• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Kitkät, 

    Jag har också funderat på det med gästbok, och kommer nog köra på det.
    Sa det till Afram också och han sa att de dekorerar ett mindre bord och placerar gästboken fint osv...
    Jag tror att det blir ett kärt minne sen att gå tillbaka till och läsa... Ungefär som när man kollar i sin studentmössa och ser vad alla skrivit där på ens studentdag typ haha

    Har däremot inte hittat någon som jag fastnat för. Finns en på Calligraphen...väldigt simpel, med ens namn och bröllopsdatum. Men vet inte om den känns för liten?!

    Denna... fast annan färg på bandet.

    www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=1077094&tagval=keepsakes_memories_books&menuIdx=5 
  • kitkät

    Pagnie,
    Vilka ska vara ert värdpar?
    Hm, ska klura ut hur vi ska göra med såpbubblorna. Jag tänker att vissa gäster kommer kanske tidigare än andra och då blir det krångligt om den som delar ut såpbubblorna ska gå runt och dela till dom som redan hunnit komma in och sätta sig.
    Eller så kanske man kan ställa två korgar på något bord precis vid utgången, så kan gästerna ta såpbubblor själva innan dom går ut? Men tänk om ingen vågar ta, eller om dom missar korgarna? Haha. Vilka dilemman jag har, visst? :)

    Nu gick en sån där känslan genom min kropp igen... VI SKA GIFTA OSS SNART! 

    Har ni fått tillbaka hindersprövningen? Om några dagar så kan vi också skicka in den! Då kommer det verkligen kännas verkligt att vi ska gifta oss. Vi satt och pratade om det nyss, att när hindersprövningen ska skickas in, då är det på riktigt!

    Föresten Pagnie, har du beställt den där paraplyn som du pratade om från ebay? Jag funderar på att beställa en också. Jag såg en jättefin spetsparaply på ebay igår! Mycket billigare än att köpa från Sverige. Den kostar typ 120 kr + frakt 30 kr.

    Har du köpt underkläder ännu?  

  • kitkät

    Lavelii,
    Snacka om att vi har samma smak och tittar på samma saker! Haha. Igår så satt jag och funderade på just den gästboken som du visade nu! Men jag vet inte.. I så fall vill jag ha bandet i brunt, eftersom dom inte har i aprikos. Och bröllopstemat är just vitt, aprikost och brunt! 

    Annars finns jättefina gästböcker på etsy.com, men jag hittade ingen som passar vårt färgtema. Men titta där om du vill! Ska ni ha något speciellt färgtema? 
     

  • Viola

    Heeej tjejer!

    Sorry att jag inte varit så aktiv, jag har haft fullt upp med lägenhetsvisningar, banksamtal och budgivningar senaste dagarna. De här mäklarna tar kål på mig. Vi har hittat en lägenhet som vi är helt kära i, i ett specifikt område som vi letat i, dock ca 30% dyrare än vad vi hade planerat (såklart). jag pratade med mäklaren och frågade om det finns ett pris säljaren är villig att släppa det för innan visning, han återkom med ett pris och vi fick lite betänketid och valde till slut att acceptera säljarens pris med villkoret att inflytt blir i oktober. Vi trodde att det var det, men nu känns det som att säljaren/mäklaren börjar bli lite giriga och vill vänta till visning trots allt. Så idag sitter jag med världens spänningshuvudvärk, jag känner mig helt tom i bollen. Jag är så innerligt trött på att leta efter boende. Det är liksom ABSOLUT viktigast inför bröllopet och det finns så himla få lägenheter där vi tittar och sommaren börjar närma sig, vilket innebär färre försäljningar, så min oro börjar krypa fram nu. Okej, nu när jag skrivit av mig helt osammanhängande ska jag läsa era inlägg...=)

     

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-15 22:15:51 följande:
    Pagnie,
    Vilka ska vara ert värdpar?
    Hm, ska klura ut hur vi ska göra med såpbubblorna. Jag tänker att vissa gäster kommer kanske tidigare än andra och då blir det krångligt om den som delar ut såpbubblorna ska gå runt och dela till dom som redan hunnit komma in och sätta sig.
    Eller så kanske man kan ställa två korgar på något bord precis vid utgången, så kan gästerna ta såpbubblor själva innan dom går ut? Men tänk om ingen vågar ta, eller om dom missar korgarna? Haha. Vilka dilemman jag har, visst? :)

    Nu gick en sån där känslan genom min kropp igen... VI SKA GIFTA OSS SNART! 

    Har ni fått tillbaka hindersprövningen? Om några dagar så kan vi också skicka in den! Då kommer det verkligen kännas verkligt att vi ska gifta oss. Vi satt och pratade om det nyss, att när hindersprövningen ska skickas in, då är det på riktigt!

    Föresten Pagnie, har du beställt den där paraplyn som du pratade om från ebay? Jag funderar på att beställa en också. Jag såg en jättefin spetsparaply på ebay igår! Mycket billigare än att köpa från Sverige. Den kostar typ 120 kr + frakt 30 kr.

    Har du köpt underkläder ännu?  
    svärföräldrarna är värdpar. dom kommer vara i kyrkan lång innan alla andra så det är nog inget problem.

    Ja hindersprövningen skickade vi in i slutet av mars/början av april där tror jag. tog några dagar och sen var den tillbaka så den ligger här i tryggt förvar. kommer bli jättebra.

    nope har inte gjort det. alla jag har hittat har varit så små. vill ha något som är ca 85 cm men hittar inget sånt. vill ju att det täcka lite så att säga. det ska ju ha en funktion och inte bara vara snyggt. så än så länge har jag inte gjort det.

    underkläder har jag inte köpt. bara bh att ha under klänningen men inte så mycket mer. måste hitta något sexigt. Men R säger ju fortfarande att det inte spelar någon roll för dom ska ju av ändå. haha
  • Viola
    Pagnie skrev 2013-05-15 22:02:06 följande:
    ja det är jättenära nu känner jag. helt galet. usch vad nervös man börjar bli. trodde verkligen inte att jag skulle bli så nervös men nu sitter man här ändå.
    ja visst känns det som igår men vi har stått ut med varandra i snart ett år. haha. och tråden är fortfarande aktiv. bra jobbat känner jag.

    Ja killar fattar faktiskt inte det där. men jag är på mig och piskar igång honom, måste nu beställa allt det sista från ebay känner jag för det tar ju lite tid att få saker och ting levererat.

    nej vi ska ha folk som delar ut dom när gästerna kommer in tror jag. får bli vårt värdpar tänkte jag.

    nej men det känns så krångligt med solist bara. måste försöka medla med att hitta någon som kompar och att dom då ska träffas och träna osv osv. känns bara jättejobbigt. så nu blir det nog ingen solist alls tror jag. känns nästan bättre så.

    nej men verkligen inte. känner bara att är det ett barn där så tas allt fokus från det de faktiskt ska handla om.....MIG. visst jag är ego men detta är mitt bröllop med allt som hör till.
    Jag håller med Lavelli, det är inte alls elakt av dig att inte vilja ha ett spädbarn på din möhippa.

    Min bästa vän var på en möhippa när hennes son var 3 månader gammal, hon pumpade bröstmjölk och gav barnet till sin mamma som fick sitta barnvakt hela dagen. Dock ingick det att de även skulle övernatta på en herrgård, hon avvek innan de checkade in på herrgården och åkte hem till sin son och sov hemma. Jag tror starkt på att allt går om man vill...=)
  • kitkät

    Pagnie,
    Våra män verkar likasinnade Flört 
    Jag har inte köpt några underkläder alls. På bröllopsdagen så tänker jag funktion och bekvämlighet framför snyggt. Men dagen efter, då vi ska spendera ännu en natt på hotellet så tänker jag att jag vill ha något snyggt och ögonfallande! 

    Jag vill inte ha så stor paraply, jag vill ha en liten och smidig som kan skydda mig ifall det skulle regna. Brudgummen och brudföljet får klara sig själva. Det viktigaste är att bruden klarar sig undan regn. Haha! 

     

  • Viola
    kitkät skrev 2013-05-15 22:00:24 följande:
    Ska någon av er ha gästbok på bröllopet? 

    Vi funderar på att ställa en gästbok på ett eget bord med en skylt/banderoll, typ "Skriv i vår gästbok". Eller känns det onödigt med gästbok? 
    Jag tycker att gästbok är en jättefin idé, jag har funderat på det, men jag tror däremot inte att jag kommer ha det, eller jag vet inte. Jag är rädd för att det ska vara "främmande" för gästerna och att det slutar med att folk inte skriver i den. Haha. jag oroar mig alltid för allt.

    Jag gillade iaf gästboken på romance.se, superfin och elegant. =) 
  • Lavelii
    Kitkät

    hahaha!! Ja, det har hänt nu ett par gånger!! Solig 
    Sitter och kollar runt på etsy nu... så mkt fint!!

    Jag tänker vitt/champagne färgtema med eventuellt detaljer i guld... (känns som det är ganska så standard, förutom rött/vitt!). Är lite osäker på guld dock just nu och lär väl bestämma mig först när jag kommer till dekoratören...
    Dels är jag osäker för att jag inte är en "guld" person (använder EXTREMT sällan gult guld t ex). Tycker att det kan se "trashigt" ut om det inte görs med fingertopskänsla. Måste se smakfullt och elegant ut. Är också rädd för att det på bilder sen kommer se mer gult ut (t ex rosetten runt stolarna, vitt överdrag och guldigt band). Däremot så ska t ex text och så på inbjudningskort, placeringskort osv vara guld folierade. Inbjudningskorten vi fastnat för nu är champagnefärgade med guldigt sidenband. 

    Men är det bara jag som tycker att guld ibland kan se för gult ut? Vill ju ha en varmare ton av guld... Äsch vet inte hur jag ska förklara... men vill inte att det ska se ut som att man kommer in i något osmakligt kungligt slott som har massa guld krimskrams och detaljer bara för att guld associerats med rikedom hahaha... Förstår ni hur jag menar eller är jag ute och cyklar?! haha...

    Vill ju träffa dekoratören NU, så att jag kan få ordning på mina idéer, tankar, funderingar och sen höra vad han tycker/tänker/anser...

    Antar att ni alla redan träffat era dekoratörer?
  • Viola
    Lavelii skrev 2013-05-15 22:48:46 följande:
    Kitkät

    hahaha!! Ja, det har hänt nu ett par gånger!! Solig 
    Sitter och kollar runt på etsy nu... så mkt fint!!

    Jag tänker vitt/champagne färgtema med eventuellt detaljer i guld... (känns som det är ganska så standard, förutom rött/vitt!). Är lite osäker på guld dock just nu och lär väl bestämma mig först när jag kommer till dekoratören...
    Dels är jag osäker för att jag inte är en "guld" person (använder EXTREMT sällan gult guld t ex). Tycker att det kan se "trashigt" ut om det inte görs med fingertopskänsla. Måste se smakfullt och elegant ut. Är också rädd för att det på bilder sen kommer se mer gult ut (t ex rosetten runt stolarna, vitt överdrag och guldigt band). Däremot så ska t ex text och så på inbjudningskort, placeringskort osv vara guld folierade. Inbjudningskorten vi fastnat för nu är champagnefärgade med guldigt sidenband. 

    Men är det bara jag som tycker att guld ibland kan se för gult ut? Vill ju ha en varmare ton av guld... Äsch vet inte hur jag ska förklara... men vill inte att det ska se ut som att man kommer in i något osmakligt kungligt slott som har massa guld krimskrams och detaljer bara för att guld associerats med rikedom hahaha... Förstår ni hur jag menar eller är jag ute och cyklar?! haha...

    Vill ju träffa dekoratören NU, så att jag kan få ordning på mina idéer, tankar, funderingar och sen höra vad han tycker/tänker/anser...

    Antar att ni alla redan träffat era dekoratörer?
    Jag har tänkt mig vitt/guld/aprikos! Hehe.

    Jag vet vad du menar angående att guld kan lätt se fel ut.

    En snabb fråga, har du hittat något med folierat guld? Jag tycker allt som är folierat är så himla dyrt!!  
Svar på tråden Orientaliskt bröllop