• *tildis*

Magproblem

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig med tips?

Jag har sedan ett bra tag tillbaka haft stora problem med min mage.
    Det kan vara allt från uppblåsthet, kramper, förstoppning, diarre och typ alla andra magåkommer också.

Ibland kan det komma på kvällarna, börjar som lite smygande ont tills jag blir helt uppblåst och fiser oerhört mycket luft.
    Ibland kan det komma efter maten, värsta kramperna och ofta följt av diarre.

Ibland är jag förstoppad en dag.

Magen värker allt som oftast, men problemen varierar från dag till dag.

Jag har varit hos doktorn men fick ingen hjälp där.

Bör tilläggas att mina problem kom när jag började med Atkins. Har nu övergett de två första faserna och äter igen fullkornsprodukter, frukt, mejeriprodukter osv som vilken kost som helst sen länge men mina problem kvarstår.

Snälla finns det någon som kan ge mig råd??
    Någon som haft/har samma problem?

Detta är oerhört jobbigt för mig och det ända jag vill är att få en lugn fin mage igen!

Kramar så länge

• Svar på tråden Magproblem
  • hellokitty

Hej Tildis,

Har du haft problem med mjölkprodukter tidigare? De flesta är ju mer eller mindre laktosintoleranta för det är inte menat att vi ska ha i oss så mycket mjölk när vi är vuxna. Kan även vara gluten... Men när du skriver att du får diarré precis efter maten tänker jag genast på laktos.. Min vän hade samma symptom och till en början kunde läkarna inte hjälpa henne men till sist gick dom med på att göra gastroskopi och även undersökning på andra hållet...

• *tildis*

Hej och tack för ditt svar!

Det är ju såhär att jag inte äter mjöl och dricker inte mjölkprodukter i större utsträckning. På sin höjd en gång i veckan men problemen med magen finns ändå. Dessa kommer alltså inte efter jag ätit eller druckit mjölkprodukter...

Magproblemen kan komma när som helst *suckar*

• liten ior

om du äter mer fibrer nu än tidigare kan det påverka tarmsystemet, liksom ifall du äter mycket fibrer men dricker för lite

av någon anledning så kräver fibrer i maten att man dricker mera, annars sväller fibrerna och orsaker förstoppning

men jag tycker det bästa du kan göra är att ta kontakt med sjukvården eftersom det inte är speciellt trevligt när magen bråkar och det kan ju bero på någon sjukdom

• Rydén

Det kan vara fibrerna som gör det.
    Själv har jag också problem med magen och det mesta som är nyttigt för "vanliga magar" är onyttigt för min.

• gift liten sessa

Har samma problem av stress. Det bästa är lugn, knäckebröd och nyponsoppa för min mage. Absolut inte äta fort. Äta ofta. Kan absolut inte dricka cider med alkohol! Magen blir direkt sur som en citron och gör ONT!

Lever på att äta ofta, ganska nyttigt (förutom allt godis jag vräker i mig)Omeprazol lingrar när det blir för jävligt (funkar bättre än Zantac och Losec för mej). Ska byta karriär så hoppas jag det blir bättre...

• C-lotta

Sluta med atkins och ät som vanligt!

Drick Pro-Viva varje dag (nyponsoppa, blåbärssoppa, små shots etc. som finns i mataffären)
    www.proviva.com/
    Pro Viva är kanon om man har magproblem, det används t.o.m. på sjukhus har jag hört!
    Annars finns det tabletter på hälsokostaffären som heter Probiomax eller Symbioplex (ganska dyra, över 200 kr) och både är jättebra, värt priset! Har alltid med mig såna i väskan och har använt mkt pga. att min mage är lite känslig av sig.

Hoppas detta funkar för dig också!

• SYL

Later som IBS (irritable bowel syndrome). Sok pa natet, finns massa info! Jag har varit hos flera olika lakare och tyvarr maste man sjalv vara valinformerad, sjukdomen upptacks genom uteslutningsmetoden sa man maste testa gluten, laktos samt gora koloskopi och ta blodprover. Las pa om sjukdomen, sedan bokar du tid hos en riktig magdoktor (inte vardcentralen, utan tex gastroavd. pa sjukhus, el mag-tarm heter det pa vissa). Krav att fa gora alla tester. Det finns en medicin som heter Cantil som man far pa recept som hjalper pa manga, den borde du prova. For mig hjalpte den inte, men jag hade inte heller helt lika symptom som du. Lycka till!!

• Lotus

Kanske tål du inte gluten, d.v.s mjöl...? Du kan åxå prova koltabletter som finns på apoteket. Motverkar gaser och diarre´.

• kanada

Ngn som provat Silicol? Finns bla på Apoteket. Jag har oxå sådär orolig mage som ibland tyvärr får styra om jag kan gå ut eller måste vara hemma... För mej blir det bättre av regelbundna måltider, hellre äta lite oftare och inte så mkt än att bara ät ngn gång per dag och då mkt. Sen så är det ju som ni andra påpekar jätte dumt med stress för den lilla magen...

• SYL

man kan ata immodium el dyl med loperamid axa, det ar tabletter mot "turistdiarre", men de funkar ju for alla losa magar. fast de tar inte bort magknip. gar iaf att fa pa recept sa blir det inte sa dyrt.

• gift liten sessa

Håller helt med kanada om att äta lite många gånger - därför är det så farligt att ha godis hemma, man blir ju alltid sugen och det får jag inte ont i magen av. Visst är det konstigt när man får det6 av en massa olika sorters mat...

Svar på tråden Magproblem