• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    Viola skrev 2013-04-24 15:58:22 följande:
    Pagnie,

    Jag har inte köpt slöja (eller klänning) än, men jag kommer förmodligen ha en som är längre än släpet på klänningen. Tycker det är så himla fint och verkligen en "striking look", men det är en smaksak.

    Något att tänka på om du ska ha en längre slöja är att om du vill behålla den på under festen så kommer den nog vara i vägen, då kanske du kommer behöva byta tlll en kortare slöja, eller köra utan slöja. Också en smaksak. =)
    ja det verkar luta mer och mer åt det verkar det som. för ni har nog rätt och vad det gäller slöjan sen så kommer jag inte ha någon slöja under festen utan den kommer nog bara vara ivägen då så då kör jag helt utan dels för den anledningen men också för att jag vill visa min vackra klänning och frisyr.
    Älskar verkligen min klänning och den är såååå fin bakifrån. och då är det ju en fördel att man står med ryggen mot i kyrkan då får alla se hur fin den är ;)
    Kort slöja tycker jag däremot inte om. alltså en som är till typ armvecken i den längden. tycker mest det ser konstigt ut i alla fall på mig. vill ha en lite längre.
  • goli

    Pagnie, vilken otroligt vacker klänning! Du kommer se ut som en riktig prinsessa!!! Åååååh! så vacker!!!  När det gäller slöjan så har jag haft samma dilemma. Bestämde mig för att inte ha längre slöja än släp för det kommer vara fett obekvämt att släpa runt på den oxå. Jag håller inte med de andra, jag tror det kan vara snyggt med en 140cm lång. Men som tjejerna skriver, så vet man inte förrän man har provat båda, så gör det innan du bestämmer dig!

    Kitkät, hade oxå valt alt 1 som Viola säger. Skönare att gå omkring där, käka gott, gå runt i butiker mm än att sitta så länge på en flygplats. Vi bokade via Resecentrum och de verkar seriösa. Skrev ju tidigare att vi pratade med en som var riktigt otrevlig men sen ringde vi igen och klagade och då var de jättegulliga.

  • Pagnie

    kitkät tycker också att första alternativet lät bättre. den med mellanlandning. på vår resa har vi också en mellanlandning i hongkong tror jag det var eller något sådant och det kommer nog kännas skönt då jag inte heller tycker om att flyga direkt.

  • Pagnie
    goli skrev 2013-04-24 17:42:02 följande:
    Pagnie, vilken otroligt vacker klänning! Du kommer se ut som en riktig prinsessa!!! Åååååh! så vacker!!!  När det gäller slöjan så har jag haft samma dilemma. Bestämde mig för att inte ha längre slöja än släp för det kommer vara fett obekvämt att släpa runt på den oxå. Jag håller inte med de andra, jag tror det kan vara snyggt med en 140cm lång. Men som tjejerna skriver, så vet man inte förrän man har provat båda, så gör det innan du bestämmer dig!

    Kitkät, hade oxå valt alt 1 som Viola säger. Skönare att gå omkring där, käka gott, gå runt i butiker mm än att sitta så länge på en flygplats. Vi bokade via Resecentrum och de verkar seriösa. Skrev ju tidigare att vi pratade med en som var riktigt otrevlig men sen ringde vi igen och klagade och då var de jättegulliga.
    Tack Goli jag älskar verkligen min klänning den är helt underbar. Bästa är att R inte har sett den. kommer bli så kul att de hans min när han ser mig. hihi.
    Men den är verkligen perfekt. sömmerskan sa att den satt perfekt och jag har perfekt kropp för den. getingmidja tydligen. hon lät lite avundsjuk ;)

    Hur går allt för dig med din klänning då? Är allt klart?

    ja jag vet jag är som sagt liiiite kluven i det hela. Men jag måste testa här hemma en gång till så får vi se. det är så svårt för klänningen är så stor och vi har inte så stora ytor så man kan gå runt med den. Men å andra sidan så ska jag bara ha den i kyrkan så sen åker den ju av. Så det är ju det. det blir ju inte så krångligt sen. tar av den innan kyrkan och så och sätter i den direkt innan jag ska in. men jag måste verkligen känna hur det känns igen. annars kommer vi åka in i helgen och byta. Men 140 har jag kommit på att den når inte ens till backen och det vill jag ju att den ska. så det blev svårt. jag vet verkligen inte vilken längd vi testade i affären. hon jag pratade med när jag ringde nu var ju samma som testade med mig och hon var helt säker på att det var den.
  • goli

    Ja, han kommer nog att bli överlycklig av att se sin vackra brud! Skrattande Han har tur, din fästman!

    Ja, min klänning e nog färdig, det där med ärmarna var ingen vidare idé, blev inte alls som jag tänkt mig. men jag e faktiskt jättenöjd med den som den är nu. Ska bli spännande att prova med den GIGANTISKA underkjol jag har hyrt, har ju inte provat den med min klänning än. Funderar på hur det ska gå att dansa tryckare med den... hahaha! får kanske bli tryckare på avstånd? Glad

    Testa båda längderna och ta kort med båda om du kan så kan vi kanske hjälpa dig med ditt val!

  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-04-24 17:49:13 följande:
    . Men 140 har jag kommit på att den når inte ens till backen och det vill jag ju att den ska. så det blev svårt. jag vet verkligen inte vilken längd vi testade i affären. hon jag pratade med när jag ringde nu var ju samma som testade med mig och hon var helt säker på att det var den.
    Men om den inte är lika lång som släpet och du inte vill ha en kortare model så hade jag definitivt kört på den du har. Den ska ju som sagt av direkt efter... att gå rakt fram i kyrkan och låta den ligga fint under vigseln bör ju inte vara så jobbigt (hoppas jag!!) utan snarare väldigt vackert. Men det är en smaksak
    Däremot sa dem i butiken till mig att jag bör tänka på att tala om för dekoratören att de antingen tar bort längdmattorna som finns i kyrkan eller att de täcker över dem för annars kan det bli jobbigt med slöjan att dra den på matta... Värt att tänka på kanske om ni vet att det finns mattor i kyrkan.
    För min del så kommer de täcka över dem och sprida ut lite rosblad längst sidorna...
  • Lavelii
    Viola skrev 2013-04-24 20:08:17 följande:
    Vart har ni tjejer köpt era klänningar?
    Jag beställde min i Norrköping... de hade det märket jag var ute efter och jag bor nära Norrköping så det kändes bekvämast att beställa via dem då ist för att behöva åka längre sträckor varje gång den ska provas/ändras osv
  • Viola

    Lavelli,

    Min svägerska beställde också sin i Norrköping, vet inte hur många brudbutiker det finns där, men hon var extremt nöjd med servicen och tyckte de var superduktiga.  

  • Lavelii
    Viola skrev 2013-04-24 20:54:01 följande:
    Lavelli,

    Min svägerska beställde också sin i Norrköping, vet inte hur många brudbutiker det finns där, men hon var extremt nöjd med servicen och tyckte de var superduktiga.  
    Vad roligt att höra! Jag vet faktiskt inte heller hur många som finns där. Men just denna (Rafaela Mode) kom upp när jag kollade på återförsäljare till Maggie Sottero... och de är de enda som säljer dem i Norrk så dit åkte jag. (Har dessutom för mig att det är den brudbutik som iaf i Norrköping är mest inarbetad och "känd" men kan ha fel!). Dem hade mycket mycket fint där! Hade en lite "incident" som fick mig att tveka först på att beställa av dem...men sen hörde jag mig för och pratade med ägarinnan osv så då släppte alla "spöken". Är väldigt nöjd än så länge! Dem som jobbar är jättegulliga och tar hand om en väldigt bra!

    Vart har du kollat på klänningar?
Svar på tråden Orientaliskt bröllop