• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2013-05-04 18:00:13 följande:
    Förstår att det har blivit en jobbig situation och jag hade reagerat likadant. Faktum är att jag känner oxå så, att jag har svårt att släppa taget om saker o ting när någon beter sig som en idiot. Men eftersom jag är objektiv nu så kan jag försöka ge dig lite tips, Pagnie. Saken är den att killar och ultimatum... nah, funkar inte!!! Lovar dig det! Kan lova dig en annan sak också och detta säger jag av erfarenhet. Det bästa du kan göra i den här situationen är att vara lugn och sansad och bara låta saker o ting vara... vet att det är lättare sagt än gjort. Men du har mer att förlora på detta än vad Rs kompis har. I slutändan kommer det tillbaka till dig och det kommer att leda till bråk mellan dig och fästmannen om det inte redan har gjort det. Och av vad jag har hört om bestmannen så är han definitivt inte värt det! Om jag vore du skulle jag inte lägga upp såna ultimatum. Låt det vara och låt R smälta detta som har hänt. Låt allt sjunka in för honom först. Vet att du inte är så sugen på att ha bestmannen vid er sida i kyrkan när det är så här men ge det lite tid. Det kommer att lösa sig! Det viktigaste är att du och fästmannen håller sams och får en bra start på resten av era liv tillsammans.

    Kitkät, vad kul! Du måste skriva och berätta mer sen! Vilken florist bestämde ni er för till sist? Vi ska ha Sakos blommor, de håller till i Södertälje. Ska bli spännande att åka dit!

    Så flickor, nu har jag o min fästman bokat tid hos floristen som vi ska till den 23e juni, konditorn den 22a juni samt DJn som vi ska träffa antingen 27e eller 28e juni. Kocken har vi pratat med och tittat på menyn, bara lite smådetaljer kvar. Provuppsättningen tänkte jag boka tid för också i juni men provsminkningen tänkte jag ta bara några dagar innan bröllopet. Vet ju inte hur sommaren kommer att bli, man kanske får lite färg och då blir det annorlunda sminkning med tanke på hur blek jag är just nu. Eller så hinner man få lite färg i början av sommaren ocj så försvinner det lagom till bröllopet. Plus att sminkningen på bröllopsdagen kanske blir mer likprovsminkningen eftersom make-up artisten har det mer färskt i minnet.

    Hur går det för er? Hur mycket har ni hunnit fixa inför bröllopet?
    nejdå bråkar gör vi sällan. blir bara lite irriterad 15 minuter eller så på honom. Men det är ju bara att gilla. svensexan ska få vara först och sen ska vi se vad vi kan göra åt den här situationen.
  • goli

    Viola, hahaha! För mig låter det som att ni planerat en jäkla massa ändå! Ni har ju hunnit med hur mycket som helst! Skrattande Skönt att ha det fixat iaf, så nu är det brudklänningen som gäller. Hoppas du hittar din drömklänning!

    Pagnie, skönt att det är bra mellan er. Hoppas att allt detta ska vara glömt när dagen väl kommer!

  • Lavelii

    Hej tjejer!! Glad påsk på er som firar/firat denna helg.

    Haft en hektisk helg. Känns som jag åkt genom halva Sverige bara under helgen. Släkten i Skåne lördags/halva söndag sen fästmannens familj resterande söndag och hem sent. Massa mat oh ägg!!! Tackar Gud att jag inte ska i någon brudklänning på flera månader. Vill inte se mer mat alltså!!

    Iaf, Pagnie, hur har det gått med bestmannen? Hoppas det känns lugnare nu?

    Vad mycket ni alla hunnit med!! Florist, mat och allt!! Speciellt du Viola som ändå gifter dig efter mig hihi... Bra jobbat!! Hoppas du finner din drömklänning!!

    Jag pratade med vår dekoratör för någon vecka sedan och han sa att vi inte behövde boka tid med honom förrän typ 3 mån innan bröllopet men om vi ville kunde vi få komma dit innan dess. Så vi ska ringa honom i dagarna och boka tid med honom någon dag snart. Även fotograferna har sagt att det är alldeles för tidigt att ses nu... (den ena fotografen känner jag till väldigt bra så jag litar på henne!).
    Smink och hår har jag bokat men inte bokat konsultation...tänkte kontakta henne för det snart. Men även hon sa att vi tidigast behöver boka något sådan i augusti typ... Hoppas att jag kommer trivas med henne. Pagnie, har du varit på konsultation än?

    Lokalen är ÄNTLIGEN färdigrenoverad!!!!! Så himla glad!!!! Premiär igår. Så nu ska jag ringa och kolla med Afram vilken lördag vi kan komma dit och se den möblerad (bara sett bild omöblerad) för 400 pers och i den prisklass vi valt samt smaka lite mat osv... Längtar!! Lokalen ser verkligen vacker ut och ser nog ännu finare ut dekorerad )

    Sen fick jag även veta av svärmor och fästman igår att mina ringar är klara!!!! Och tydligen kommer en släkting till dem från USA hit relativt snart (någon vecka eller så...) så då tar han/hon med sig dem!! Är så förväntansfull!!!! )

    Det var iaf lite uppdateringar från mig...

  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-05-06 17:33:58 följande:
    Hej tjejer!! Glad påsk på er som firar/firat denna helg.

    Haft en hektisk helg. Känns som jag åkt genom halva Sverige bara under helgen. Släkten i Skåne lördags/halva söndag sen fästmannens familj resterande söndag och hem sent. Massa mat oh ägg!!! Tackar Gud att jag inte ska i någon brudklänning på flera månader. Vill inte se mer mat alltså!!

    Iaf, Pagnie, hur har det gått med bestmannen? Hoppas det känns lugnare nu?

    Vad mycket ni alla hunnit med!! Florist, mat och allt!! Speciellt du Viola som ändå gifter dig efter mig hihi... Bra jobbat!! Hoppas du finner din drömklänning!!

    Jag pratade med vår dekoratör för någon vecka sedan och han sa att vi inte behövde boka tid med honom förrän typ 3 mån innan bröllopet men om vi ville kunde vi få komma dit innan dess. Så vi ska ringa honom i dagarna och boka tid med honom någon dag snart. Även fotograferna har sagt att det är alldeles för tidigt att ses nu... (den ena fotografen känner jag till väldigt bra så jag litar på henne!).
    Smink och hår har jag bokat men inte bokat konsultation...tänkte kontakta henne för det snart. Men även hon sa att vi tidigast behöver boka något sådan i augusti typ... Hoppas att jag kommer trivas med henne. Pagnie, har du varit på konsultation än?

    Lokalen är ÄNTLIGEN färdigrenoverad!!!!! Så himla glad!!!! Premiär igår. Så nu ska jag ringa och kolla med Afram vilken lördag vi kan komma dit och se den möblerad (bara sett bild omöblerad) för 400 pers och i den prisklass vi valt samt smaka lite mat osv... Längtar!! Lokalen ser verkligen vacker ut och ser nog ännu finare ut dekorerad )

    Sen fick jag även veta av svärmor och fästman igår att mina ringar är klara!!!! Och tydligen kommer en släkting till dem från USA hit relativt snart (någon vecka eller så...) så då tar han/hon med sig dem!! Är så förväntansfull!!!! )

    Det var iaf lite uppdateringar från mig...
    jo det har väl löst sig till det bästa just nu. så han får inte helgen i juli utan han tar sista helgen i maj. Så jag är nöjd men kommer vara ännu mer nöjd när det är över.

    Ja vi har ju lite drygt två månader kvar så det börjar hända grejer. Men dekoratören träffade vi i början av april och ska träffa honom igen 29:e maj. Frisören ska jag träffa på onsdag för första provuppsättningen och sminkningen sen träffar jag henne igen i slutet av juni/början av juli, fotografen (en utav dom tre) ska vi ha en provfotografering med den 29:e juni, sen den andra ska vi träffa några dagar innan bröllopet och den tredje får vi se hur vi gör med.
    Lokalen var vi ju och pratade med igen i april och fixade lite med kontraktet. Limousinfirman har jag pratat och bestämt plats med. Det jag egentligen väntar på nu är att vi ska få vår präst utsedd så vi kan ha möte med honom/henne.

    Klänninge hänger ju hemma, skor är klara och annat smått och gott, lådorna, R's kläder, ringar, smycken, tärnor och marskalker, alla smågrejer och dekorationer.

    Ja som sagt det mesta är faktiskt klart. hindersprövningen är inskickad och det är väl det viktigaste egentligen.

    Men som sagt sen har vi bara 68 dagar kvar i morgon 67 dagar. Så nu börjar man bli lite nervös.
  • kitkät

    Edo bricho på er syrianer som firat påsk i helgen!


    Pagnie, nu är det inte alls långt kvar för er, hur känns det? Och vad skönt att det mesta är klart vid det här laget, då behöver du inte känna någon stress! Men vilka skor blev det till slut? Du hade ju beställt ett par blåa ballerinaskor, men nämnde sen att du ville köpa ett par andra skor istället, eller hur var det?


    Vi har 4 månader och 20 månader kvar nu. Det är inte alls långt tid kvar. Jag känner mig smått stressat, känns som det är mycket kvar men när jag tänker efter så är ju det mesta fixat och klart!
    Dock så avbokade vår Dj för någon månad sedan och vi har ännu inte bokat en ny Dj. Vi har ju live-bandet klart, men vi vill också ha en Dj som ska sköta den svenska/västerländska musiken. Vi har varit i kontakt med Dj Ninor som även spelar dahol, men han vill ha 7000 kr för att spela typ 45 min och det känns lite väl mycket. Eller hur?


    Jag var ju i Sthlm i helgen men jag hann inte till floristen som jag ville till. Jag har mer eller mindre bestämt mig för en florist i Skärholmen. Jag har varit där en gång tidigare och pratat med han lite snabbt, fick ett jättebra intryck. Men vi hann inte prata så mycket då eftersom han var stressad och hade massa kunder så jag sa att jag skulle återkomma. Får se när det blir!
    Däremot så var jag i en smyckesbutik i Skärholmen och kikade lite, dom hade jättefina bröllopssmycken i strass. Jag vill ha ett strassarmband och lite större örhängen. Då jag inte ska ha något halsband och min klänning inte har några större kristaller eller krimskrams så tänker jag att jag ska ha lite större örhängen. Alltså inga megastora, men några som "hänger", om ni förstår vad jag menar?


    Och på tal om något helt annat... Imorgon ska jag på arbetsintervju. Det är en tillsvidaretjänst. Ni får hålla tummarna för mig. Jag är jättenervös, gillar verkligen inte att stå i centrum och bli ställd mot väggen med massa frågor!

  • Viola

    Pagnie,
    Vad skönt att det delvist har löst sig, hoppas han lugnar ner sig, han kanske är nervös inför att hålla i svensexan, eller har andra personliga problem som går ut över dig. Folk kan vara väääldigt konstiga ibland.Oskyldig

    Kitkät,
    Hoppas din arbetsintervju gick bra, vad är det för tjänst du har sökt? Visst bor du i Finland? Eller är jag heeelt ute och cyklar?

    Kul att det flyter på relatiivt bra för alla!

    Jag var i kontakt med Sara på WhiteBirds idag, både jag och hon inväntar Pronovias pre-kollektion för 2014 så jag kan prova lite och bestämma mig för en klänning, hon bad mig återkomma om ett par dagar. Sen händer det väl inte så mycket...jag väntar spänt på att det ska bli juni, så min blivande kan flytta hem....Skäms....och vi kan ta tag i att hitta en lägenhet.

     

  • kitkät

    Viola, ja, du är helt ute och cyklar. Jag bor i IKEA-land och ska gifta mig med en svensk! Det är Mustikka som bor i Finland och ska gifta sig med en finländare.


    Och på tal om Mustikka, har någon en aning om vart hon håller hus? Kom tillbaka Mustikka, du är saknad!


    Just nu är mitt stora problem att hitta ett par brudskor. Jag vill ha ett par som är högklackade skor och ett par ballerinaskor att byta om till efter kyrkan. Det verkar helt omöljligt att hitta några i färgen aprikos dessutom och dom företag som kan leverera custom-made skor med valfri färg kostar mer än halva bröllopet känns det som!
    Så nu har jag nästan gett upp tanken om att ha aprikosfärgade skor, vilket känns trist.


    Om 20 dagar kan vi skicka in Hindersprövningen. Jävlar, nu är bröllopet nära alltså. Och igår så postade vi en del av våra inbjudningskort. Hoppas alla kommer fram bra, tänk om alla inbjudningskort försvinner med posten(!).


     

  • marmar
    goli skrev 2012-11-08 12:43:46 följande:
    Men vaddå, det e ju bara 17 sidor... Flört hahaha! Insåg inte att det var så mycket förrän du skrev det! Lite stolt, måste jag säga...

    Vi är ett persiskt par som gifter oss den 3e augusti i Santa Marias festvåning som ligger nära Tensta. Vi kommer ha ca 150 gäster men när vi skrev gästlistan blev det lite fler men eftersom det är en del från Iran och det kan bli problem med att få visum så räknar vi inte med att alla kommer. Vi kommer viga oss muslimskt i en moské dagarna innan bröllopet men på själva bröllopsdagen viger vi oss borgerligt i Sollentuna. Klockan sex börjar festen med sofreh aghd och någon som läser en vacker dikt av en persisk poet och vi kör den symboliska versionen av en persisk vigsel, vi vill inte ha en imam i festlokalen.

    Jag har köpt min klänning och håller med om att det var den roligaste delen. Det är en kinaklänning, köpt från missfishbridal som jag e jättenöjd med. Sen har vi bokat en persisk Dj som ska köra både persiska och andra låtar och det senaste vi fixade var inbjudningskorten. Blommor och tårta ska vi fixa senare men det ingår i priset för festlokalen, maten mm. Just nu letar vi bil och fotografer!

    Var ska ni gifta er och vilken lokal har ni bokat?
    Hej,

    Stämmer det verkligen att ni har bokat Santa Maria till 3:e augusti 2013???!! Det har nämligen jag också gjort... sen augusti förra året!!! :(
  • Viola

    Kitkät, Haha, förlåt!! Du sa att du skulle till Stockholm, så jag blev förvirrad, hållt. Jag vet ju att det är Mustikka som bor i Finland. Doh! Hur gick intervjun? Jag kan försöka kolla om jag hittar några skor i aprikos, vill du ha med klack? Hur hög isåfall? Budget?

  • Viola
    marmar skrev 2013-05-08 08:38:41 följande:
    Hej,

    Stämmer det verkligen att ni har bokat Santa Maria till 3:e augusti 2013???!! Det har nämligen jag också gjort... sen augusti förra året!!! :(
    Oj, såg detta nu! Om det verkligen stämmer så låter det inte alls bra.

    Är det någon av er andra som har hennes mail eller kontaktuppgifter och kanske kan kontakta henne???


     
Svar på tråden Orientaliskt bröllop