• Fia Lisa

Byta efternamn - ja eller nej?

Min pojkvän och jag kommer att förlova oss i maj och sedan gifta oss någon gång under 2006. Redan nu börjar vi fundera på ämnet efternamn. Av de som gift sig i min släkt de senaste åren har det varit vanligare att tjejen har behållt sitt efternamn och att alla i familjen då inte har samma efternamn.

Själv är jag inte speciellt lockad av att byta efternamn - jag har ingen lust att "gå upp" i min då mans familj och dessutom tycker jag att mitt efternamn är finare än hans.

Vi har pratat lite om att byta efternamn båda två - det är en tanke jag kan förlika mej med, förutsatt att vi hittar ett fint namn, så klart.

Hur har ni gjort - har den ena bytt så att alla heter samma, har båda bytt eller heter ni olika?

Ni som bytte båda två - hur kom ni fram till vilket namn ni skulle anta? Var det ett gammalt släktnamn eller hittade ni på ett eget? Hur?

/Fia-Lisa

• Svar på tråden Byta efternamn - ja eller nej?
  • Floden

Hejsan!
    Vet inte om jag är lite gammalmodig eller ej? Men för mig är det en självklarhet att tjejen byter namn.

• Fia Lisa

Hej Floden,

för mej är det en verkligt personlig sak med efternamnet. Som jag skrev i min fråga hade jag känt det som om jag hade "gått upp" i hans släkt om bara jag hade ändrat namnet, och dessutom ser jag ingen anledning att göra det bara för att det är en tradition.

/Fia-Lisa

• Meddelande borttaget
  • annaglitter

Vi kommer trixa och fixa så vi heter hans som mellannamn och mitt namn som gemensamt efternamn

• Strumpan.

Jag kommer att ha kvar mitt efternamn och min kille kommer byta till mitt efterssom han tycker att mitt är finare. Har haft som dröm sedan jag var liten att aldrig byta efternamn....hihi

• Sparrow

Det är inte bara vår vigsel med tillhårande fest som är lätt icke-traditionell... Min blivande man (om drygt 18 timmar!) har meddelat att han gärna tar mitt efternamn som mellannamn. Eftersom mitt efternamn är ett släktnamn och vi inte är så många som heter så blev jag jätteglad och tycker han gjort sig förtjänt av att heta så han också.

• Ettolrach

Numera är det inte självklart alls att kvinnan tar mannens namn. Sedan 1983 är lagen s a s könsneutral och huvudregeln att var och en behåller sitt. Många brudar tar väl fortfarande makens efternamn men alldeles självklart är det inte längre, på 20 år har den seden börjat ändras.

Vi behöll våra respektive egna. För oss är det inte viktigt att heta samma och efter 41 år med samma efternamn kunde jag bara inte tänka mig att byta ett namn som jag känner mig starkt identifierad med - födsel, uppfostran och ohejdad vana kan man säga...

• Norrbottensbrud

Jag kommer att behålla mitt eget efternamn som mellannamn och ta min M2bs efternamn. Tycker att det känns helt ok.

• Fia Lisa

Jag har hittat lite andra trådar om samma ämne och det verkar vara väldigt blandat vilket/vikla efternamn man tar i slutändan.

Men ni som tog helt nya namn - hur kom ni fram till dem? Jag har kollat i timmar hos prv, men ännu inte hittat ett namn jag faller för. Vi har i släkten inga namn som jag tycker är så fina att jag vill ta det.

Är lite svårt det här.

/Fia-Lisa

• Ettolrach

Kan ni inte ta delar av era efternamn och sätta ihop det till ett nytt?

Svar på tråden Byta efternamn - ja eller nej?