• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 08:28
    6990 visningar
    13 svar
    13
    6990

    murgröna - hur hållbart?

    Vi har bestämt att ha murgröna liggande på mitten av bordet som bordsdekoration. En tanke jag har för att göra det lättare för den som skall lägga ut den är att sätta ihop "rankorna" till girlanger som man bara kan lägga ut på borden sen, men hur får jag de att hålla? Kan jag göra detta dagen innan och förvara i kyl på ngt sätt, kanske spraya med vatten?

  • Svar på tråden murgröna - hur hållbart?
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 08:54
    #0

    jag har bara ett förslag;
    murgröna är ganska billigt, köp hem en och testa.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 09:28
    #0

    Ska även ha murgröna på borden.
    Jag som dej var nyfiken på hur länge murgrönan klarade sig utan vatten, jag hade inte en sådan sort som man köpte i kruka, utan hittade min i skogen och den var lika fin efter två dagar som den var nyplockad.
    lycka till må din dag bli strålande fin.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 09:32
    #0

    fröken "pekpinne" är framme...

    jag har hört att vild murgröna är fridlyst över hela landet. för att vara på den säkra sidan, köp i kruka.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 09:51
    #0

    har aldrig hört att murgröna är fridlyst, men det stämmer kanske. får väl kolla upp det lite närmare. jag ska ha det på borden iallafall kruka eller vild vuxet vem bryr sig. bara det blir snyggt på borden.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 10:05
    #0

    ja, visst är det knasigt att murgröna är fridlyst!! Jag hade oxå tänkt ha den som dekoration och eftersom att vi gifter oss på Gotland så tyckte jag i min enfald att det var jättesmart att välja just murgröna som är deras landskapsblomma och allt. Faktum är att hela min M2b:s mormor och morfars stuga på landet är klädd med murgröna(på utsidan...hi hi)men jag kan ju inte gå och norpa där...(har vissa planer på att ta på kamoflage-kläder och ta med en sekatör...en mörk natt*fniss*...näe, men det hade varit väldans skoj)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 10:08
    #0

    överskottsbolaget säljer sånna kläder väldit billit!!! och du! klipp några extra bara för skoj skull... *fniss*

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 10:26
    #0

    ankan: ibland vill inte hjärnan hjälpa till riktigt... klart att man skall köpa hem och testa!

    jessie: vad bra det låter, hoppas att den i kruka är lika "tålig", då är ju mina problem lösta :)

    kram

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 10:28
    #0

    murgröna är jättefint att ha på borden. det håller sig väldigt bra också. ett tips föratt göra det mer festligt är att strö kronblad från rosor över murgrönan, det blir väldigt effektfullt

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 14:13
    #0

    Några frågor bara.
    Jag har också planer på att lägga murgröna på bordet, men har hört att allergiker reagerar ganska starkt på denna växt. Vet ni något om det?
    Om man nu köper murgröna i kruka, hur pass stora rankor gör ni? Längden kan man ju alltid anpassa efter borden men bredden?
    Var hittar man billiga murgrönor i stockholms trakten? (jag har bara sett ganska dyra)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 14:40
    #0

    murgöna har en hållbarhet på en till två veckor enligt växtfrämjandet det står också att den är giftig jag antar att man kan få eksem på huden om växtsaften kommer i kontakt med huden. det stod inte att den var fridlyst så jag antar att den inte är det.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 18:56
    #0

    Det jag har hört om murgröna är att den håller bra men är giftig vilket man bör tänka på om man har barn på festen.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 19:14
    #0

    Ibland säljer IKEA stora plantor med murgröna i krukor, det brukar vara rätt billigt. I vanliga blomsterhandeln är murgröna rätt dyrt.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 21 May 21:46
    #0

    min florist beställer hem rankor av murgröna på ca 2 meter i samband hon beställer blommorna till min bukett.

Svar på tråden murgröna - hur hållbart?