• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    goli skrev 2013-05-14 23:00:06 följande:
    Lavelii, skönt att du har förtroende för Afram och att det känns bra! En fråga, är det samma Afram som var med i mitt stora syrianska bröllop? Han som är fest- och bröllopsfixare men själv gifte sig i programmet? För den killens fru, tror hon heter Valentina, blev sminkad av chefen eller vem han är, Olle Johanssen, för MUS och hon blev så grymt vacker! Vilken lyx att bli sminkad av honom för han är så otroligt duktig! Honom hade jag gärna haft som MUA eller iaf den sminkningen hon fick.
    Verkligen lyx att få bli sminkad av honom!!! Och ja, hon blev väldigt vacker!!

    Jag har som sagt en relativt god idé om hur jag vill ha mitt smink. Jag är bara rädd att min MUA kanske inte gör den lika bra som min kusin. Kommer bli förkrossad om jag inte får samma känsla som när hon sminkar mig!!! Känner mig verkligen som världens vackraste när hon sätter sitt smink och vet exakt vad hon ska framhäva/dölja. Vilka färger som passar mig och framförallt så känner hon ju mig och känner min personlighet och hon tar fram det i sminkningen också!
    Hon har erbjudit sig att sminka mig men jag känner ju henne. Hon gör ALLT för alla. Och till slut kommer hon stå där med mig, med sin mamma, med sin syster med min mamma osv och sen STRESS sminka sig själv halvtimmen innan kyrkan. Hennes hem är dessutom det hemmet som jag kommer gå ut ifrån som brud (när min fästmans familj hämtar mig så att säga), så dem kommer ha fullt upp som det är. Vill att hon ska kunna bli ompysslad med mig ist!
    Jaja, det här var dagens random snack haha... Det kommer bli bra ändå. I värsta fall får hon bättra på sminket
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-05-15 10:05:00 följande:
    Syrran är lite jobbig också och har nu frågat om hon får ha med sin dotter på 7 månader på möhippan. Jag har sagt att jag inte tycket att en bebis passar på en möhippa och jag vill inte att fokus ska lägga på henne för så kommer det ju bli hur man än vänder och vrider på det.
    vad tycker ni? är jag elak?
    Åh, förstår att du börjar känna på nerver!! Vill också komma till det stadiet!! Känns som en hel evighet till oktober!

    Men iaf... Nja, nej jag tycker inte du är elak på något viss. En möhippa och 7 månaders bebis går inte direkt ihop. Jag hade inte velat ha med min (eller någon annans) 7 månaders bebis (eller något barn oavsett ålder) på en möhippa. Samtidigt förstår jag om hon tycker att det är svårt att vara borta en hel dag från ett så litet barn. Det hade nog jag också gjort. Men då kanske man får tänka om...
    Vet inte alls hur din möhippa kommer vara, men tänker att hon kanske får avvika tidigare, alternativt komma lite senare, eller om möhippan blir i samma stad som hon bor så kanske hon får lämna möhippan under en stund för att se till sitt barn. Finns ju alternativ...
    Hur resonerar hon när hon funderar över att ta med sig barnet? Är det kanske för att ingen kan se till barnet? Folk kanske jobbar? Eller måste hon resa en bit för att komma till möhippan och så kanske de blir mer än en dag som hon i så fall är ifrån sitt barn?
    Hursomhelst, så tycker jag inte du är elak.
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-05-15 11:12:52 följande:
    Åh, förstår att du börjar känna på nerver!! Vill också komma till det stadiet!! Känns som en hel evighet till oktober!

    Men iaf... Nja, nej jag tycker inte du är elak på något viss. En möhippa och 7 månaders bebis går inte direkt ihop. Jag hade inte velat ha med min (eller någon annans) 7 månaders bebis (eller något barn oavsett ålder) på en möhippa. Samtidigt förstår jag om hon tycker att det är svårt att vara borta en hel dag från ett så litet barn. Det hade nog jag också gjort. Men då kanske man får tänka om...
    Vet inte alls hur din möhippa kommer vara, men tänker att hon kanske får avvika tidigare, alternativt komma lite senare, eller om möhippan blir i samma stad som hon bor så kanske hon får lämna möhippan under en stund för att se till sitt barn. Finns ju alternativ...
    Hur resonerar hon när hon funderar över att ta med sig barnet? Är det kanske för att ingen kan se till barnet? Folk kanske jobbar? Eller måste hon resa en bit för att komma till möhippan och så kanske de blir mer än en dag som hon i så fall är ifrån sitt barn?
    Hursomhelst, så tycker jag inte du är elak.
    hennes man kan ju ta hand om barnet. men hon anser att hon blir inte mätt på ersättning och hon kan inte pumpa ut så mycket. jag tyckte att hon kan ju börja pumpa redan nu liksom så fryser hon in. hennes problem då var att hon inte visste vad hon skulle frysa in det i. :S
  • kitkät
    Lavelii,
    Jag tror att en sådan klassisk och elegant håruppsättning blir jättefin till din brudklänning, just för att din brudklänning är så elegant och ser så "royal" ut! Känner likadant för min brudklänning och då förstärks känslan med en frisyr á la 50-tal! :) 
    Kör på det tycker jag! 

     Angående hotell... Vill ni bo på samma hotell som era gäster? Det är ju en bra idé om man vill avsluta festligheterna dagen efter bröllopet med en frukost/brunch ihop! Vi ska bo på samma hotell som våra gäster just för att kunna äta frukost tillsammans på hotellet dagen efter bröllopet. Det ska bli så himla mysigt! 

    Pagnie,
    Ert bröllop är ju jättenära, snart har ni nått mållinjen med allt detta planerande! Tänk vad tiden går fort! Det känns som det var igår då vi lärde känna varandra här på BT och det var ju typ i augusti eller september.  
    Jag känner likadant, trots att vi har över 4 månader kvar, att tiden går väldigt fort och vi har massor med (små)saker att ordna. Men det förstår inte min fästman "Vadå, vi har ju fixat allt nu". Haha. Typiskt killar! 

    Angående såpbubblor, hur tänker ni göra med dom? Det har jag funderat mycket på. Ska ni låta någon dela ut såpbubblorna när gästerna kommer in/går ut ur kyrkan eller ska ni låta korgarna stå någonstans och så får gästerna ta såpbubblor själva innan dom går ut? Tänk om dom missar korgen, tänker jag? Eller inte förstår vad det är? Speciellt för dom syrianska gästerna är det ju främmande med såpbubblor på bröllop!

    Vad är det du är kluven om angående solist? Det hade väl ordnat sig med det, vad jag minns? 

    Och jag tycker inte du är elak som inte vill ha en sjumånaders bebis på din möhippa! Det hade jag inte heller velat ha faktiskt. 

     
  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-05-15 14:06:36 följande:
    Lavelii,
    Jag tror att en sådan klassisk och elegant håruppsättning blir jättefin till din brudklänning, just för att din brudklänning är så elegant och ser så "royal" ut! Känner likadant för min brudklänning och då förstärks känslan med en frisyr á la 50-tal! :) 
    Kör på det tycker jag! 

     Angående hotell... Vill ni bo på samma hotell som era gäster? Det är ju en bra idé om man vill avsluta festligheterna dagen efter bröllopet med en frukost/brunch ihop! Vi ska bo på samma hotell som våra gäster just för att kunna äta frukost tillsammans på hotellet dagen efter bröllopet. Det ska bli så himla mysigt! 
    Jag har funderat på det... och det underlättar mycket, men vill nog inte vara på samma hotell som NÅGON haha... 
    Eftersom vi inte kommer åka på smekmånad direkt så känns de som att den kvällen vill vi ha utan föräldrar eller släkt/vänner under samma byggnad haha... Jag har inte möjlighet att ta mer än 2 veckors semester i samband med bröllopet (en vecka innan och en vecka efter, ska vara glad att jag lyckades få två veckor då!!)... Det ger inte mkt utrymme för smekmånad, så vi får vänta med den till januari/februari

    Möjligtvis kommer jag vara på samma hotell som våra vänner kvällen innan bröllopet, alltså samma hotell som MUA kommer fixa mig på osv... Funderar på om det är en god idé dock eller ej... 
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-05-15 11:47:53 följande:
    hennes man kan ju ta hand om barnet. men hon anser att hon blir inte mätt på ersättning och hon kan inte pumpa ut så mycket. jag tyckte att hon kan ju börja pumpa redan nu liksom så fryser hon in. hennes problem då var att hon inte visste vad hon skulle frysa in det i. :S
    Ja, alltså man är ju ingen modersmjölksexpert haha... Men det borde väl inte vara något problem att frysa ner det i små låder (typ mini lunchlådor) eller fryspåsar??? Obestämd  Vätska i fryspåsar funkar ju utmärkt om man försluter påsen väl och placerar de rätt i frysen...
    Men känns som hon gärna vill ta med lilla bebisen... Baby
  • kitkät

    Ska någon av er ha gästbok på bröllopet? 

    Vi funderar på att ställa en gästbok på ett eget bord med en skylt/banderoll, typ "Skriv i vår gästbok". Eller känns det onödigt med gästbok? 

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-15 14:06:36 följande:
    Pagnie,
    Ert bröllop är ju jättenära, snart har ni nått mållinjen med allt detta planerande! Tänk vad tiden går fort! Det känns som det var igår då vi lärde känna varandra här på BT och det var ju typ i augusti eller september.  
    Jag känner likadant, trots att vi har över 4 månader kvar, att tiden går väldigt fort och vi har massor med (små)saker att ordna. Men det förstår inte min fästman "Vadå, vi har ju fixat allt nu". Haha. Typiskt killar! 

    Angående såpbubblor, hur tänker ni göra med dom? Det har jag funderat mycket på. Ska ni låta någon dela ut såpbubblorna när gästerna kommer in/går ut ur kyrkan eller ska ni låta korgarna stå någonstans och så får gästerna ta såpbubblor själva innan dom går ut? Tänk om dom missar korgen, tänker jag? Eller inte förstår vad det är? Speciellt för dom syrianska gästerna är det ju främmande med såpbubblor på bröllop!

    Vad är det du är kluven om angående solist? Det hade väl ordnat sig med det, vad jag minns? 

    Och jag tycker inte du är elak som inte vill ha en sjumånaders bebis på din möhippa! Det hade jag inte heller velat ha faktiskt. 

     
    ja det är jättenära nu känner jag. helt galet. usch vad nervös man börjar bli. trodde verkligen inte att jag skulle bli så nervös men nu sitter man här ändå.
    ja visst känns det som igår men vi har stått ut med varandra i snart ett år. haha. och tråden är fortfarande aktiv. bra jobbat känner jag.

    Ja killar fattar faktiskt inte det där. men jag är på mig och piskar igång honom, måste nu beställa allt det sista från ebay känner jag för det tar ju lite tid att få saker och ting levererat.

    nej vi ska ha folk som delar ut dom när gästerna kommer in tror jag. får bli vårt värdpar tänkte jag.

    nej men det känns så krångligt med solist bara. måste försöka medla med att hitta någon som kompar och att dom då ska träffas och träna osv osv. känns bara jättejobbigt. så nu blir det nog ingen solist alls tror jag. känns nästan bättre så.

    nej men verkligen inte. känner bara att är det ett barn där så tas allt fokus från det de faktiskt ska handla om.....MIG. visst jag är ego men detta är mitt bröllop med allt som hör till.
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-05-15 21:43:54 följande:
    Ja, alltså man är ju ingen modersmjölksexpert haha... Men det borde väl inte vara något problem att frysa ner det i små låder (typ mini lunchlådor) eller fryspåsar??? Obestämd  Vätska i fryspåsar funkar ju utmärkt om man försluter påsen väl och placerar de rätt i frysen...
    Men känns som hon gärna vill ta med lilla bebisen... Baby
    ja hon säger att då kanske inte hon kan komma. men om hon inte tänker anstränga sig utan ta den lata vägen som det verkar enligt mig så tycker jag att då behöver hon inte komma. jag tycker inte att möhippan ska bli förstörd bara för den sakens skull och det känns det som den blir om en 7 månaders bebis ska vara med. där gick min gräns.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-05-15 22:00:24 följande:
    Ska någon av er ha gästbok på bröllopet? 

    Vi funderar på att ställa en gästbok på ett eget bord med en skylt/banderoll, typ "Skriv i vår gästbok". Eller känns det onödigt med gästbok? 
    vi kommer ha det. beställde hård pärm idag så jag ska göra vår gästbok själv faktiskt. har en sån binder som man gör album med så vi kommer ha vita pärmar med dekorationer som jag gör där jag skriver vårt namn och datum osv på framsidan och sen är det svarta papper inuti så dom kan skriva med silverpenna.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop