• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Pagnie skrev 2013-02-20 10:40:42 följande:
    ja då är det ju lite svårare. Du får helt enkelt hoppas att nån stackare avbokar helt enkelt i sådana fall. det kan ju liksom hända det vet man aldrig. be dom att ringa upp dig om detta skulle ske helt enkelt. Förstår att det blir lite jobbigt men man vet ju aldrig.
    Men hur kommer det sig att det blev bestämt så sent och ni kör nu. varför körde ni inte nästa sommar då?
    Jag är riktigt imponerad att du ska planera allt nu. Jag har planerat i 1,5 år och jag är ännu inte klar och känner att jag nästan skulle behöva lika mycket tid till ;)
    Ja, jag ska ringa dem idag igen och kolla. Som du sa man vet aldrig någon kanske avbokar! Men vi är sugna på Hallunda och den är ledig och prel. bokad så det kanske blir den! Vill bara höra lite om den...har aldrig varit på bröllop där då de flesta syrian bröllop jag varit på hålls i södertälje.
    Lång historia kort; min fästmans familj bor bara i SV 6 månader om året och 6 månader i utlandet. Vi förlovade oss i december (på grund av att hans föräldrar inte hade möjlighet att komma hem till sverige tidigare!) och sen i december så fick jag samtidigt (helt sjukt hur det gick till också!) jobb i den kommun som fästmannen bor i (har innan detta pluggat i Köpenhamn oh blev klar innan jul). Så allt hände på en gång och samtidigt flyttade jag upp hit och vi vill helt enkelt inte vänta med bröllop till nästa sommar. Vi har varit tillsammans länge och vill bara starta "vårt gemensamma liv" (vi är dessutom närmare 30 så vi är inte purunga direkt)...Nästan så jag ibland tänkt att jag gifter mig i en kyrka och skiter i allt annat men den tanken försvinner snabbt. Vill ju ha mitt drömbröllop! Men visst det är supermycket just nu och jag håller på och gör min PTP-tjänst (psykolog tjänstgöring för att få leg) samtidigt... så jag är tidvis jäkligt ofokuserad känns de som! Men ja, det ska gå! Har börjat kolla klänningar och ska prova nästa helg...så det är ändå saker på g...
    1,5 år är ju faktiskt den tid man egentligen behöver. Speciellt i vårt fall hade de varit bra också då majoriteten av släkten bor runt om i världen.
  • Pagnie

    ja nej men då förstår jag att ni vill komma igång med alla planer. ja när vi är på dagen D så kommer vi ha planerat i lite mindre än 2 år så det borde ju räcka tycker jag. vi har möte med restaurangen i morgon för att disskutera lite utav det sista. känns bra.

  • kitkät

    Lavelii, 

    Välkommen att joina oss! Här har du en till syrian! :)
    Vad kul att få lära känna lite syrianer här på BT. Jag ska dock gifta mig med en svensk man, så vi kommer hålla ett syrianskt/svenskt bröllop.

    Cleopatra är en väldigt fin lokal, vi var på bröllop där för några veckor sedan. Men jag tycker faktiskt att Hallundas festvåning är minst lika fin! Vi hade först tänka hålla bröllopsfesten i Hallunda, eftersom jag verkligen gillar den lokalen - men tyvärr så har vi för få gäster för just den lokalen. Den rymmer ju upp till 1000 personer, så med våra ynka 200 gäster så hade det sett riktigt tomt ut.
    Men vi förälskade oss till slut i Panorama och ska nu alltså hålla vår bröllopsfest där, den 27/9.

    Hur många gäster kommer ni bjuda ungefär? Vilken sångare har ni bokat?  

    Om ni kan tänka er att hålla bröllopsfesten på en fredag så är det säkert ledigt fler datum i september & oktober. Vi ska gifta oss på en fredag.  

  • kitkät

    Pagnie,

    Jag vet inte om det bara är hjärnspöken, men ibland så får jag en klump i magen och tänker: Jag ville ju att bröllopet skulle hållas i oktober, varför valde vi då september? Och ibland så glömmer jag bort den tanken och är nöjd med att vi valde september ändå. Men jag vill ju så gärna att det ska vara höst när vi gifter oss, och jag är väl orolig att hösten kanske inte hunnit komma i slutet av september? Är jag nojig i onödan? Det vore nog inga problem egentligen att ringa till Panorama & kyrkan och be om att få byta datum. Men då måste vi byta datum på allt som vi bokat; bandet, Djn, konditoriet, bilen etc. 

  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-02-20 14:26:49 följande:
    Lavelii, 

    Välkommen att joina oss! Här har du en till syrian! :)
    Vad kul att få lära känna lite syrianer här på BT. Jag ska dock gifta mig med en svensk man, så vi kommer hålla ett syrianskt/svenskt bröllop.

    Cleopatra är en väldigt fin lokal, vi var på bröllop där för några veckor sedan. Men jag tycker faktiskt att Hallundas festvåning är minst lika fin! Vi hade först tänka hålla bröllopsfesten i Hallunda, eftersom jag verkligen gillar den lokalen - men tyvärr så har vi för få gäster för just den lokalen. Den rymmer ju upp till 1000 personer, så med våra ynka 200 gäster så hade det sett riktigt tomt ut.
    Men vi förälskade oss till slut i Panorama och ska nu alltså hålla vår bröllopsfest där, den 27/9.

    Hur många gäster kommer ni bjuda ungefär? Vilken sångare har ni bokat?  

    Om ni kan tänka er att hålla bröllopsfesten på en fredag så är det säkert ledigt fler datum i september & oktober. Vi ska gifta oss på en fredag.  
    Hej!
    Vad kul med en till syrian ja! Och kul med lite bland bröllop. Har varit på flera svensk/syrianbröllop och det brukar bli riktigt kul! Grattis

    Cleopatra lokalen är fin. Jättefin. Men jag tycker nästan den "tar över". Känns lite för mkt på något sätt. Utan tvekan på att man får ett vackert bröllop där men frågan är hur "personlig" den blir. Känns som de flesta bröllop i den lokalen blir lite lika, om du förstår hur jag menar?
    Jag har också fastnat på Hallunda lokalen. Så det blir nog den! Den är mer eller mindre fastspikad. Men delar av släkten (du vet hur syrianer kan va!!) tycker ju så klart att Cleopatra är det bästa valet. Men som jag och fästmannen sagt så är det VI som ska gifta oss ingen annan! Går inte att nöja 400 pers liksom!
    Har fortfarande inte fått tag i Panorama och då har jag försökt nå dem FLERA gånger så jag gav upp till slut. Det är i så fall den lokal jag tycker bäst om efter Hallunda. Men men... Fixar de kyrka och så också eller får ni ordna det själv?

    Vi har bokat Josef Özer (standard inom min släkt och även fästmannens känns de som haha!) och blir väl som sagt en 400 pers så jag tror Hallunda är perfekt storleksmässigt!
    Det stämmer att det fanns några lediga datum på fredagar, men vi vill ha de en lördag.

    Har du varit på bröllop på Hallunda? Eller träffat arrangörerna? Hört att det ska vara riktigt bra. Men att fotografen/filmteamet är så där...så det tänkte jag eventuellt ta bort då...
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-02-20 14:30:06 följande:
    Pagnie,

    Jag vet inte om det bara är hjärnspöken, men ibland så får jag en klump i magen och tänker: Jag ville ju att bröllopet skulle hållas i oktober, varför valde vi då september? Och ibland så glömmer jag bort den tanken och är nöjd med att vi valde september ändå. Men jag vill ju så gärna att det ska vara höst när vi gifter oss, och jag är väl orolig att hösten kanske inte hunnit komma i slutet av september? Är jag nojig i onödan? Det vore nog inga problem egentligen att ringa till Panorama & kyrkan och be om att få byta datum. Men då måste vi byta datum på allt som vi bokat; bandet, Djn, konditoriet, bilen etc. 
    ja fast det är ju å andra sidan bättre att du byter nu medana du fortfarande har massa tid kvar än att gå runt med den där klumpen som du kanske kommer ha sen på bröllopet också. lika bra att göra det rätt när du ändå har tid. tror kanske att du ångrar dig annars och det är ju inge roligt.
  • goli

    Lavelii, välkommen till oss! Vad roligt att vår lilla grupp bara växer o växer. Visste väl att det måste finnas fler i sverige som ska ha orientaliska bröllop, hahaha! Håller tummarna för er o att det ska gå det datumet ni vill. Annars finns ju oxå white palace i Spånga. Vi ska själva ha bröllopet där o måste göra lite reklam, hahaha! I övrigt så har du kommit till rätt tråd. Vi håller inte direkt inne med våra tankar eller något o som du ser har vi lyckats producera en massa inlägg. Så du får se oss som ett bollplank. Personligen har jag fått många fina tips o idéer från tjejerna här plus att det alltid e skönt att avreagera sig hos folk som är i samma situation!

    Kitkät, håller med Pagnie. Om du absolut vill ha det i oktober så se till att kolla om du kan flytta saker o ting. Eftersom ni ska bröllopet på en fredag kasnke det blir lättare också, de flesta e ju oftast uppbokade på lördagar. Så skynda dig att kolla upp allt nu. När du sen tänker tillbaka så kan du åtminstone säga att du försökte. Håller med dig om att det e större chans för riktiga höstfärger i oktober än september. Vem vet, kanske blir en utdragen sommar i år...

  • Mustikka
    Lavelii skrev 2013-02-20 14:46:08 följande:
    Hej!
    Vad kul med en till syrian ja! Och kul med lite bland bröllop. Har varit på flera svensk/syrianbröllop och det brukar bli riktigt kul! Grattis

    Cleopatra lokalen är fin. Jättefin. Men jag tycker nästan den "tar över". Känns lite för mkt på något sätt. Utan tvekan på att man får ett vackert bröllop där men frågan är hur "personlig" den blir. Känns som de flesta bröllop i den lokalen blir lite lika, om du förstår hur jag menar?
    Jag har också fastnat på Hallunda lokalen. Så det blir nog den! Den är mer eller mindre fastspikad. Men delar av släkten (du vet hur syrianer kan va!!) tycker ju så klart att Cleopatra är det bästa valet. Men som jag och fästmannen sagt så är det VI som ska gifta oss ingen annan! Går inte att nöja 400 pers liksom!
    Har fortfarande inte fått tag i Panorama och då har jag försökt nå dem FLERA gånger så jag gav upp till slut. Det är i så fall den lokal jag tycker bäst om efter Hallunda. Men men... Fixar de kyrka och så också eller får ni ordna det själv?

    Vi har bokat Josef Özer (standard inom min släkt och även fästmannens känns de som haha!) och blir väl som sagt en 400 pers så jag tror Hallunda är perfekt storleksmässigt!
    Det stämmer att det fanns några lediga datum på fredagar, men vi vill ha de en lördag.

    Har du varit på bröllop på Hallunda? Eller träffat arrangörerna? Hört att det ska vara riktigt bra. Men att fotografen/filmteamet är så där...så det tänkte jag eventuellt ta bort då...
    Grattis vad roligt =D Är också syrian men gifter mig med en finne fiskpinne :D
    Måste säga att hallunda är super fin den också. Kör på vad ni tycker bäst om och lyssna inte på andra. Det är er dag och ni bestämmer :) Ni ska inte börja ångra er pga vad andra vill.

    Börjar smått irritera mig på Mona lisa. De svarar ju aldrig. Och dessutom så börjar jag tycka lokalen är ful! Hahaha kanske bara är arg men på riktigt den har ingen stil alls, börjar ångra att man bara tog den pga dagen :( Känner jag fel nu tjejer? vill ha det där fina och inga fula röda gardiner med guldfransar och en diskokula! Hahah vet inte om jag är extrem nu men man blir ju irriterad när man inte kan nå dem. Det är inte direkt så att man köper tjänster för en liten peng. Vill jag kunna nå dem så ska jag ta mig fan kunna det! Arga Mustikka börjar smyga på. Sorry tjejer hahah!
  • goli
    Mustikka skrev 2013-02-20 17:24:23 följande:
    Grattis vad roligt =D Är också syrian men gifter mig med en finne fiskpinne :D
    Måste säga att hallunda är super fin den också. Kör på vad ni tycker bäst om och lyssna inte på andra. Det är er dag och ni bestämmer :) Ni ska inte börja ångra er pga vad andra vill.

    Börjar smått irritera mig på Mona lisa. De svarar ju aldrig. Och dessutom så börjar jag tycka lokalen är ful! Hahaha kanske bara är arg men på riktigt den har ingen stil alls, börjar ångra att man bara tog den pga dagen :( Känner jag fel nu tjejer? vill ha det där fina och inga fula röda gardiner med guldfransar och en diskokula! Hahah vet inte om jag är extrem nu men man blir ju irriterad när man inte kan nå dem. Det är inte direkt så att man köper tjänster för en liten peng. Vill jag kunna nå dem så ska jag ta mig fan kunna det! Arga Mustikka börjar smyga på. Sorry tjejer hahah!
    Mustikka, svarar de inte på dina mail eller har du försökt ringa oxå? Dålig stil, tycker jag! Har haft lite av samma problem ibland att jag inte får svar på mina mail men när jag ringer får jag svar direkt. Hahaha! Nej du e inte extrem! Har själv känt sådär många många många gånger. Ge inte upp, fortsätt bara tills de svarar! Annars blir det disco-tema för er del, hahaha! Nej men det behöver du nog inte oroa dig för... Glad
  • Mustikka
    Tungan utegoli skrev 2013-02-20 17:42:56 följande:
    Mustikka, svarar de inte på dina mail eller har du försökt ringa oxå? Dålig stil, tycker jag! Har haft lite av samma problem ibland att jag inte får svar på mina mail men när jag ringer får jag svar direkt. Hahaha! Nej du e inte extrem! Har själv känt sådär många många många gånger. Ge inte upp, fortsätt bara tills de svarar! Annars blir det disco-tema för er del, hahaha! Nej men det behöver du nog inte oroa dig för... Glad
    Ja faktiskt både ring och mail och glömde totalt bort att jag hade ett såndär ryngavoip konto laddat med typ 7€ från ett tag tillbaka :D Så tack för tippset. Men man blir ju arg speciellt när man inte bor nära haha, hade annars varit där och gått all bridezilla på dem. Hmm den där diskokulan kommer nog vara där tyvärr. Tror det är deras grej haha, förstår inte varför de inte tar bort den och rustar om med fina små spotlights eller vackra tyger. Var skönt att få skriva av mig och skälla ut dem lite här iaf! Ska försöka ringa igen i morgon, annars blir det en arg bridezilla påväg till stockholm, och hon är inte glad efter en 14 timmars kryssning! Är det bara jag eller blir alla lite galna? jag blir aldrig arg annars, är typ lugnast i världen och tycker att allting löser sig. Scary.....
Svar på tråden Orientaliskt bröllop