall.
    ALLA borde ha rött på bröllop, det är ju kärleksfärgen!

• ika (fd höst05)

Mitt senaste inlägg var allså riktat till "okt2006?".

• Jenca

På vårt bröllop i höstas var det tre tjejer som hade helröda klänning på sig, och några andra tjejer hade röda kjolar och någon annan färg på toppen och det var kanonfint alltihop - så jag tycker absolut att du kan ha din röda klänning!! :)

• Majlo

Jag har också hört det som du skrev om just röda klänningar. Personligen har jag haft en vinröd klänning på ett bröllop helt utan att ha haft sex med brudgummen i fråga.

• okt2006?

Jag tror egentligen inte att det är någon som tänker på ifall någon har röd klänning eller inte. Har man helvitt eller helsvart så pratas det nog mer... Och som ika skriver: rött är ju kärlekens färg!

• ELA

OM det nu skulle vart så att man haft förhållande med brudgumen, skulle man verkligen visa det med en röd klänning då? På hans bröllop? Tror det där är en skröna! Jag tycker rött är snyggt och skulle aldrig tro att man klär sig för att visa med vem man haft s..x?

• Sept-05

Det är helt klart en skröna ! Jag har vart brudtärna i röd klänning och nu ska jag själv gifta mig och även då ha röd klänning...
    Som sagt tidigare, rött är ju kärlekens färg !!!

Svar på tråden röd klänning på bröllop??