• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Sjörå
    7011e gången gilt skrev 2013-06-07 07:20:17 följande:

    jag ahr gått ner ca 35 kg så jag tappar min men sambon kan ha sin å han älskar den ringen å skulle se dumt ut om jag har en annan å han behåller sin


     


    Om du vill ha en ny ring tycker jag att du ska köpa det. Det blir allt mer vanligt att hans och hennes ringar inte matchar varandra. 
  • sommaren13
    7011e gången gilt skrev 2013-06-07 07:20:17 följande:

    jag ahr gått ner ca 35 kg så jag tappar min men sambon kan ha sin å han älskar den ringen å skulle se dumt ut om jag har en annan å han behåller sin


     


    Precis som sjörå säger så är det vanligt idag med olika ringar, min sambo har två titanringar, en matt som förlovningsring och en blank som vigselring och jag har två guldringar med diamanter.
    Men gå som sagt och kolla om du kan förminska din, dom kanske kan ta bort en bit guld på den, om du nu väldigt gärna vill att ni har likadana.
    Eller om den fortfarande finns att köpa så kan du ju köpa en ny likadan. Jag vet att de ringar som jag hade när jag var förlovad 1996 fortfarande finns i guldfynds sortiment.
  • soderpling

    Detta är den låten som jag skulle vilja sjunga tillsammans med två av mina tärnor. Lite nervös om den är för svår.


    ">



    Sedan har jag lite andra låter om den inte skulle funka.

    Jag skall prata ordentligt med mina tärnor för gör inte detta utan dem.

  • Längtandsfull

    Kul att några vill dela med sig om hur ni räknar på alkoholen.


    Vi skall åka till Tyskland den 18 Juni och skall förboka det mesta som vi skall ha.


     


    Vi skall bjuda på:


    Till Maten: Öl, rött/vitt vin och cider


    Till kaffet: Whisky och Baileys.


    I Baren: Öl, rött/vitt vin, cider och sprit till 3 olika drinkar, samt det som är kvar i whisky och baileys.


     


    Vi är ca 70 personer som dricker alkohol och 10 som dricker alkoholfritt.


    Har inte en susning om vem som dricker vad och hur mycket så vi har räknar på alla 70 drickande.


    Förutom på vinet där räknade vi på 55 drickandes.


     


    såhär tänker vi men det är långt ifrån klart, kommer nog ändra på det mesta =)



    Brudskål: , Räknar på 2 glas/person.


    Öl: 7 öl/person = 490st (ca 21 lock)


    Cider: 5 cider/person = 350st (ca 14 lådor)


    Vitt: 10 BIB = 30 flaskor


    Rött: 13 BIB = 39 flaskor


    Sprit: Ca 3 drinkar/person (5cl sprit/drink)


    2 flaskor Gin = 2 L


    3 flaskor vaniljvodka = 3 L


    3 flaskor absolut rassberry = 3 L


    1 BIB Jelzin vodka = 3 L


    + Tonic wather, Limejuice, Fruktsoda, Fanta vildabär,Apelsinjuice, Sanfransisco-mix.


    Whisky: 3 flaskor (4 cl/glas) = 75 glas.


    Baileys: 3 flaskor (4 cl/glas) = 75 glas


    Alkoholfritt: God alkoholfri cider.


     


    PRIS:


    BRUDSKÅL: Vet ej.


    ÖL: 1605:-


    CIDER: 1456:-


    VITT: 750:-


    RÖTT: 975:-


    SPRIT: 1310:-


    WHISKEY: 465:-


    BAILEYS: 450:-


    TOTALT: 7011:- + Brudskålen + slödryck + alkoholfritt.


     


    Tror jag fick med allt där =)

  • Sjörå

    Tittade på vår att göra lista och där känns det som om vi verkligen ligger i fas. Så den stora frågan är vad vi har missat att vi ska göra för jag är inte det minsta stressad. Och det var jag helt säker på att jag skulle vara vid det här laget. 

  • Elinjz
    Sjörå skrev 2013-06-07 12:37:53 följande:
    Tittade på vår att göra lista och där känns det som om vi verkligen ligger i fas. Så den stora frågan är vad vi har missat att vi ska göra för jag är inte det minsta stressad. Och det var jag helt säker på att jag skulle vara vid det här laget. 
    Jag känner mig stressad för vi har inte skickat inbjudningarna än... men så fort jag får dom på lådan är det lunt. Min klänning kom idag, vi köpte mannens kostym idag, lokal bokad, kyrka bokad. bestämmt vad jag ska köpa för kläder till barnen. provbundit min bukett. ja det känns lugnt
  • lovisas

    Vi började planera för några månader sedan. Jag har planerat typ allt själv, ringt alla samtal, bokat alla möten osv. Har stött på hinder - har löst problemet och gått vidare. Är det bara jag som känner att den här dagen kommer bli perfekt oavsett väder, kläder, örhängen, spraytan osv? Varför stressa upp sig - det ska ju vara en rolig, trevlig och fin dag.

    Men det kanske beror på att jag aldrig haft en drömbild av mitt bröllop. Jag vill såklart att det ska bli fint. Vi gifter oss utomhus på en udde vid vattnet, kommer ha en saxofonist som spelar disneylåtar som ingång (circle of life) /utgång (havet är djupt eller hakuna matata, vad tycker ni?) och några låtar (känn en doft av kärleken + en helt ny värld) mellan vigselförrättarens prat. Sedan kör saxofonisten mingelmusik och vi har en bjudning för 70 pers, trerätters + tårta och vickning. Sen kör DJ:n igång och eftersom det kommer vara en mörk augustikväll och lokalen har panoramafönster över vattnet skickar vi upp lite kinesiska lyktor under kvällen.

    Gästboken kommer vara med polarid (fota dig själv, sätt in bilden + skriv en hälsning) och sen ska vi även ha ett photobooth med massa rekvisita och en fjärrutlösare till digitalkameran.

    Vad tror ni? Låter det bra eller ska man ösa på med något annat spännande?

  • Sjörå
    lovisas skrev 2013-06-07 14:17:50 följande:
    Men det kanske beror på att jag aldrig haft en drömbild av mitt bröllop. Jag vill såklart att det ska bli fint. Vi gifter oss utomhus på en udde vid vattnet, kommer ha en saxofonist som spelar disneylåtar som ingång (circle of life) /utgång (havet är djupt eller hakuna matata, vad tycker ni?) och några låtar (känn en doft av kärleken + en helt ny värld) mellan vigselförrättarens prat. Sedan kör saxofonisten mingelmusik och vi har en bjudning för 70 pers, trerätters + tårta och vickning. Sen kör DJ:n igång och eftersom det kommer vara en mörk augustikväll och lokalen har panoramafönster över vattnet skickar vi upp lite kinesiska lyktor under kvällen.
    Jag tycker Hakuna Matata, den är så skön. 

    Har ni anmält/sökt tillstånd för hos Transportsstyrelsen för att sända upp kinesiska lyktor? Det måste man nämligen göra och på en hel del ställen är det inte alls tillåtet. De kan nämligen gå såpass högt upp i luften att de stör flygtrafiken. Vi ska gifta oss nära Landvetter flygplats och där får man aldrig tillstånd.  Annars hade vi bestämt oss för att skicka upp sådana lytkor. 
  • SingingFantacia

    Fick en tid hos en frissa och fick dessutom provuppsättning idag. Dock blev det inte riktigt som jag tänkt mig men hem och plattade till det och flyttade en hårnål, vips så blev det bra.
    bild hos frissan.



    Bilder hemma:





  • Helipa

    Med alkoholen har vi beräknat såhär:
    Brudskål: 2 glas/person
    Middag: 3 glas öl/vin/cider pp
    Avec: 1 glas/person
    Fest: 4 glas öl/vin/cider pp
    + 1 glas bål pp

    Sedan vet vi att 35-50% troligen inte kommer dricka alkohol (har bett dem att ange ifall de vill ha alkoholfri dryck samtidigt som de osa:r) och därmed täcker vi upp för de som ev. dricker mer än det vi har beräknat.

    Sedan kommer vi vänta med att köpa alkoholfritt tills vi vet vilka det blir för då kan vi köpa utifrån vad de tycker om. Kommer troligtvis åka ner till Kiviks musteri och köpa alkoholfria alternativ där (vi bor i Skåne). De har supergoda alkoholfria ciderdrycker i fina flaskor. 

    Vi har köpt in alkoholen redan, eller beställt från svärföräldrarna rättare sagt, de kommer handla det i Tyskland. Vi tänkte så att vi vill ändå inte ha ett fylleslag så dricker de mer än det vi har beräknat så kanske det är lämpligt ifall de tar lite alkoholfritt istället ^^

     

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!