• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Mustikka
    Pagnie skrev 2013-02-11 22:36:08 följande:
    haha ja du trodde det va? Vad slug du är. tänker på allt innan jag gör det ;) men det kanske skulle komma ut på lördag sa journalisten men jag återkommer med det gissar jag.

    åh vad roligt med at- intervju. hoppas det går bra för er. jag ska hålla alla tummar jag har för er. men helst vill jag ju ha er här. så det är bara att söka här nu.
    Det blir säkert bättre tills dess. jag säger dirck khan yang och sambon säger sov med halsduk. det är tips som gör att förkylningen försvinner snabbare det lovar vi.

    ja jag tyckte om den jätte mycket. nu är det bara frågan hur man ska få den på papper. måste hitta någon som kan skriva den fint. någon som kan skriva på persiska. men det ska väl inte vara jättesvårt tycker jag. ja jag tycker den hade fin mening och symbolik. det kommer bli jättebra.

    ja det var ett jättebra hotell. så det kommer vi köra på. både första och andra natten så det tipsar jag er om. ska försöka lägga in bilderna därifrån så ska ni få se. men just nu är jag för lat för det känns jag. haha. kan nog göra det i morgon.
    Ja nästa gång du kommer så är du min en dag eller så. jag kan hitta en anledning att åka till stockholm. haha

    ja jag tycker också hon är knäpp. jag tror faktiskt som du att det ligger i att hennes 5 år yngre syster gifter sig och hon är singel. det svider nog lite skulle jag kunna tro. Men jag skiter i henne faktiskt.
    Oj vad spännande med aftonbladet :D ska bli roligt att få se den när den kommer ut. 
    Tycker absolut du ska välja den låten, den är otroligt vacker och du gifter dig en gång och ska inte ångra något. Hade min syster velat ha samma låt som mig skulle jag bli hedrad. Men jag förstår dig också. Har en 6 år äldre syster som hon också är lite elak. Hon tycker att jag är egoistiskt och knäpp som gifter mig, typ desperat!! Hon sa bokstavligen: Kom inte till mig när det är skiljsmässa. Hon är också singel och tror faktiskt att dem är avundsjuka. Det är inte lätt när syskon är elaka på det sättet men försök att inte låta det beröra dig, fast än det är svårt. Tänk bara på din dag med din älskling när ni äntligen blir man och hustru :D

    Hahah jag och min fästman är lite knasiga. Vi ska bo i samma vandrarhem som våra finska gäster. Vi har ett super mysigt rum med jaquzzi så de inget att klaga på direkt, men vi är mer glada över att det blir en efterfest kan man säga ist för första natten som man och fru :D Vi ska party party natten lång. Sen på smekmånaden blir det annat :D
  • Mustikka
    kitkät skrev 2013-02-12 11:53:01 följande:
    goli,
    Ja, jag ska verkligen göra som du säger, försöka planera vilka butiker jag ska till utifrån öppettider etc. Jag är väldigt tveksam till att jag kommer hinna med alla butiker  som jag listat och därför så tänker jag prioritera favoriterna och åka till dom andra i mån av tid.  Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka ut på fredagen! 

    Men t ex butiken Lilly är ingen favorit, jag har hittat på deras hemsida och dom har inte den typ av stil som jag är ute efter tror jag.  Bröllopskällan har dålig service, har jag hört från flera håll. Garamaj likaså. Så jag vet inte om jag känner mig så sugen på att slösa min tid hos dom. Men samtidigt så har Garamaj fina brudklänningar och Bröllopskällan har ett märke som jag är lite intresserad av att titta på. Så kanske värt att ge det en chans ändå? Cosmos har jag också läst negativa omdömen om, tydligen väldigt otrevlig personal. 

    Men dom butiker som jag känner att jag absolut måste hinna till är: Stockholm Brud & fest, White Birds, Milagro De Nahrin, Drottninggatan Brud & fest samt Bröllopsbutiken.  Visst borde jag hinna till 5 butiker på 6 timmar? Hur länge var du i varje butik?
    Jag tänker att jag ska bara testa klänningar som stämmer överens med den modell som jag tänkt mig. När jag var i Degerfors så var vi där i säkert 1,5 timma men det var för att jag först fick vänta säkert 30 min på att få prova, och sedan så provade jag massa olika modeller som jag inte ens gillar - bara för att vi inte hade bråttom och det var kul! 

    Vad skönt att det löst sig med frisör och makeup för dig! Jag funderar också på att ringa och boka hos Make up Store snart, men jag vill hitta en frisör först också.  
    Oj det var verkligen lite tid. Men har du kollat så att dem har dropin? för har för mig att det är ganska fullt och man ofta måste ha bokningstid för att prova. Hoppas verkligen du hittar din dröm snart =) Det är jätte roligt när man provar nytt och du ska njuta. Kan inte du vara där redan på fredagen?

    Förresten tjejej har ni funderat över smekmånaden??

    Och tack för stödet, var så nojjig över håret men ska behålla henne då. Blev så osäker men der är så jag vill ha håret, helt uppsatt o fingervågor. Sen en tiara i mitten. Och frisören kan nog sin grej, tror man stressar sig över allt. Får betala 2000 kr för henne och det är mer i prisklass än 3500 kr. =) 
  • kitkät

    Tjejer, 

    Jag måste bara tipsa om en sida som jag snubblade in på nyss: www.facebook.com/dressroomlinne, en användare här på BT har skapat en tråd och tipsat om denna butik som ligger i Göteborg så jag var tvungen att kika in på den och jag blev nästan lite tårögd... SÅ fina klänningar är det!

    Jag har mejlat dom och om priserna inte är skyhöga och dom har klänningar i färgen aprikos så kommer jag beställa klänningar till mina brudtärnor därifrån! Annars beställer jag bara en till mig själv Demon

     

  • kitkät

    Mustikka,
    Jag har tyvärr inte möjlighet att åka redan på fredagen, eftersom jag åker ganska sent på eftermiddagen från Örebro då. Men jag får helt enkelt besöka dom butiker jag hinner med och ta resten en annan gång i värsta fall! Förhoppningsvis så hittar jag den rätte på en gång. Men jag är tveksam till det... För jag har ännu inte hittat någon klänning som varit 100% så som jag vill ha den när jag tittat på olika märken på nätet.

    Vi har funderat på smekmånad och det enda vi vet säkert är att det blir inte Europa eller Thailand.  
    Det lutar mot Filippinerna, Mexico, Karibien eller Afrika... Men vi får se! Ni då? 

  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-02-12 20:16:12 följande:
    Oj vad spännande med aftonbladet :D ska bli roligt att få se den när den kommer ut. 
    Tycker absolut du ska välja den låten, den är otroligt vacker och du gifter dig en gång och ska inte ångra något. Hade min syster velat ha samma låt som mig skulle jag bli hedrad. Men jag förstår dig också. Har en 6 år äldre syster som hon också är lite elak. Hon tycker att jag är egoistiskt och knäpp som gifter mig, typ desperat!! Hon sa bokstavligen: Kom inte till mig när det är skiljsmässa. Hon är också singel och tror faktiskt att dem är avundsjuka. Det är inte lätt när syskon är elaka på det sättet men försök att inte låta det beröra dig, fast än det är svårt. Tänk bara på din dag med din älskling när ni äntligen blir man och hustru :D

    Hahah jag och min fästman är lite knasiga. Vi ska bo i samma vandrarhem som våra finska gäster. Vi har ett super mysigt rum med jaquzzi så de inget att klaga på direkt, men vi är mer glada över att det blir en efterfest kan man säga ist för första natten som man och fru :D Vi ska party party natten lång. Sen på smekmånaden blir det annat :D
    ja det där med avundsjuka systrar verkar inte vara det lättaste. Men det är väl bara att bita ihop och ignorera så ska det nog gå bra. deras bitterhet ska ju inte få förstöra vår lycka. bara domt att låta det komma åt en. men samtididgt är det ju svårt för ens syster ska ju vara på ens sida.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-02-12 20:32:05 följande:
    Mustikka,
    Jag har tyvärr inte möjlighet att åka redan på fredagen, eftersom jag åker ganska sent på eftermiddagen från Örebro då. Men jag får helt enkelt besöka dom butiker jag hinner med och ta resten en annan gång i värsta fall! Förhoppningsvis så hittar jag den rätte på en gång. Men jag är tveksam till det... För jag har ännu inte hittat någon klänning som varit 100% så som jag vill ha den när jag tittat på olika märken på nätet.

    Vi har funderat på smekmånad och det enda vi vet säkert är att det blir inte Europa eller Thailand.  
    Det lutar mot Filippinerna, Mexico, Karibien eller Afrika... Men vi får se! Ni då? 
    kitkät jag vet inte om du kommer hinna 6 stycken på 6 timmar faktiskt. ska jag vara helt ärlig så är det faktiskt rätt kort tid  och definitivt på en lördag. det är många ute som vill kolla så det tar tid att få hjälp och sen tar det tid att prova också. vi var ju bara på en den lördagen som vi körde och vi var där i alla fall 2 timmar. men det återstår att se. bara att testa. tänk på restid mellan de olika också.
  • Pagnie

     flickor idag har jag varit mycket effektiv. jag har varit jobbig på olles krog och tjatat om än det ena än det andra. dom kommer vara så trötta på mig sen när bröllopet sen kommer så det är galet. men det har i alla fall gjort nytta. Josef har tydligen slutat :S så nu är det markus som har koll på allt. så jag har pratat med honom om att vi ska ha ett möte med honom för att gå igenom våra önskemål. så nu ska jag försöka gå igenom med svärmor och svärfar och lite annat folk om när dom kan så att dom kan följa med. vi måste ta till det tunga arterelit.

    Dom har nu bokat limousine, en hummerlimousine i silver. den är bokad till kl 15.15 då den kommer och hämtar mig. Skitbra och jätte trevlig var hon. Sen har jag pratat med fotografen som jag ska ringa i morgon för att boka en tid. han håller tydligen till i södertälje.

    Sen har jag ringt floristen som vi ska ha möte med i början av mars och så har jag även ringt konditoriet som dock inte hade tid idag. vilken chock va? fettisdagen och ett konditori har massor att göra. haha. Så nu börjar det bli lite ordning på saker och ting.

    det enda som oroar mig är det faktum att josef har slutat och vi har inte lika bra koll på markus. jag vet inte om jag oroar mig i onödan men det känns lite jobbigt.
    jag vet inte hur mycket blattar kan fula sig så att säga men tror ni att det är lugnt?

  • Mustikka

    Thailand var det vi siktade på men blev lite besviken när vi märkte att det var regnperiod. Men vi tänkte faktiskt också på Filippinerna eller vietnam. I värsta fall blir det alanya det är runt 40 grader då och jag äälskar värmen :) så något mysigt blir det nog. Lite osäker om alanya är sådär mysigt men vi kommer inte riktigt på något annat :/ Afrika är jag förbjuden att åka till av både föräldrar och syster haha! Syrran var där och blev skadad allvarligt. Och en av hennes vänner blev mördad i angola. Inte samtidigt men något år efter. Man bör vara på sin vakt om man turistar där. Nu vill jag inte skrämma upp dig men efter vad jag sett med syrrans kamp och hennes väns öde så hade jag inte åkt. Åtminstone inte till angola

  • Mustikka

    Super duktig. Nu känner jag mig dålig. Vi har bestämt dstum men inget annat. Typ det jag vet är att allt ingår kamera tårta blommor mat osv. Vad ska man lixom säga? Vet inte vad som behövs planera. Kanske hur tårtan ska se ut o vad det blir för mat. Och färgtemat. Blev lite osäker nu när ni sa att man måste bokafoto/ filmkamera teamet?!! Till mig sa dem att det ingick. Huuyy de så svårt att kolla upp sånt när man bor i utlandet!!!! Till mig sa han kom 3 mån inna bröllopet så fixar vi allt. Ni verkar ha allt klurat ut redan. Hmm

  • Pagnie

    och nu är jag sååå förbannad. Min syster har nått höjden av barnslighet. jag fattar inte hur hon kan. han har bett min solist som är hennes bästa kompis att inte sjunga min låt eftersom min syster ska ha den på sitt bröllop. Min syster som alltså är singel och snart 29 år gammal. Fjortisfasoner så det skriker om henne. detta har lett till att jag nu har bytt solist och och jävla hållet så nu har jag hittat en annan tjej som ska sjunga och hon ska sjunga min låt som jag vill ha och det tänker jag inte ändra för att min syster tror sig ha äganderätt. blir såååå irriterad.

    Lillasyster får inte ha låten men tvillingsyrran erbjuder man den till utan vidare. blir så jävla förbannad.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop