• Wardelli

    Vigsel på Rhodos, 2013 - tips??

    Hej! 
    Jag och min M2B planerar ett bröllop med Svenska kyrkan i slutet av augusti på Rhodos i Grekland. Jag ser att fler datum är bokade, så det måste finnas fler folk där ute som har samma tankar och planer som oss. Jag har dock svårt för att planera härifrån! Det var 12 år sedan jag var på Rhodos senast, så jag kommer inte direkt ihåg var det finns resturanger etc. Så om det finns någon med liknande planer, eller någon som bara har tips och tricks om allt möjligt (lokala fotografer, florister etc..), så är ni väldigt välkomna att kommentera här! 

    Vi kommer att vara cirka 15 pers, med våra familjer inräknade, så det krävs inte en jätte stor restaurang. Den får gärna ligga i eller i närheten av gamla staden, då det är i närheten av vigsel platsen :)  

  • Svar på tråden Vigsel på Rhodos, 2013 - tips??
  • Jenny1986
    Ceccan81 skrev 2013-07-02 14:40:59 följande:
     Javisst är det döspännande nu!!! Jag är inte så nervös ännu vilket är väldigt konstigt, jag är nämligen en sån person som lätt stimmar upp mig.En tjej som jobbar för apollo på vårt hotell har hjälpt oss med allt. Hon har kontaktat en florist i afandou där vi ska bo men jag har tyvärr fortfarande inte fått nån prisuppgift på buketterna    Men räknar med ca 1000 kr för allt. Det är lite som att köpa grisen i säcken när man bara mailar varandra...     
    Härligt.. snart är du gift :) Jag har fått tag på en bröllopsplanerare och frågade lite priser, hon sa att bukett skulle man räkna med 500, frisör 1200 och sminkning 1000! tycker de är helt okej priser. Skulle man gjort de i sverige skulle de bli några fler tusingar! Har du allt klart annars? :)
  • Jenny1986
    Wardelli skrev 2013-07-02 06:46:35 följande:
    haha precis, och 4 hästar är la lite att ta i ^^ Men Niko på Ippotikon verkar ju hur bra som helst. Han hjälpte oss väldigt mycket med meny och allt. Så vi har sagt att vi gärna vill sitta på en av deras terasser/balkonger, så man kan se solnedgången och sådant :) 

    Vi bor på det barnförbjudna hotellet ;) Altantica Imperial Resort. Var bor ni? Vi gick in till resebyrån och sa "Vi ska gifta oss i Grekland, här har du vår budget, vad kan du erbjuda oss?" och då tipsade han om det hotellet :) Familjerna får bo på andra hotell ;)  
    2013-08-31 Rhodos, Grekland
    Jo precis..tre hästar kostar 11.000 så de kanske känns som en onödig kostnad!
    Ja han är verkligen trevlig o öppen för förslag :) har du frågat honom om bröllopstårtan?
    Jag har inte fått ngt svar på mitt senaste mail. Men tror vi väljer den restaurangen oavsett vad jag får för svar :P Känns bra när man vet att dom är vana att arangera bröllop..

    Jaha okej mysigt! De skulle jag också valt om jag inte hade några egna barn :P men nu ville vi ha så barnvänligt som möjligt såklart :)  bor på Atlantica Aegean Blue!
    Usch vad jag längtar. Nu börjar de mesta falla på plats också, så de känns grymt bra :) 
  • Jenny1986
    Ceccan81 skrev 2013-07-02 14:40:59 följande:
     Javisst är det döspännande nu!!! Jag är inte så nervös ännu vilket är väldigt konstigt, jag är nämligen en sån person som lätt stimmar upp mig.En tjej som jobbar för apollo på vårt hotell har hjälpt oss med allt. Hon har kontaktat en florist i afandou där vi ska bo men jag har tyvärr fortfarande inte fått nån prisuppgift på buketterna    Men räknar med ca 1000 kr för allt. Det är lite som att köpa grisen i säcken när man bara mailar varandra...     
    Nu är du äntligen gift!! Grattis grattis grattis! Jag vll veta allt och lite till :D Hur gick allt?? så sjukt nyfiken :)
  • Ceccan81

    Hej tjejer!Förlåt att jag inte hört av mig här, men jag har levt i min egen bröllopsbubbla sen vi kom hem från Rhodos. Det är så mycket att smälta, jag är så lycklig!Det finns massor att skriva. Vi är SUPERNÖJDA!!!!! Vi hade absolut inte förväntat oss detta engagemang från hotellets sida, vi är helt stumma än av all den underbara dukning, musik och all mat vi fick. När vi kom ner till hotellet så hade vi ett möte med hotellchefen som redan hade all info han fått från vår reseledare Freja på Apollo. Vi tittade på restaurangen vi skulle ha vår bröllopsmiddag i och den låg nere vid stranden och hade utsikt över havet. Underbart läge! Själva vigselplatsen på Monte smith är väldigt grönskande, enkel och vacker. Det var tur vi kollat på hemsidan ordentligt så vi såg direkt det blåa räcket ner till platsen. Man släpps nämligen av vid en 70-väg mitt i ingenstans kändes det som Vår vigsel var väldigt enkel och inte så religiös och det uppskattade vi. Vi valde två solosånger som prästens fru sjäng. Mitt i akten så flög det ett plan över så Gunnar tog en liten kort paus annars hade ingen hört vad som sades, lite speciellt. Vi kunde börja lite innan kl 16 och vigseln var över på ca 25 min. En magisk känsla!Tillbaka till hotellet och tog bilder nere vid stranden innan själva festen och middagen började. Vi hade valt en utav menyerna som hotellchefen komponerat ihop. Hjälp så mycket mat! Det var 3 förrätter, huvudrätt, efterrätt och sen tårta. Mätta som tusan var vi allihopa! Dukningen var i en klass för sig själv; vita stolsöverdrag och vita dukar! Fantastiskt fint!     Jag och min man är som sagt enormt nöjda med hela bröllopsdagen samt resan i sig. Tar tid att smälta detta! Kolla gärna in denna bloggen där det finns lite bilder på oss:     metrobloggen.se/evam/ Hör av er om det är något särskilt ni undrar över   

  • Jenny1986
    Ceccan81 skrev 2013-07-25 17:13:46 följande:
    Hej tjejer!Förlåt att jag inte hört av mig här, men jag har levt i min egen bröllopsbubbla sen vi kom hem från Rhodos. Det är så mycket att smälta, jag är så lycklig!Det finns massor att skriva. Vi är SUPERNÖJDA!!!!! Vi hade absolut inte förväntat oss detta engagemang från hotellets sida, vi är helt stumma än av all den underbara dukning, musik och all mat vi fick. När vi kom ner till hotellet så hade vi ett möte med hotellchefen som redan hade all info han fått från vår reseledare Freja på Apollo. Vi tittade på restaurangen vi skulle ha vår bröllopsmiddag i och den låg nere vid stranden och hade utsikt över havet. Underbart läge! Själva vigselplatsen på Monte smith är väldigt grönskande, enkel och vacker. Det var tur vi kollat på hemsidan ordentligt så vi såg direkt det blåa räcket ner till platsen. Man släpps nämligen av vid en 70-väg mitt i ingenstans kändes det som Vår vigsel var väldigt enkel och inte så religiös och det uppskattade vi. Vi valde två solosånger som prästens fru sjäng. Mitt i akten så flög det ett plan över så Gunnar tog en liten kort paus annars hade ingen hört vad som sades, lite speciellt. Vi kunde börja lite innan kl 16 och vigseln var över på ca 25 min. En magisk känsla!Tillbaka till hotellet och tog bilder nere vid stranden innan själva festen och middagen började. Vi hade valt en utav menyerna som hotellchefen komponerat ihop. Hjälp så mycket mat! Det var 3 förrätter, huvudrätt, efterrätt och sen tårta. Mätta som tusan var vi allihopa! Dukningen var i en klass för sig själv; vita stolsöverdrag och vita dukar! Fantastiskt fint!     Jag och min man är som sagt enormt nöjda med hela bröllopsdagen samt resan i sig. Tar tid att smälta detta! Kolla gärna in denna bloggen där det finns lite bilder på oss:     metrobloggen.se/evam/ Hör av er om det är något särskilt ni undrar över   
     Åh Grattis igen..det pirrar i hela mig bara av att läsa om din dag :)
    Vad härligt att höra att ni är nöjda, det är ju så sjukt svårt att sitta här i ett annat land och lyckas planera in sin perfekta dag. Känns som att man lägger sitt eget bröllop i någon annans händer när man inte kan ha ngn kontroll :) Va inne o kikade på bloggen, vilka fina bilder. Sjukt snygg klänning! :) 
    Hur gick själva vigseln till? kom ni dit en kvart innan o pratade igenom allt? Sen läste jag om att man skulle ge present, DVD? Ger man de till prästen? 
    Hade ni fotograf under vigseln?
    Sorry för alla frågor :P
  • Ceccan81

    Jenny1986 skrev 2013-07-25 22:57:02 följande: Ceccan81 skrev 2013-07-25 17:13:46 följande: Hej tjejer!Förlåt att jag inte hört av mig här, men jag har levt i min egen bröllopsbubbla sen vi kom hem från Rhodos. Det är så mycket att smälta, jag är så lycklig!Det finns massor att skriva. Vi är SUPERNÖJDA!!!!! Vi hade absolut inte förväntat oss detta engagemang från hotellets sida, vi är helt stumma än av all den underbara dukning, musik och all mat vi fick. När vi kom ner till hotellet så hade vi ett möte med hotellchefen som redan hade all info han fått från vår reseledare Freja på Apollo. Vi tittade på restaurangen vi skulle ha vår bröllopsmiddag i och den låg nere vid stranden och hade utsikt över havet. Underbart läge! Själva vigselplatsen på Monte smith är väldigt grönskande, enkel och vacker. Det var tur vi kollat på hemsidan ordentligt så vi såg direkt det blåa räcket ner till platsen. Man släpps nämligen av vid en 70-väg mitt i ingenstans kändes det som Vår vigsel var väldigt enkel och inte så religiös och det uppskattade vi. Vi valde två solosånger som prästens fru sjäng. Mitt i akten så flög det ett plan över så Gunnar tog en liten kort paus annars hade ingen hört vad som sades, lite speciellt. Vi kunde börja lite innan kl 16 och vigseln var över på ca 25 min. En magisk känsla!Tillbaka till hotellet och tog bilder nere vid stranden innan själva festen och middagen började. Vi hade valt en utav menyerna som hotellchefen komponerat ihop. Hjälp så mycket mat! Det var 3 förrätter, huvudrätt, efterrätt och sen tårta. Mätta som tusan var vi allihopa! Dukningen var i en klass för sig själv; vita stolsöverdrag och vita dukar! Fantastiskt fint!     Jag och min man är som sagt enormt nöjda med hela bröllopsdagen samt resan i sig. Tar tid att smälta detta! Kolla gärna in denna bloggen där det finns lite bilder på oss:     metrobloggen.se/evam/ Hör av er om det är något särskilt ni undrar över     Åh Grattis igen..det pirrar i hela mig bara av att läsa om din dag :)Vad härligt att höra att ni är nöjda, det är ju så sjukt svårt att sitta här i ett annat land och lyckas planera in sin perfekta dag. Känns som att man lägger sitt eget bröllop i någon annans händer när man inte kan ha ngn kontroll :) Va inne o kikade på bloggen, vilka fina bilder. Sjukt snygg klänning! :) Hur gick själva vigseln till? kom ni dit en kvart innan o pratade igenom allt? Sen läste jag om att man skulle ge present, DVD? Ger man de till prästen? Hade ni fotograf under vigseln?Sorry för alla frågor :PTACK!! Javisst är det svårt att sitta här hemma och planera eller som vi, la allting i andras händer. Allt vill man att ska klaffa och bli perfekt. Kul att du gillade min klänning. Var ganska skeptisk när jag fick hem den, tyckte det var för mycket paljetter, men ju fler ggr jag provade den, ju mer gillade jag den!!Vi kom dit 45 min innan vigseln, vi visste inte hur pass punktliga taxichafförerna skulle va, men våra var i tid! Så vi passade på att ta många foton innan själva vigseln. 20 min innan kom alla gästerna, Gunnar o Kicki. Nackdelen är att det finns inget direkt ställe att "gömma" sig på, om man vill att gästerna ska se dig precis då vigseln börjar. (som när brudparet går in i kyrkan) Vi pratade snabbt igenom den korta vigseln och sedan ställde vi upp oss och Gunnar började prata. Kicki sjöng varvat med Gunnars tal, mycket enkel ceremoni.När akten var över så fotograferades vi med alla gäster och oss själva en stund innan det var dags för nästa brudpar. Det blåste fruktansvärt mycket denna dag!Hur ser er meny ut? Vi hade som sagt för mycket mat. Det var 3 förrätter, huvudrätt, efterrätt och tårta.       

  • Ceccan81

    PTACK!!  Javisst är det svårt att sitta här hemma och planera eller som vi, la allting i andras händer. Allt vill man att ska klaffa och bli perfekt. Kul att du gillade min klänning. Var ganska skeptisk när jag fick hem den, tyckte det var för mycket paljetter, men ju fler ggr jag provade den, ju mer gillade jag den!!Vi kom dit 45 min innan vigseln, vi visste inte hur pass punktliga taxichafförerna skulle va, men våra var i tid! Så vi passade på att ta många foton innan själva vigseln. 20 min innan kom alla gästerna, Gunnar o Kicki. Nackdelen är att det finns inget direkt ställe att "gömma" sig på, om man vill att gästerna ska se dig precis då vigseln börjar. (som när brudparet går in i kyrkan) Vi pratade snabbt igenom den korta vigseln och sedan ställde vi upp oss och Gunnar började prata. Kicki sjöng varvat med Gunnars tal, mycket enkel ceremoni.När akten var över så fotograferades vi med alla gäster och oss själva en stund innan det var dags för nästa brudpar. Det blåste fruktansvärt mycket denna dag!Hur ser er meny ut? Vi hade som sagt för mycket mat. Det var 3 förrätter, huvudrätt, efterrätt och tårta.        

  • Jenny1986
    Ceccan81 skrev 2013-07-28 12:42:04 följande:
    PTACK!!  Javisst är det svårt att sitta här hemma och planera eller som vi, la allting i andras händer. Allt vill man att ska klaffa och bli perfekt. Kul att du gillade min klänning. Var ganska skeptisk när jag fick hem den, tyckte det var för mycket paljetter, men ju fler ggr jag provade den, ju mer gillade jag den!!Vi kom dit 45 min innan vigseln, vi visste inte hur pass punktliga taxichafförerna skulle va, men våra var i tid! Så vi passade på att ta många foton innan själva vigseln. 20 min innan kom alla gästerna, Gunnar o Kicki. Nackdelen är att det finns inget direkt ställe att "gömma" sig på, om man vill att gästerna ska se dig precis då vigseln börjar. (som när brudparet går in i kyrkan) Vi pratade snabbt igenom den korta vigseln och sedan ställde vi upp oss och Gunnar började prata. Kicki sjöng varvat med Gunnars tal, mycket enkel ceremoni.När akten var över så fotograferades vi med alla gäster och oss själva en stund innan det var dags för nästa brudpar. Det blåste fruktansvärt mycket denna dag!Hur ser er meny ut? Vi hade som sagt för mycket mat. Det var 3 förrätter, huvudrätt, efterrätt och tårta.        
    JAg kände precis samma sak när jag fick min klänning, men nu trivs jag i den. Beställde den på nätet och på bilden såg den väldigt enkel ut. Men när den kom så visdade det sig att de är som en "vanlig" brudklänning med släp och alldeles för varm för Grekland! Ska till sömmerskan snart o fixa till den lite så blir de nog super.
    Hur va sången..bra röst? spelade hon något eller va de bara sång?
     okej, blev lite stressad när jag pratade med Gunnar och han sa att han skulle åka till Greklans nu men vi ses en kvart före vigseln.. :D men kanske inte finns så mycket att säga då :)

    jo jag såg vad mycket god mat ni hade, va de dom som gjorde den menyn också eller va de ni som valde meny?
    Jag fick också en massa meny förslag på en massa mat, men gjorde en egen meny istället.
    Så vi kommer ett få gratinerad hummer med rostade grönsaker och grekiskt vitlöksbröd som tillbehör till förrätt. Till Varmrätt blir de mixed grill. olika slags kött, potatisgratäng och grekisk sallad.
    Efterrätt blir bröllopstårta i vit choklad 
  • Wardelli

    Stort grattis Ceccan81!! Det låter hur underbart som helst!  

Svar på tråden Vigsel på Rhodos, 2013 - tips??