• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii

    Hade kunnat tänka mig denna  www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=1184746 , fast inte i svart! Och med ett sidenband som håller ihop kortet...
    Men det finns inga andra färger av den... och de kort som påminner om denna (och finns i andra färger) ser tråkiga ut... :-/
    www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=1097547 

    Även denna har jag kollat på tidigare... www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=1236669 

    Ja, nu bombar jag tråden med massa kort... :-/ 

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-05-18 14:43:17 följande:
    Hade kunnat tänka mig denna  www.romance.se/index.aspx t&Lang=sweden&PId=1184746 , fast inte i svart! Och med ett sidenband som håller ihop kortet...
    Men det finns inga andra färger av den... och de kort som påminner om denna (och finns i andra färger) ser tråkiga ut... :-/
    www.romance.se/index.aspx?type=PrintProduct&L... 

    Även denna har jag kollat på tidigare... www.romance.se/index.aspx?type=PrintProduct&L... 

    Ja, nu bombar jag tråden med massa kort... :-/ 
    ja jag förstår din frustration. det är helt galet svårt att välja kort och inga kändes bra. var precis i din situation när jag skulle välja och det går verkligen inte.
    Därför gjorde jag våra själv. det är inget du kan tänka dig att göra då?
  • goli

    Lavelii, vet själv att det är jättesvårt! Men börja med inbjudningskortet och förklara lite vad det är du är ute efter och vad du blir missnöjd med?

    Sen när det gäller hotell så undrar jag samma sak. Vilket område vill ni bo i, nära festlokalen? Hur länge hade ni tänkt stanna? Och vilka egenskaper vill ni att hotellet ska ha?

    Ibland underlättar det bara genom att skriva av sig lite... Skrattande

  • Lavelii

    Tack tjejer! Va söta ni är Pagnie, Jag är dessvärre inte så kreativ...och skulle aldrig hinna göra 150 kort själv i dagsläget. Och att få hjälp från fästmannen? Jo, sätta in korten i kuverten typ... haha... och vänner/släkt hade ju kunnat hjälpa. Har en hel del kreativa människor kring mig men jag bor också väldigt långt från alla nu sen jag flyttat. Vill inte lägga det helt i någon annans händer... (controlfreak!). Egentligen är det inte direkt någon superstress eftersom korten inte ska ut förrän juli... men ändå. Hade varit så skönt att ticka av det på listan. 
    Ska dock ringa Calligraphen på måndag, där finns ett kort, men jag vill kolla om det går att foliera våra initialer på kortets framsida... Alternativet finns inte när man lägger beställningen online. Men de kanske kan ordna det ändå till någon extra summa?! Hoppas det... Goli, vet inte riktigt hur jag ska förklara det. När jag förklarar för släkt och vänner så visar de mig något helt utanför min smak. När jag säger att jag vill ha dem unika och lite exklusiva, så kastar de på mig allt de dyraste de kan hitta (deras definition på exklusiv...) med massa krimskrams detaljer, pärlor, stenar, osmakliga gulddetaljer, något print av ett par osv... (helt klart "unika" MEN inte riktigt det jag menar...).

    Jag vill ha simpla kort, men kvaliteten ska vara "tung" if that makes sense?! Önskar jag var en pappersexpert nu haha så jag kunde på ett "pappersspråk" förklara vad jag menar. Cool Jag beställde prov ex från Exklusivia... fina kort! Men inlagan i de korten vi tyckte om hade likväl kunnat vara kopieringspapper (faktiskt!). Speciellt det kortet jag tyckte om, bilden lurade verkligen mig. Dessutom så kunde man inte få något av de korten med annat sidenband t ex (för att matcha färgtema eller så...). Så det blev tyvärr inte något därifrån. 
    Som jag skrev innan, så tror jag att jag har hittat ett kort nu... ska bara se om de kan ordna det så som jag vill ha det...

    Med boende menade jag lägenhet... vi letar nytt hem! Har varit på några visningar men inget som vi fastnat för. Och den vi väl fastnade för gjorde säljaren en fuling med!! Frustrerande! Dessutom förstår jag inte vad mäklare nuförtiden pysslar med... förr minns jag att de flesta visningar var under helgerna, söndagar främst. Men där vi ska bo, har de visningar ALLA ANDRA dagar i veckan UTOM helger (finns undantag...väldigt få undantag dock!). Deras visningar är förlagda under lunch tid eller typ 17-17.30... Eftersom jag bor 45min därifrån med tåg så blir det svårt att hinna med deras visningar. Har inte direkt 2 timmars lunch haha... Men men, nu har vi bestämt att fästmannen får gå på de öppna visningarna...och är det något intressant då får han boka privat visning! Han tycker dock inte om detta upplägg då han tycker att det är viktigast att jag kan se ett hem i en lägenhet, och han kommer tycka vad som är ett hem så länge vi bor där. Lär väl sluta med att han bokar privat visning på allt haha...

    Nej, nu blev det massa prat här! Men tack tjejer för ert stöd!!!!

    Hur går det för er?

    Förresten Pagnie, hur gjorde du med slöjan till slut?? Lång/kort?? 

  • kitkät

    Lavelii,


    Jag är ganska säker på att du kan få korten som du vill, folierade på framsidan, från Calligraphen om du bara mejlar och lägger en beställning via mejl. Så gjorde vi. Korten som vi beställde finns inte heller att beställa från Calligraphen i sin helhet, men vi mejlade och skrev hur vi hade tänkt, så fick vi dom som vi ville!


    Men, när du lägger en beställning, så var noga med HUR ni vill ha layouten på texten. Skicka gärna via PDF-fil eller Word och skriv texten exakt så som ni vill ha layouten. Och så kan ni beställa korrektur mot en kostnad på 29 kr så skickar dom till er för ett godkännande innan dom trycker korten. 
    När vi beställde våra kort så beställde vi ett korrektur för godkännande men vi var inte så noga först med att visa hur vi ville ha layouten, utan vi skrev bara texten rakt upp och ner på mejlet. Och det blev några vändor fram och tillbaka innan dom förstod hur vi ville ha layouten! Och om du inte godkänner första korrekturen så rättar dom till enligt dina önskemål och det kostar inget extra. MEN om du sen då fortfarande inte är nöjd så kostar det 600 kr/timmen(!). Var även noga med textstorlek etc, så inte texten blir för liten!


     

  • kitkät

    Och föresten, igår så var jag och provade min brudklänning för allra första gången och jag vart SÅ positivt överraskad när jag såg den. Den var finare än jag nånsin hade föreställt mig, tusen gånger finare i verkligheten än på bild! Jag blev ju förälskad i den på bild, men jävlar vad fin den är i verkligheten! Det kändes som att jag svävade på moln när jag satte på mig den! Den satt perfekt och längden är också perfekt, den behöver bara sys in vid midjan/höfterna. 
    Det som inte syns på bilderna är att det är små, små glittrande "kristaller", som är genomskinliga typ och inte syns med blotta ögat, men det glittrar så fint! Diskret men ändå så vackert! Och släpet är större än vad som syns på bilderna. Ah, jag skulle kunna skriva ett helt långt inlägg om hur nöjd jag är med min drömklänning men jag får avsluta nu.... :)


    Jag är så lycklig och längtar tills jag får bära den! Det är den finaste klänningen i hela världen, i mina ögon dårå!


    Och det var så kul för när jag provade den och stod framför spegeln så kom en blivande brud in i butiken precis då och hon stod med hakan i golvet och tittade på mig och lovprisade klänningen. Hon blev också kär i den, men hon skulle inte hinna få hem den i tid eftersom hon ska gifta sig i sommar.


    Jag kanske kan visa er bild på klänningen när jag har på mig den! Vi tog lite bilder igår. Men jag är orolig att någon känner igen mig på bilderna och jag vill inte att någon ska känna igen mig eftersom jag vill hålla klänningen hemlig. Endast min mamma och brudtärnor har fått se den!

  • Lavelii

    Så himla roligt att höra Kitkät!!!!! SkrattandeSkrattande Låter fantastiskt fint med de kristallerna som skimrar!! Det finns ju i min klänning också (ovandel) men väldigt lite... funderar på att be dem sy dit lite fler!
    Provade du med underkjol och så eller??
    Man verkligen kände din lycka genom meddelandet!! Så bra att du lyssnade på din magkänsla och beställde den  
    Vet vad du menar, läääängtar så mkt till att få bära min med!! Tiden går så sakta i det avseendet. Men snaaaart

    Och TACK så himla mycket för tipsen ang. inbjudningskorten!! Tack tack tack!!
    Tror du att de kan skicka hem ett kort färdigtryckt innan de skickar alla? Så man kan se kortet i sin helhet med tryck och allt? Självklart så får jag ju betala för det, men visst borde det gå att fixa?

    Ska beställa servetter också från dem. Till dessert. Till maten har de ju linnedukar. Vet inte varför jag väntar med att beställa dem men det känns lite tidigt... över 4 månader kvar. Inte direkt så att det tar flera månader att få hem dem. Så jag avvaktar nog med dem lite till, och gästboken likaså.
    Vad tror ni förresten om att laminera en banderoll/skylt med våra namn/datum som man kan ha vid bordet för gästboken? Calligraphen (igen!) har ju såna... Egentligen är det en riktigt onödig detalj kan jag tycka, men samtidigt kan det fånga upp folks ögon lite så man inte missar gästboken. Bordet kommer ju dekoreras med blommor och så, men tänker att med den banderoll/skylten så kanske det blir tydligare att där ligger en bok och så dras folk dit av nyfikenhet? Eller?

    Tänkte även beställa champagneglas med våra namn och datum... har ju sett några på Calligraphen, men har ni tjejer andra förslag kanske?

     

  • kitkät

    Lavelii,
    Det är inget att tacka för, vi är här för att hjälpa och vägleda varann!
    Och för att besvara din fråga, ja ni kan självklart be om att få hem ett exemplar av det kort ni är sugna på att beställa. Det är kostnadsfritt. Vi bad också om att få hem ett exemplar av exakt det kort vi ville beställa!

    Vi ska också beställa servetter med tryck till våra cupcakes/dessert! Men vi väntar också med att beställa dom tills vi vet mer exakt hur många gäster som kommer delta på bröllopet. Det känns inte så bråttom med just det. 
    Och även jag funderar på om vi ska beställa banderoll/skylt för att uppmärksamma gästerna om gästboken! Men vilken gästbok det blir har vi inte bestämt ännu. Ett tips: www.kortdesign.se! Dom har massa olika gästböcker, med olika tryck på samt massa annat som hör till bröllop och fest! Och vill man t ex knuta ett band på framsidan av gästboken så kan man ju enkelt göra det själv. 

    Vi ska också beställa champagneglas med tryck. Jag kan ge dig tips om några som har bröllopsgrejs. 
    - www.bubblesluxury.se 
    - www.getpersonal.se
    - www.rofa.se
    - www.kortdesign.se

    Och så hittade jag en annan sida som säljer inbjudningskort, men dom är rätt så dyra. Men kanske kan vara något ändå? www.scarlettweddings.se

    Och angående min brudklänning. Nu när det är gjort så känns det som att jag kan börja handla skor, paraply, underkläder (behöver ej ha bh under, finns inbyggt stöd) etc. Nu känns det kul med bröllopsplanering igen! Dock så glömde jag prova slöjor när jag var där, men hon var lite stressad eftersom jag gick dit på en lördag och det kom in kunder hela tiden. Så jag tar det nästa gång jag åker dit, när klänningen är färdigsydd! 
    Pagnie, kan inte du snälla lägga upp bilden på dig i din slöja bakifrån som du la upp här förut? Är din slöja avkapad rakt längst ner eller är den "rundad"? Om du förstår vad jag menar! Jag vet inte vad som är snyggast, så skulle vilja se din slöja igen, eftersom jag är ute efter en lika lång. 

     

  • Pagnie

    kitkät - Min är rundad längst ned. har inte bilden på datorn nu. Men som sagt 3 meter och rundad. Men jag har nu bestämt mig för att min slöja kommer få vara oanvänd för jag kommer känna mig myket vackrare utan den så det blir ingen slöja för min del.

  • goli

    Lavelii, tråkigt att höra att de korten inte var vad du förväntade dig! Och när det gäller lägenheten så förstår jag verkligen din frustration och jag hoppas innerligt att det löser sig för er del med allt! När du säger tung, så förstår jag oxå vad du menar eftersom vi har ett likadant uttryck i persiskan; något som är elegant och inte pråligt eller glammigt eller "billigt", helt enkelt!

    Kitkät, åh vad roligt med din klänning! Vad skönt att det fixade sig och att du har hittat din drömklänning! Förstår att du inte vill lägga upp din bild här, men hoppas på att få se den på dig ändå... kanske efter bröllopet? Men är verkligen jätteglad att du har din drömklänning nu!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop