• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Disa
    Minna03 skrev 2013-07-02 10:38:17 följande:
    Ja nu börjar man bli lite enrvös...
    Skickade våra inbjudningskort förra veckan...ingen förutom min mamma har tackat ja ingen har ens svarat...hur kommer det sig iof har vi enbart ca 30 bjudna men ändå eller är alla på semester tro...

     
    Första 3 veckorna hade bara 5 par OSAt och sen sista veckan och framförallt sista dagen ramlade resterande in. Och de som inte OSAde ringde vi och smsade.
    Hur lång OSA tid har ni? 
  • Augusti13
    Disa skrev 2013-07-02 09:29:36 följande:
    Är så otroligt glad, har nog världens finaste föräldrar i världen! Vi flyttade fårn Island när jag var lite, och släkten har vl dels aldrig riktigt haft tid/pengar att komma och besöka. Och när jag har varit hemma på Island har det alltid varit ganska stelt eftersom jag knappt känner folket.

    Men så åkte jag och min blivande till Island över jul och nyår i vintras och fick bo hos min farfar och hans fru. Vi kom så bra överens och för första gången kändes det som att jag faktiskt hade en mor- eller farförälder.

    Sen visade det sig att han och hans fru inte kunde komma på bröllopet för att dom inte hade råd (efter konkursen 2008 försvann alla hans besparingar och stor del av pensionen samt höjdes räntan sjukt mycket på lägenheten). 

    Jag blev såklart besviken, inte på dom men på hela situationen. Men eftersom jag aldrig haft någon släkting på konfirmationer, födelsedagar, student osv så tänkte jag mest att det blev som vanligt och att det var helt okej ändå. Men sen ringde pappa igår och fråga om vi kunde komma över på kaffe, då gav han mig datorn och sitt american express kort och sa åt mig att köpa en resa till dom!!! :)  

    Bästa bröllopspresenten någonsin!! :) Vet inte varför jag kände för att skriva det här, men har svävat på små moln och min blivande blev nog trött på mitt tjat om hur glad jag är.
    Gud vad härligt, förstår att du är glad!
  • Augusti13
    Karolajia skrev 2013-07-02 00:24:41 följande:
    Hade provsminkning i veckan och det blev såhär:


     Är inte helt såld på att ögonskuggan är så högt upp, men är antagligen mest ovana. Vad tycker ni? 
    Superfint! Tycker inte alls det ser konstigt ut med ögonskuggan :)
  • Augusti13
    Fröken Finemang skrev 2013-07-01 20:47:00 följande:
    imorgon lämnar jag in ringar för gravering/putsning,
    jag har nu bestämt mig för göra en hårförlängning för att få tjockare å lite längre hår,
     
    Ska göra min hårförlägning i morgon :) Känns lite nervöst nästan, har aldrig testat förut! Men har alltid drömt om långt, tjockt hår - så nu är det väl passande att unna sig det ;)
  • leula

    Karolajia. Fint, kan tänka mej att det känns ovant, men snyggt. Idag shoppade jag skor till brudklänningen, de jag köpt innan va liiite för stora och glipade, så nu blir det att gå in de nya. Kunde inte riktigt brstämma mig så jag köpte två par. Klackskor går alltid åt :)

  • leula

    Testar att lägga upp en bild på klänningen. Men något är knas, förmodligen för att jag surfar på paddan,. Kan inte citera heller..

  • jenniferochaugust

    Nu är det mindre än två månader kvar till vårt bröllop 31/8. Det känns så nervigt och jobbigt, men har planerat, beställt och fixat det mesta. Borde vara lugn! Men vem kan vara det innan sitt bröllop? Kan inte fatta att det redan är juli!


    Det jobbigaste just nu är ekonomin, vi hade liksom inte börjat spara när vi i vintras bestämde oss för att köra. Vi hade absolut inte tänkt att det skulle bli så dyrt som det till slut blev. Trots att vi varit superduktiga och kommer att ha sparat 100.000 på 8 månader så ligger vi precis på gränsen att klara det. Det här är ett otroligt stressmoment såklart. Det finns såklart saker vi skulle kunna skära ner på, tex hotellnatt, transport och fotograf. Men vi vill verkligen inte.

    Hur har ni andra det? Någon mer som känner den ekonomiska pressen?

  • leula

    Vinhar tänkt såhär på alkoholen. Vi står för den, inga biljetter el så. Fördrink/skål med tilltugg 7 flaskor ,. Ska va smultronbubbel blandat med soda Vitt vin bib 5 st till förrätten Rött vin 7 st till varmrätten Avec, amarula och xant'e till tårta/efterrätten Öl i kylbox (självplock) Drinkbord med två- tre sorters drink, Piggelin, Rom +sprite+ bär Och ev någon mer... Vi är totalt 63 st på brölloppet, men 4 får inte dricka och iaf 5 till som inte vill. ?2--------- Ang ekonomin så här jag en sån planeringsnörd så sambon friade feb 2012 så vi har haft gott om tid att lägga undan pengar Sen vill vi inte lägga hur mycket som helst, utan mer fokus på att få det som vi vill ha det.

  • Karolajia
    jenniferochaugust skrev 2013-07-02 12:29:22 följande:

    Nu är det mindre än två månader kvar till vårt bröllop 31/8. Det känns så nervigt och jobbigt, men har planerat, beställt och fixat det mesta. Borde vara lugn! Men vem kan vara det innan sitt bröllop? Kan inte fatta att det redan är juli!


    Det jobbigaste just nu är ekonomin, vi hade liksom inte börjat spara när vi i vintras bestämde oss för att köra. Vi hade absolut inte tänkt att det skulle bli så dyrt som det till slut blev. Trots att vi varit superduktiga och kommer att ha sparat 100.000 på 8 månader så ligger vi precis på gränsen att klara det. Det här är ett otroligt stressmoment såklart. Det finns såklart saker vi skulle kunna skära ner på, tex hotellnatt, transport och fotograf. Men vi vill verkligen inte.

    Hur har ni andra det? Någon mer som känner den ekonomiska pressen?


    Det är samma här, Vi tänkte att 80.000 skulle ge oss lagom med marginal men nu är vi strax över 90.000 så det lär väl sluta på 100.000 antagligen. Hade en total breakdown och satt och grät när vi fick en faktura på 5000 som vi inte räknat med. Kändes som hela bröllopet skulle gå åt helvete. Men det gjorde det ju inte. Allt löser sig. Läste en artikel precis i början av planeringen och det är tre saker man inte borde spara in på: Ringen, fotografen och klänningen om jag inte minns fel. Och känns helt rätt. Ringen kommer du ju ha för evigt, klännningen är ju den enda gången i livet (förhoppningsvis) man får ha och till sist kommer dagen gå så himla fort och då kommer man vara tacksam att man har bilderna så man kan minnas tillbaka :)
  • jenniferochaugust
    Karolajia skrev 2013-07-02 13:18:41 följande:
    Det är samma här, Vi tänkte att 80.000 skulle ge oss lagom med marginal men nu är vi strax över 90.000 så det lär väl sluta på 100.000 antagligen. Hade en total breakdown och satt och grät när vi fick en faktura på 5000 som vi inte räknat med. Kändes som hela bröllopet skulle gå åt helvete. Men det gjorde det ju inte. Allt löser sig. Läste en artikel precis i början av planeringen och det är tre saker man inte borde spara in på: Ringen, fotografen och klänningen om jag inte minns fel. Och känns helt rätt. Ringen kommer du ju ha för evigt, klännningen är ju den enda gången i livet (förhoppningsvis) man får ha och till sist kommer dagen gå så himla fort och då kommer man vara tacksam att man har bilderna så man kan minnas tillbaka :)
    Jag skrev i någon annan tråd om ekonomin och då var det någon som skrev att "man inte ska planera för ett bröllop man inte har råd med" eller något liknande drygt. Men jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle bli så här dyrt när jag började planera! Jag har också fått några "breakdowns" på vägen gällande ekonomin eftersom det mesta blev dyrare än vi föreställt oss. Dessutom kommer det ju alltid någon utgift vi inte räknat med varje månad och då känns det som att hela planeringen rasar samman.
    Men å andra sidan har vi fina föräldrar som säkert skulle stälal upp omdet fattas några tusenlappar, så jag vet ju att det lsöer sig på något sätt. Men hade önskar att vi började spara pengar tidigare så det inte skulle blivit sånt stressmoment som det är nu.
    För jag gifter mig ju (förhoppningsvis) bara EN gång och då vill jag ha en fin dag. Det är aboslut inte ett jätteflashigt bröllop, men lite guldkant vill vi ju ha :)
    Slutsumman kommer att gå på ca 130.000 för oss om vi räknat rätt! Hade nog också tänkt oss runt 80 från början.
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!